Fordele ved styrketræning er faktisk mange, og det har som sådan, intet at gøre med svumlende store overarme, ben og brystmuskler at gøre.

For det at dyrke styrketræning giver dig ikke store hårdtpumpet muskler, med mindre du selvfølgelig ønsker det, og træner derefter, men derimod giver det dig mange sundhedsmæssige fordele.

Disse fordele er ting som øget forbrænding, vægttab, forbyggelse imod livsstils sygdomme og du kan også få et forbedret liv på alle punkter.

 

Hvem har fordele ved styrketræning?

Når du laver vægttræning så øger du din muskelmasse, stofskiftet og derved forbrænder du fedt. Det giver jo helt automatisk en større chance for vægttab, hvilket igen giver dig et gladere liv.

Du vil være i stand til at røre dig på en helt anden måde, hvis du smider meget overvægt, og samtidig kan du fjerne livsstils sygdomme som sukkersyge og ikke mindst, de daglige smerter i kroppen man ofte har, når man er utrænet og overvægtigt.

Det er i korte træk argumentet for at komme i gang med at dyrke styrketræning derhjemme eller i motionscenter, men hvilket person er det så, der har godt af styrketræning?

Det er er godt at løbe og dyrke cardio træning, men hvis du ikke træner dine muskler også, så vil du faktisk kunne nedbryde muskler i stedet for at opbygge. Selvom du måske er slank og løber 5-10 km. hver dag, så er det med styrketræning absolut også en god ide for dig, for du bruger protein i musklerne som energi, hvilket især gør sig gældende for dem der løber mere end 30 minutter – Her kan man med fordel bruge det bedste proteinpulver til musklerne.

Udover løbere, så er styrketræning logisk nok godt for alle mennesker, men især overvægtige da du øger forbrændingen ved at opbygge muskler. Også mennesker der bliver ældre, da muskler jo også her nedbrydes, og muskelopbygning holder dig ung, helt ligesom mennesker der er svage burde dyrke muskeltræning.

Så kort sagt, så har alle mennesker godt af at dyrke vægttræning som du kan læse her på Netdoktor.

 

Hvad er fordelene ved at dyrke styrketræning?

Helt konkret så er fordelene ved at bygge musklerne op, disse ting som du kan se her:

  • Vægttab: Som allerede skrevet, så er styrketræning den bedste måde at smide overflødige kilo. Derudover vil du også omdanne kroppen til at fremstå mere attraktiv logisk nok.
  • Forbedrer blodsukkeret: Du forbedrer dine musklers evne til at optage glykose ved at dyrke styrketræning, da det kan medføre et fald i blodsukkeret.
  • Modvirker muskeltab ved alderdom: Som voksen taber man ca. 2-3 kilo muskelmasse hvert årti, så hvis du vil holde dig ung, så er muskeltræning absolut et godt valg.
  • Fald i stofskiftet: Du kan øge dit hvilestofskifte med 7 % ved at øge muskelmassen med 1½ kg. Med rette kost og styrketræning.
  • Undgå knogleskørhed: Du øger knogledensiteten ved hjælp af vægttræning.
  • Reducerer ledsmerter: Hvis du lider af slidgigt, kronisk slidgigt og lændesmerter som rigtig mange af os gør, så er det bevist at du kan reducerer disse smerter ved jævnlig træning.
  • Sexlivet bliver bedre: Du vil faktisk få et bedre sexliv da din kondi og form helt automatisk bliver forbedret.
  • Stærk krop: Med større muskler forbedrer du hele din kropsform og forøger kroppens beskaffenhed på alle niveauer da livskvaliteten bliver bedre.

Så hvis du vil forbedre dit liv, ligegyldigt hvilket alder og form du er i lige nu, så skal du helt sikkert i gang med at dyrke noget muskeltræning, hvilket sagtens kan gøres derhjemme i stuen, haven, garagen hvis du ikke er meget for fitness centre.

5/5 (1 Review)