Hvad er fitnessboksning? Fitnessboksning er nyt, smart og helt igennem fantastisk af flere årsager. Boksning i sig selv, har længe været anerkendt som en af de hårdeste sportsgrene, men har samtidig frasorteret mange mennesker, da det kan virke meget voldeligt – og med god grund.

Nu er der kommet noget nyt i den motionsfikserede verden. Nemlig fitnessboksning.

Hvad er fitnessboksning?

Fitnessboksning er faktisk boksning, uden fysisk kontakt. Og nej, det betyder ikke du skal stå overfor en svedig direktør i slut halvtredserne og lege at i bokser. Fitnessboksning er hvor du er på et hold, med en del andre. Det kan variere meget med hvor mange der er, alt efter instruktør, sted og plads. Her står du med holdet i en formation som var det til eksempelvis yoga. Instruktøren står foran her, og viser nogle øvelser som i skal efterligne – faktisk helt ligesom ved yoga.

Men i stedet for stille og rolige stillinger, skal i bokse. Derved fitnessboksning.

En typisk session i fitnessboksning består af:

  • Opvarmning
    • Det kan være løb, sprællemænd, squats, shipping og lignende lettere intense øvelser.
  • Gennemgang af grundlæggende bokseteknikker
    • Her er det hvordan du eksempelvis slår bedst. Hvordan dine fødder skal placeres, hvor meget du skal gå ned i knæ, og hvordan det fungerer når du skal give et godt slag.
  • Diverse øvelser og serier
    • Her kommer du til at øve forskellige bokseslag, serier af slag (altså flere slag i træk) og så kommer du med garanti til at øve dig på en boksesæk. Sandsækken er ofte den eneste fysiske kontakt dine boksehandsker har ved fitnessboksning.
  • Træning, styrke- og kondition
    • Der vil med garanti også være noget træning under en session i fitnessboksning. Her får du nogle øvelser du skal lave, som gør dig stærkere. Det er altså både styrketræning og konditionstræning, da nogle af øvelserne også kan være lig opvarmningen.

Rækkefølgen, foruden opvarmning, er ikke nødvendigvis den samme alle de steder der udøves fitnessboksning. Men hvad de fleste sessioner har tilfælles hvad du kommer igennem.

Dét får du ud af det

Udbyttet af træningen giver dig to klare fordele udover god sund træning. Du opnår både en bedre kondition, selvtillid og bedre helkropsbalance.

Kondition og selvtillid

For det første, får du en fantastisk kondition. Fitnessboksning er muligvis dét, der hurtigst kan forbedre din kondition og samtidig det, der kan giv dig den bedste kondition.

Når du har en god kondition, giver det sig selv, at du ikke bliver let forpustet. Det betyder altså at alle de trapper der er på arbejdet, eller i opgangen til lejligheden, ikke er så hårde mere – tværtimod. Du får derved overordnet mere energi i din dagligdag, ved at få en bedre kondition fra fitnessboksning. Dette vil højst sandsynligt også resultere i større selvtillid, da du ikke kommer til at tænke over din dårlige form længere. I hvert fald ikke i så høj grad som før.

Desuden, såfremt du ønsker det, så bidrager fitnessboksning rigtig fornuftigt til dit vægttab. Mildt sagt. Hvis du går og spekulere over din vægt, og dette vil reduceres i og med at du taber dig, vil du få mere selvtillid og mere overskud. Du vil kunne bruge alt den energi på andre tanker og handlinger.

Styr på kroppen

Du kommer til at lære hvordan du laver et godt slag. Hvordan din krop hænger sammen og hvordan det hele hænger sammen ved bevægelse af et legeme. Du får altså styr på kroppen ved fitnessboksning. Fitnessboksning vil få dig til at virke mere stålfast og give dig en mere beslutsom attitude, i og med at du ikke længere vil være særlig klodset.

Er fitnessboksning noget for dig?

Højst sandsynligt. Hvis du gerne vil tabe dig, få mere selvtillid, få en bedre kondition, generelt være sund eller få flere venner, så er fitnessboksning det helt rigtige for dig.

Selv hvis du overvejer at begynde at styrketræne, eller træne noget helt andet, så er fitnessboksning perfekt at implementere i dit liv. Du lære din krop at kende på områder og niveauer, du ikke vidste du kunne blive klogere på. Dette kan du tage med dig til en hvilken som helst anden træning.

Du behøver ikke at dyrke fitnessboksning 5-6 gange i ugen. Dog er det bedste hvis det er mere end 1 gang, da du hurtigt kan falde fra, hvis du ikke udøver det mere end det. Sigt gerne efter 2-3 gange i ugen og så er du godt klædt på til resten af livet.

Sending
User Review
5 (1 vote)