Tips til at undgå løbeskader? Løbeskader er noget vi alle sammen har oplevet på et eller andet tidspunkt i vores liv. Inderst inde kan det godt være vi ved hvordan vi kan undgå dem, men vi tror måske ikke helt op det. Løbeskader kan faktisk komme af mange ting, og mange af disse løbeskader bliver nødvendigvis ikke forsaget ved at løbe.

Der kan være mange tips derude mod løbeskader og det kan være de alle sammen har hjulpet en eller andens nabo engang. Der findes i princippet ikke nogen forkerte tips til hvordan du kan undgå løbeskader, men nogle tips er dog mere positivt omtalte end andre. Her får du altså nogle af de bedste tips fra vores medmennesker og som ikke er fra løbeguruer rundt omkring i verden.

Den almindelige

Stræk ud. Ja, du ved det godt og selvfølgelig skal den med som et af de bedste tips til at undgå løbeskader. Du kan godt få løbeskader efter en løbetur, hvor du måske allerede har smidt dig i sofaen og sat et eller andet fra Netflix på. Dette sker fordi du ikke har strækket ud. Dine led og knogler har været belastede under din løbetur og har brug for at falde ned i gear og slappe af. Dette gør du ved at strække ud.

Du kan med fordel også strække ud inden din løbetur. Det er en form for opvarmning af dine led og muskler der gør dem klar til at der skal ske et eller andet. Du behøver ikke at bruge et kvarter inden du kan komme ud på din løbetur, men blot lige et par minutter og så er du klar til at undgå løbeskader.

Træn dine ben

Også en af de absolutte bedste tips der findes derude er, at du skal træne dine ben. Du tænker måske at de allerede bliver trænet ved din løbetur, så hvordan kan det nogen sinde høre med over en liste af tips … Det kan faktisk også være at styrketræning af ben ligefrem er noget du prøver at undgå. Men så må du lave noget du gerne vil undgå, for at undgå noget du hellere vil undgå.

Her snakker vi om styrketræning, for at være helt præcise. Hvis du styrketræner dine ben med nogle squats eller lunges, så er dine ben kampklare til en løbetur som aldrig før. Hvis dine ben kan holde til at du i 45 minutter laver squats med vægte, så kan de også holde til at du hopper hurtigt gennem luften med din egen kropsvægt. Absolut et af de tips du helst ikke vil gå glip af.

Start langsomt

Når du skal ud på din løbetur og føler dig maksimalt klar på at tilbagelægge noget jord, så skal du huske på at det er din krop måske ikke. Hvis du ikke føler du vil strække ud inden din løbetur, så kan du prøve bare at starte langsomt, selvom du måske ikke helt føler du har tålmodigheden til det. At starte langsomt og samtidig strække ud enten før/eller efter en løbetur så vil disse to tips være dem der har den største effekt på dig, så du kan undgå løbeskader.

Hvis vi lige skal fortsætte med tips der omhandler din løbetur i aktion, så bør du prøve at løbe på forskellige måder. Et af de tips som er mest populære blandt dem som ikke ”gider” at strække ud er at variere måden du løber på. Eksempelvis kan du skifte mellem at sprinte, lunte og eventuelt også gå. Du kan prøve at hoppe for hver 10 meter eller noget lignende der krydrer din løbetur. Når du laver disse må input i din løbetur, har din krop mere den skal tilpasse sig til. Dette lyder måske som om at den så vil komme på overarbejde, men den vil tværtimod være mere beredt og derved letter undgå løbeskader.

Løbesko?

Løbesko kan også være grunden til at du ikke kan undgå løbeskader. Hvis dine sko ikke er i orden, så belaster du dine ben mere end du i forvejen gør ved din løbetur og netop derfor får du løbeskader.

Løbesko er dyre, hvilket der er en grund til. De er skræddersyet til at du skal bruge dem til at løbe i og de er med garanti også skabt for at du skal undgå løbeskader, da løbesko og løbeskader ikke ligefrem gør en god reklame sammen.

Nu har du fået dig nogle tips til hvordan du kan undgå løbeskader. Der findes mange flere tips derude, men som nævnt er dette nogen af de mest anvendte og anerkendte tips til at undgå løbeskader.