De sunde kostråd til at tabe sig er vigtige at kende, for du vil sikkert gerne tabe dig lidt, korrekt? Det er noget vi alle vil engang imellem i vores liv, hvor vi måske har ramt et niveau af for dårlig livsstil, og derfor har taget lidt for mange kilo på.

Heldigvis kan man tabe sig på den sunde og naturlige måde, der ikke behøver at koste alverden i diverse udstyr, kostbøger og andet, for det vigtigste er, at kende til de sunde kostråd.

De sunde kostråd til at tabe dig der kan bidrage din krop med den bedste energi, er hvad du får lige her.

 

Tab dig med den gode energi

husk grønt og frugt for din kostplan

Du skal som det første gøre det klart for dig, at alt de forskellige ting som giver tomme kalorier såsom kage, chips, sodavand osv. er noget som hæmmer din forbrænding, så selvom alle ved det så er det utrolig vigtigt at gøre klart over for sig selv, at kilden til at tabe sig naturligt, er at skippe disse dårlige kalorier skridt for skridt, og lægge vægt på at god kost er vejen frem til at tabe sig på den lange bane.

 

sunde kostråd til at tabe sig inkluderer morgenmad og fibre

Alle skal jo have morgenmad og mange holder sig til det traditionelle indenfor brød eller cornflakes. Her er det vigtigt at huske på at især morgenmadsprodukterne som Frosties og andre, i bund og grund er sukkerbomber uden værdi.

Gå efter at få de langvarige fibre til morgenmad for så vil du faktisk få stillet sulten, og samtidig har kroppen noget energi at arbejde med. Sund Müsli eller de sunde brød er hvad du skal gå efter for at skabe grobund til et vægttab fra morgenstunden.

 

Mejeriprodukter

Mejeriprodukter som fede oste og andet er ikke specielt sundt for din vægt, også selvom det danske landbrug har brugt ufattelige summer på at bilde os det ind fra barns ben. Når du handler, skal du tænke over dine indkøb af mælkeprodukter og du kan bruge disse tips som en huskeseddel:

  • Undgå sødmælken (på nær til babyer) og udskift de “tunge” mælke ting med lette såsom let-, skumme- eller kærnemælk.
  • Ymer eller andet surmælksprodukt er bedre på grund af det høje proteinindhold end andre lignede produkter såsom A38.
  • Diverse frugtyoghurter indeholder ofte kulhydrater der er tilsat sukker, og er ikke specielt godt når du gerne vil tabe dig.
  • Ost skal altid være fedtfattigt men ikke nødvendigs den med mindst fedt, for du skal også ønske at spise den.

 

Frugt er sundt og perfekt som mellemmåltider

æbler er en del af de sunde kostråd

Alle ved jo frugt er sundt og godt for din krop, så derfor er frugt det perfekte mellemmåltid i stedet for noget af alt det andet som vi plejer at smide i kroppen, hvilket også betyder at man skal have styr på de sunde madvaner.

Anbefalingen til det daglige indtag af frugt ligger på omkring 600 g. frugt og grønt, så husk at vitaminerne og mineralerne du finder i frugt, er noget der skal indtages hver dag for at smide overflødige kilo, men så sandelig også for at føre en sund livsstil.

 

Kødet i form af fjerkræ, fisk og selvfølgelig kød

Kød er vigtigt for dine muskler selvom du selvfølgelig kan supplerer med tilskud, men dog er det normale råd at spise kød mindst 3-4 dage om ugen og derudover få fisk 1-2 dage.

Du skal selvfølgelig ikke spise uhæmmet alle slags typer rødt fed kød, for du skal huske på mængden som du indtager, hvis du gerne vil smide nogle kilo. Det kan du afhjælpe ved at vælge det magre kød, og begrænse fedtet til tilberedningen så du optimerer dit vægttab på den sunde måde. Hvis du ikke kan fordrage fisk, hvilket nogle mennesker ikke kan, så skal du huske på at fisk indeholder ting som er vigtige for dig krop, og derfor skal du huske at få tilskud på anden vis f.eks. fisketabletter.

 

Få det rigtige tilbehør

Når du spiser er der altid tilbehør til, og ret også ser man mange kun spise grøntsager til for at tabe sig, hvilket jo virker, men du skal dog have kulhydrater ind også.

De gode kulhydrater er ris, pasta og selvfølgelig kartofler der nok er en af de bedste kilder til kulhydrater. Selvfølgelig skal du også have noget proteinrigt grønt, men husk dog at få dine kulhydrater.