Vægttab kan gøre på mange måder og der findes mindst lige så mange ”eksperter” derude på internettet der gerne vil belære dig om vægttab – i 2019 regnes sundhedsindstrien indenfor motion og vægt at runde 200 mia. dollars i omsætningen.

De fleste vil mene at vægttab udelukkende skal bestå af sund kost og nogen form for motion, hvilket rent anatomisk er ganske korrekt. For hvordan du taber dig bedst er ganske enkelt og ligetil. Her er motion ikke decideret nødvendigt for at tabe sig. Motion og vægttab som sådan, har ingen forbindelse til hinanden i forhold til at give din en slankere vægt. Motion gør dig sund, men kosten er vejen frem til at tabe dig. Sund kost der regulerer dit kalorie indtag kombineret med motion som styrketræning, kan du booste måden hvorpå, du kan opnå vægttab og ikke mindst – bibeholde den lavere kropsvægt fremefter.

Motion bør være en del af dit vægttab, af flere grunde. Ikke bare fordi det får det til at gå hurtigere (selvom det i princippet bør være grund nok), men primært fordi det gør din krop meget sundere og stærkere, og det er såmænd ligegyldigt om du vejer 200 eller 50 kg – Alle bliver sundere af motion. Du vil forøge din livsglæde helt naturligt ved at træne ved siden af den sunde kost. Men husk, at ligegyldigt hvor mange reklamer og såkaldte selvopfundne vægttabs orakler siger det, så vil motion i sig selv aldrig nogensinde give dig vægttab ifølge forskningen der er veldokumenteret.

Løbeture og hvad der ellers får din puls op, er gode og meget almindelige metoder at begynde på et vægttab med(kombineret med sund kost), men styrketræning er altså heller ikke en dårlig idé, for det øger din forbrænding som er den gode katalysator i forhold til det der afgører et vægttab eller ej – Dit kalorieindtag.

Dét gør styrketræning ved dig

stærkere muskler forøger forbrændingen

Hvis du taber dig ved hjælp af styrketræning, så bliver du stærkere. Ellers gør du i hvert fald noget helt forkert. Når du bliver stærkere grundet styrketræning, så får du hurtigere mere overskud i dagligdagen. Alle de ting du førhen har syntes at være rigtig hårde ved dine muskler og led (eksempelvis at løfte dit barn, stå op om morgenen og have ondt i ryggen eller lignende), vil blive lettere og du vil derved ikke bruge særlig meget energi på det.

Du vil opleve at du får langt mere overskud i din hverdag og du kommer til at sove meget bedre om natten. Dine problemer i knæet vil formindskes eller helt forsvinde, ligesom din ømme skulder. Fordelene er mange ved vægttab i form af styrketræning og selvfølgelig er der også et par ulemper.

Vi er dog ikke helt færdig ved fordelene endnu, for hvis du har set de flotte maver der findes derude med en 6-pack eller blot en flad en af slagsen, så er det noget, du kun kan opnå ved at styrke musklerne og samtidig forbrænde fedtet, der desværre – altid er sværest at fjerne på mavregionen.

Nu til ulemperne, som nu for det meste er kortvarigt. En af hovedulemperne ved styrketræning i vægttab er at du bliver helt kvæstet i flere dage efter en enkelt træning. Når først du har trænet en eller anden form for muskelgruppe, er du øm. Det er først efter en måneds tid at din krop har tilpasset sig den belastning du udsætter den for, hvor du derved ikke vil være så øm mere.

En anden ulempe ved styrketræning er, at når du nu gerne vil gennemføre et vægttab, så skal du selvfølgelig være meget opmærksom på dine dårlige vaner i forhold til hvad du propper i munden. Styrketræning kan nemlig godt øge din appetit, hvor du altså ikke forbrænder lige så mange kalorier som ved en løbetur eller lignende. Så vær opmærksom og få styr på de sunde madvaner.

Styrketræning, sund kost og konditionstræning

hvorfor du skal bruge styrketræning i kombination med vægttab?

Rigtig og sund kost sammen med cardio- og styrketræning, er den absolutte mest effektive måde at få et hurtigt og effektivt vægttab på, der samtidig er vedvarende. For hvorfor kæmpe i flere måneder med at tabe sig, og så tage det hele på igen. Suppe-, juicekure og alt det andet mere eller mindre opreklameret salgspjat kan du stille et ganske logisk spørgsmål til: “har du nogensinde mødt nogen der har bibeholdt deres vægttab efter at have prøvet disse mirakel ting?” Det deprimerende tal er helt nede på 4% i succesrate.

I forhold til styrketræning og vægten, skal du også huske på, at når du laver styrketræning og du bliver stærkere, så vokser dine muskelmasse i vægte. Så selv om at vægten siger du ikke har tabt dig så meget, så er det højest sandsynligt fordi du har mistet fedt og taget muskelmasse på(hvis du ikke har fyldt kroppen med 2 colaer og 3 poser chips hver dag).

Så styrketræning giver dig altså en mere slankende form for vægttab uden vægten nødvendigvis behøver at vise det.

Som nævnt, kan du kombinere det med lidt konditionstræning. For hvis du får en bedre kondition også, kan du præstere bedre i din styrketræning, og hvis du præsterer bedre der, kan et vægttab blive hurtigere og mere succesfuldt.

Hvis du kombinerer med konditionstræning så slipper du også for at være helt op på dupperne med hensyn til kosten. Det er som sagt ved kombinationstræning at du forbrænder flere kalorier, så du kan altså bedre tillade dig at være sulten når du har styrketrænet. Der skal nu faktisk også mad til ved styrketræning, så du netop kan blive stærkere og få mere muskelmasse.

Se du at komme i gang i fitnesscenteret og find ud af hvor stærk du egentlig er. Når du har fundet ud af hvor stærk du er i de forskellige øvelser, så sæt 2 kilo på og træn med det. Dette er en god tommelfingerregel. God fornøjelse!