Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Søger du en slankekur der virker hurtigt, for du er blevet træt af for mange kilo på sidebenene, maven eller numsen?

De fleste mennesker har nok stiftet bekendtskab med en slankekur eller overvejet at søge efter tips til en slankekur der virker hurtigt.

Der findes mange måder til hvordan man taber sig. Og der findes et utal af forskellige kure som f.eks. havregrød slankekur, udrensningskur, kartoffel slankekur, LCFH, 5:2, Nupo og diverse slankepiller. Men mange af disse kure giver måske nok et hurtigt vægttab, som dog ikke holder ret længe. Og mange af de hurtige kure som skriver ”tab 20 kg hurtigt” er faktisk direkte sundhedsskadelige slankekure, så overvej nøje hvad du kaster dig over for dit helbreds skyld.

Slankekure der lover hurtige resultater?

Problemet med at tabe sig er, at det helst skal være varigt vægttab. Hvis du ser logisk på problemet, så har du ikke fået for mange kilo på sidebenene lige pludselig og ud af ingenting. Med mindre du tilhører den lille skare der genetisk ikke kan tabe sig, så er din overvægt kommet ud fra usund eller inaktiv livsstil.

Den usunde livsstil skyldes dårlige vaner som dårlig kost, sukker og nok også minimal med motion. For at opnå et varigt vægttab skal du ændre disse vaner, hvilket de fleste slankekure ikke tilbyder. For hvad sker der når du stopper på slankekuren?

Hvordan du opnår varigt vægttab?

Hvis din slankekur skal være sund og varig, så vil du ikke kunne tabe dig hurtigt(alt afhængig af din form selvfølgelig).

Dine vaner med at spise 5 poser chips og drikke 3 liter cola om ugen, falder du tilbage til dem når du stopper på slankekuren hvor du har tvunget dig selv til kun at spise suppe, vand eller andet forrykt ting gennem 4 uger.

Du begynder at spise rigtig mad og andet igen, når kuren er stoppet. Og de fleste af os falder tilbage i de gamle vaner igen, for sådan er vi skruet sammen som mennesker.

Du kan dog finde slankekure der kan fungerer og give dig et hurtigt vægttab. Men med mindre du også ændrer dine usunde vaner og dyrker regelmæssig motion, så vil du med stor sandsynlig tage på i vægt igen.

Slankekure

Nedenfor finder du eksempler på forskellige populære slankekure. Du får en kort introduktion, fordele og ulemper med de forskellige kure.

Faste kuren(detox)

Fastekuren sælger sig selv på at kunne rense din krop for giftstoffer. Her findes der forskellige varianter af fast kure. F.eks. den selvudnævnte doktor Fie Laursen gjorde vandkuren berømt herhjemme, hvor hun kun drak vand i 3 uger for at smide 3 kilo. Her burde man måske læse op på hvor fedtet ender ved vægttab. Men også andre typer kure, hvor du skal undlade bestemte fødevarer som mælk, hvede, koffein osv.

  • Fordele: Du renser kroppen for sukker, alkohol og andet, nu kuren er bygget op på, at du stort set intet indtager.
  • Ulemper: Kroppen har brug for vitaminer og mineraler. Helt ligesom du bør motioner på daglig basis, og det kræver energi. Disse ting får du ikke. Helt ligesom det første der vil ske på denne type kur er, at din forbrænding bliver sat ned og stofskiftet går i stå, helt ligesom der tærres på din muskelmasse. Du bringer din krop i potentiel sundhedsskadelig fare.

Stenalderkost

Stenalderkost er ikke skadelig, og kan give dig et vægttab. Men du kan tabe dig lige så mange kilo ved at spise almindelig sund kost der endda kan være varm og ikke er Raw Food.

  • Fordele: Raw Food kan indeholde rigelig med vitaminer som er en god ting.
  • Ulemper: Den største ulempe er at Raw Food måske ikke giver dig nok protein.

Proteinkur

Protein slankekure kommer i forskellige varianter. Her er Atkins kuren ret kendt, som dog har den store ulempe at alle kulhydrater er bandlyst. Men du finder også andre typer proteinkure der bare er bygget op på at spise lidt færre kulhydrater og giver dig rigelig med proteiner, så stofskiftet ikke begynder at lagre fedt. Det kan være en ganske fin slankekur i kombination med motion og livsstilsændringer.

  • Fordele: Protein giver dig mæthedsfornemmelse og øger forbrændingen som afhængig af type og træning, kan give dig et par kilo vægttab om ugen.
  • Ulemper: Kostfibre er vigtigt for mave og tarm, og hvis du ikke spiser kulhydrater som ved Atkins kuren, skaber du problemer med fordøjelsen. Helt ligesom du kan komme til at mangle vitaminer fra forskellige kostkilder.

8-timer kuren

8 timers kuren også kaldet 16:8 kuren, går ud på at spise i et tidsrum af 8 timer og dagen. Hvor de resterende 16 dage i døgnet byder på faste. Et ganske enkelt koncept der giver mulighed for at spise stort set alt. Alt afhængig af din døgnrytme, kan du spise mellem kl. 12 og 20:00 og indtage kalorieholdige drikkevarer mellem 20 og 12:00.

  • Fordele: Som sådan er kuren ikke decideret usund, og alt afhængig af din kalorie indtag, vil du kunne tabe dig forholdsvis meget hurtigt.
  • Ulemper: Selvom din krop godt kan undvære en rum tid, så har den dog brug for vitaminer og energi og en længere periode, især hvis du dyrker meget motion.

Suppekur

Suppekuren annoncerer sig selv som en slankekur der giver hurtigt vægttab. En kål suppekur er fiberrig og fedtfattig og strækker sig som regel over 7 dage.

  • Fordele: Kuren kører sig regel kun over en uge, hvor du kan spise mange mængder af den tilladte kost.
  • Ulemper: Du vil tabe dig efter den uge, men hvis du ikke ændrer vaner og dyrker motion, vil du hurtigt tage de tabte kilo på igen.

5:2 kuren

Kort fortalt går 5:2 slankekuren ud på, at du spiser, hvad du plejer 5 dage om ugen, og så har du en lettere faste de 2 sidste dage hvor kalorie indtaget er nede på ca. 500 kalorier, hvilket skulle give garanti for et vægttab ifølge forfatteren af kuren.

I princippet betyder det at du kan spise varieret, og også stadig få noget usundt de 5 dage om ugen, hvor du kan nyde ost, smør, hvidt brød og måske en øl eller andet i ny og næ, uden selvfølgelig at tro du kan fylde dig med fedt og sukker, og så vil de faste 2 dage kompenserer for det, sådan hænger vægttab ikke sammen.

De 2 faste dage betyder, at du skal holde dit kalorie indtag nede med en slags faste kost, som vil betyde du kun kan få 3 små måltider om dagen tilsat masser af vand, og så indtage te, kaffe og andet der er uden kalorier da disse ting jo er ”gratis” at indtage siden du er uden kalorier.

Anmeldelse af bogen fra Saxo bruger:

“Efter at have set Michael Mosely’s dokumentar ‘Eat, fast and live longer’ var jeg virkelig opsat på at leve efter 5:2 princippet. Jeg har også købt bogen for den understøtter 100 % dokumentaren og er på alle måder utrolig motiverende. Bogen kommer frem, hver gang jeg tvivler og trænger til vise og hjælpende ord. Kan VARMT anbefales, hvis man tidligere har prøvet alt for at tabe sig og få et godt helbred. Den får 5 store stjerner fra mig, i særdeleshed fordi jeg syntes den er meget nem at læse, uden de snørklede fagudtryk.”

  • Fordele: Du skal ikke være på skrump 5 dage om ugen, og kan som sådan spise helt normalt. Du kan i sammenligning med en kur hvor du skal på skrump, opretholde en livsstil der inkluderer fest og farver uden at gå bersærk selvfølgelig. Alle kan følge den og den er ret fleksibel til ens livsstil.
  • Ulemper: Den store ulempe ved denne kur er selvfølgelig de 2 faste dage, hvor du kun får 20-25 % af et normalt kalorie indtag.
4.7/5 (48 Reviews)