Hvad er et realistisk vægttab? Det bedste svar er, at det er et rigtig godt spørgsmål.

Hvis du forventer et vægttab på 10-20 kilo på en måned, så er det langt fra realistisk. I hvert fald ikke hvis du gerne vil være sund samtidig. De personer der hævder at have haft sådan et vanvittigt vægttab, har enten løjet eller sultet sig, og det er bestemt ikke sundt at sulte sig slank.

Det er ikke fordi, at det ikke er realistisk med et vægttab på 2-3 kilo i ugen, dog skal du huske på, at jo mere du vejer, jo lettere har du ved at tabe dig. De fleste ville gerne stræbe efter at tabe sig så meget pr. uge, men det mest realistiske mål vil altid være mellem 1 og 1,5 kilo pr. uge.

Hvordan taber man sig bedst? Du skal sætte de rigtige mål for lige netop dig for at få et succesfuldt vægttab; hvilket vi vænner tilbage til senere.

Dit vægttab vil falde

De første par uger vil altid være der, hvor dit vægttab er mest effektivt. Hvis du udelukkende ser på antallet af kiloene der er smidt.

Årsagen til dette er ganske enkelt. For det første er fedt lettere at forbrænde end muskler. I og med du begynder at motionere, vil du også få større muskler. Om ikke andet, vil du i hvert fald blive stærkere. Hvis du går en rask tur nogle gange i ugen, vil dine ben blive stærkere og kunne holde til mere. Så foruden at muskler er sværere at smide end fedt, så bliver du altså også lettere med tiden – ellers er der i hvert fald noget der er gået galt.

Jo mere du taber dig, jo mere belastning er der for din krop, når du bevæger dig. Dette betyder at når din krop er mindre udfordret, forbrænder den ikke lige så meget som før.

Du kan få et eksempel her:

Hvis du vejer 100 kilo, har en fedtprocent på 20 og går en halv time på en flad landevej, forbrænder du x antal kalorier. Men hvis du derimod vejer 80 kilo, stadig har en fedtprocent på 20, så vil du ikke forbrænde nær så meget som før, eftersom du er blevet lettere og det er derved lettere for din krop at gå.

De realistiske mål

Det handler om at være realistisk, så det hele ikke går i vasken, medmindre du trives med nederlag som de færreste gør. Hvis du følger en masse fitnessfanatikere på de sociale medier, er det ikke realistisk at sætte de samme mål som dem. De færreste er trods alt det samme sted i deres træningsfase. Dette betyder også at de samme øvelser ikke nødvendigvis er lige så fantastiske for dig og din krop.

Her får du nogle realistiske mål du kan starte med allerede i dag:

  • Ingen søde sager i 1 uge.
  • Drik 3 liter vand om dagen
  • Gå 15 minutter hver dag
  • Få en salat til aftensmad 3 gange i ugen

Små målsætninger er vejen frem mod et realistisk vægttab. Og her er det også nødvendigt at tænke på, hvad er egentlig et sundt vægttab om ugen for at tabe sig skal gøres naturligt. Alternativet er, at du tager kalorierne på igen hvis du glemmer at få styr på de sunde madvaner i alt tid fremefter.

Pres dig selv – realistisk

Når du eksempelvis tager ud på en gåtur, så kan du i princippet vælge at gå efter distancen, eller tiden. Vælger du at sige du skal gå alt i alt 2,5 kilometer på 30 minutter (hvilket er meget realistisk), så når du har gjort det i 3 uger, så øg distancen til 2,8 kilometer. På denne måde presser du dig selv en smule, uden at det bliver for meget – men derved realistisk, hvilket styrker dit vægttab.

Alternativt kan du også gå efter tiden. Du ved ca. hvor langt du når på 30 minutter, så når du efterhånden har den samme rute integreret i rygraden, så kan du prøve at gå lige lidt længere, i en 3 ugers tid, hvor du øger distancen igen.

Motion er vigtigt for dit vægttab, samtidig med at det også er vigtigt, at du udvikler dig.

Det er DIT vægttab

Et vægttab skal ikke være for andre end dig selv. Så længe dit vægttab er for dig selv, vil du helt automatisk også opnå resultater, hvor du selv vil opdage, hvad der rent faktisk er realistisk. Som udgangspunkt findes der nemlig ikke noget vi kan sætte to streger under, når vi snakker om et realistisk vægttab. Vi har kun udgangspunkter, som vi starter med.

Held og lykke – du er ikke den eneste.

Sending
User Review
5 (1 vote)