Spise med forhøjet blodtryk

Spise med forhøjet blodtryk?

Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Spise med forhøjet blodtryk? Hvis du har forhøjet blodtryk, så skal det tages alvorligt. Forhøjet blodtryk kan være årsagen til følgeskader på kroppen, hvis ikke du får gjort noget ved det.

Selvom alle kan få det, er det typisk folk ældre end 50 år der får forhøjet blodtryk(blodtryksmåler test), hvilket er noget af det eneste der kan konkluderes når der er tale om forhøjet blodtryk. Det er meget få gange at der findes en årsag til hvorfor en person får forhøjet blodtryk, hvorfor du skal være påpasselig hvis du får det.

Men selvom det er sjældent at en baggrund for forhøjet blodtryk findes og kan konstateres, så har forskning dog fundet ud af hvad der typisk kan være med til at give forhøjet blodtryk. Her er der tale om sygdomme i:

  • Binyrerne
  • Nyrerne
  • Stofskiftesygdomme

 

Dette kan øge din risiko for at få forhøjet blodtryk

Som nævnt, så er der typiske baggrunde for hvorfor vi kan få forhøjet blodtryk, hvilket vi kan indsnævre en smule. Ud fra de tre ovenstående områder med sygdomme som kan forsage et forhøjet blodtryk, så kan vi yderligere fortælle at hvis du:

  • Spiser meget saltet mad
  • Spiser meget fed mad
  • Ikke dyrker nok motion
  • Drikker meget alkohol
  • Er overvægtig
  • Har forhøjet kolesteroltal
  • Bruger medicin der indeholder binyrebarkhormon
  • Indtager slankepiller

… så vil disse ikke ligefrem gøre din krop immun overfor at få et forhøjet blodtryk – tværtimod!

 

Hvis du har forhøjet blodtryk, kan du med fordel:

  • Dyrke motion: Motion sænker dit blodtryk, hvor der altså ikke er tale om et maratonløb hver uge, men blot 30 minutters aktivitet hver dag (dyrker du mere, er det bedre). Træningen behøver som sagt ikke at være intensiv. Det kan være en løbetur, en rask gåtur, cykling og svømning – eller lignende. Dog skal du være opmærksom på, at hvis dit forhøjet blodtryk måler 140/90, så bør du have en samtale med din læge inden du påbegynder at dyrke motion.
  • Stop med at ryge: Rygning er noget der i stor stil forværrer dit blodtryk. Selve syntesen der sker i kroppen ved rygning som kan give dig et forhøjet blodtryk, er at tobak frigiver adrenalin i kroppen. Den adrenalin der frigives, gør at blodkarrene trækker sig sammen, præcist som din hud reagerer når du får et iskoldt bad. Når blodkarrene trækker sig sammen og derved bliver mindre, så banker dit hjerte hurtigere, hvilket er her hvor dit blodtryk øges.
  • Påbegynd et vægttab og spis rigtigt: ”Ja, det er lettere sagt en gjort” – tænker du nok. Det er ganske rigtigt, at det ikke er alle der har det lige let ved at tabe sig, men du skal dog vide at det kan være med til at sænke dit forhøjet blodtryk. Du kan både tabe dig ved at dyrke motion, som også er en naturlig måde at sænke et forhøjet blodtryk, men du kan også ændre på kosten og spise det der er godt for hjertet. Hvad du bør spise hvis du har forhøjet blodtryk, kommer vi nemlig videre ind på.

 

God spise til forhøjet blodtryk

Der er en række kostråd som virkelig kan gavne dit helbred, uanset om du har et forhøjet blodtryk eller ej. Disse kostråd er:

  • Spis kartofler, pasta, ris og groft brød hver dag.
  • Jo mere fuldkorn, jo bedre er det.
  • Spis mere fisk og fiskepålæg. Her skal du blot sigte efter at få mindst 300 gram fisk om ugen.
  • Skær ned for mælkeprodukter der indeholder meget fedt (mælk, ost …).
  • Spis frugt og/eller grønt hver eneste dag, hvor du her gerne skal indtage ca. 600 gram om dagen, hvor mindst 300 gram af disse er grøntsager.
  • Væld pålæg med lavt fedtindhold.
  • Mindsk mængden af smør, olie og margarine ved madlavning.
  • Spis varieret

Ovenstående er med garanti kostråd du har hørt før, men de hjælper altså med at sænke dit blodtryk, såfremt det er forhøjet.

 

Forskellige stadier af blodtryk og symptomerne

Foruden forhøjet blodtryk, så er der også et ”normalt” blodtryk, selvfølgelig. Et normalt blodtryk er mellem 100 og 140 systoliske blodtryk, når vi snakker om den højeste værdi, hvor det er mellem 60 og 100 diastoliske blodtryk, når vi snakker om den lave. Som nævnt og som du nok kan regne ud, så er et forhøjet blodtryk altså over det normale.

Symptomerne på et forhøjet blodtryk kan som regel ikke rigtig mærkes på kroppen. Det ses ofte i den danske befolkning at vi lever med det i nogle år, inden vi finder ud af at vores blodtryk er forhøjet. De typiske symptomer er nemlig noget vi har oplever adskillelige gange i løbet af livet, som i vores øjne kan være ”alt muligt andet”, da der er tale om:

  • Træthed
  • Hovedpine
  • Svimmelhed

Hvis du har mistanke om at du har forhøjet blodtryk, bør du få det tjekket omgående hos din læge og nogle steder kan du også få det tjekket på apoteket.

 

God spise til forhøjet blodtryk

Der er en række kostråd som virkelig kan gavne dit helbred, uanset om du har et forhøjet blodtryk eller ej. Disse kostråd er:

  • Spis kartofler, pasta, ris og groft brød hver dag.
  • Jo mere fuldkorn, jo bedre er det.
  • Spis mere fisk og fiskepålæg. Her skal du blot sigte efter at få mindst 300 gram fisk om ugen.
  • Skær ned for mælkeprodukter der indeholder meget fedt (mælk, ost …).
  • Spis frugt og/eller grønt hver eneste dag, hvor du her gerne skal indtage ca. 600 gram om dagen, hvor mindst 300 gram af disse er grøntsager.
  • Væld pålæg med lavt fedtindhold.
  • Mindsk mængden af smør, olie og margarine ved madlavning.
  • Spis varieret

Ovenstående er med garanti kostråd du har hørt før, men de hjælper altså med at sænke dit blodtryk, såfremt det er forhøjet.

5/5 (1 Review)

Din kommentar?