Hvorfor er massage godt?

Hvorfor er massage godt?

Hvorfor er massage godt for kroppen?

Alle der har oplevet stress, myoser, kvalme, spændingshovedpine, trætte muskler og hektiske perioder i deres liv, ved, at massage får en til at slappe helt af. Og det sker hvad end du sidder meget foran computeren eller måske træner meget, så musklerne bliver anspændte.

Hvad der mere konkret sker i kroppen, er, hvad vi prøver at give det korte svar på her.

 

Forskellige hjælpemidler til massage derhjemme

 

 

Massage er godt til stress

Hvis du lider af stress, kan massage være med til at sænke stress. Massage øger indholdet af serotonin og dopamin samtidig med, at det sænker stresshormonet cortisol i blodet.

 

Massage for dine muskler?

Muskler bliver trætte. Og her vil massage påvirke gamma nerveaktiviteten i musklerne der frigør enzymer, og i sidste ende får blodstrømningen til at stige. Det giver musklerne næring og ilt til at arbejde med. Og sagt på en anden måde, du får løsnet op og oplever en lettelse i kroppen.

Hvis du lider af kvalme eller anspændthed som ofte sætter sig i nakke og skuldermusklerne, vil massage hjælpe. Hvis du træner meget vil det hjælpe musklerne til en bedre restitution og forebyggelse mod skader.

 

Bindevævsmassage

Bindevævsmassage øger din blodgennemstrømning, så affaldsstoffer bliver ledt væk og efterlader dit bindevæv renere og lettere, da det som udgangspunkt er mere stift end dit muskelvæv.

Dit bindevæv består af elastin og kollagen, hvor det virker som depot for fedt og affaldsstoffer. Og her vil massage blødgøre vævet.

Se også: Hvad gør fodmassage

 

Hjælper med fordøjelsen

Massage kan hjælpe med fordøjelsen, da massage frigiver enzymer i kroppen. Og nogle af disse nedbryder og optager din kost i fordøjelsessystemet.

 

Massage kan forbedre søvnen

Velvære får din krop til at slappe af, og det vil logisk nok også hjælpe dig til at stresse og slappe af. Det øger udskillelsen af melatonin og serotin stofferne som er med at fremme en bedre søvn.

 

Massage kan hjælpe dit immunforsvar

Massage kan i sidste ende hjælpe med at forbedre dit immunforsvar. Som beskrevet, kan massage hjælpe med at reducerer mængden af stresshormoner, fremme blodgennemstrømningen og transporterer affaldsstoffer væk, helt ligesom der kan skabes en forøgelse af proteiner i kroppen. Og disse ting vil i sidste ende, hjælpe med et stærkere immunforsvar.

 

Graviditet

Graviditetsmassage kan hjælpe mod lændesmerter og spændinger som opstår under graviditet, hvilket især sker på grund af en logisk vægtforøgning og ophobning af vand i kroppen, der især kommer i benene.

 

Massagetyper?

Du finder mange forskellige typer af massage, hvor de hyppig brugte er:

  • Fysiurgisk massage: Den klassisk massage med fokus på muskelspændinger, overbelastningsskader, ømhed, stress m.m.
  • Sportsmassage: Nogenlunde det samme som fysiurgisk massage til at løsne op i musklerne.
  • Bindevævsmassage: En blid massage til spændinger og smerter, hvor massagen har fokus på bindevævet i stedet for musklerne.
  • Triggerpunktmassage: Massøren eller fysioterapeut laver et tryk i 10-20 sekunder på det ømme punkt, så der frigives hormoner, afspænder og lindrer. Det bruges mod mange ting som musearm, lændesmerter m.m.
  • Hot Stone: Her bruges der varme sten til dybdemassage og øge blodcirkulationen.
  • Thai Massage: Her kombineres akupressur, yogastillinger og indiske principper til en allround massage.

Din kommentar?