Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Foruden at have et lidt sjovt navn at udtale, så er gurkemeje et overraskende og forbløffende krydderi.

Gurkemeje har rigtig mange gode egenskaber som vi skal se nærmere på, da det er et krydderi der er blevet forsket gevaldigt de seneste år.

Og tro det eller ej, men gurkemeje er rent faktisk godt for os alle!

Hvad er gurkemeje?

Helt lavpraktisk, så skal vi først vide hvad dèt er. Gurkemeje er faktisk et krydderi der er i samme ”familie” med ingefær, som du finder i karry. Hvis du gerne vil have noget smag i dine madretter, så er gurkemeje simpelthen opskriften på maksimal smag med minimal mængde.

Men foruden at berige os gastronomisk, så er produktet blevet interessant af mange andre årsager.

I sin enestående orange farve, er dèt en rodplante, som førnævnt er i familie med ingefær. Gurkemeje finder du hyppigere i kosttilskud end hvad du måske tror. Det kan spores ca. 4.000 år tilbage, hvor kendskabet begyndte til planten. Gurkemeje blev først ”opdaget” og rigtig dyrket i syd- og Sydøstasien, hvor der mere specifikt er tale om Indien, der desuden har hele 90% af produktionen af gurkemeje på globalt plan.

Populære produkter med gurkemeje

Hvorfor er gurkemeje godt for dig?

Det er som nævnt et krydderi der har fået mange forskeres fokus i dagligdagen over de seneste år. Foruden at gurkemeje er et godt supplement til at redde ’Dagens ret’, så finder du det i mange andre sunde ting også.

Se også: Hørfrøolie guide

Gurkemeje påvirker gigt

Gurkemeje har nogle antioxidanter, hvor forskning viser at det har en positiv effekt på gigt. I adskillelige undersøgelser, har flere personer med gigt oplevet en forbedring efter at have indtaget dèt i dagligdagen, hvilket jo er helt fantastisk da folk med gigt ofte kan føle sig fanget og ikke mindst begrænset i deres hverdag.

Det skal dog siges at der ikke er noget der er slået fast endnu. Selvom undersøgelserne viser et tydeligt tegn på at gurkemeje påvirker gigt positivt, så er vi i en verden hvor du med autoritet bliver straffet, hvis ikke du er 100% sikker i din udtalelse.

Gurkemeje kan beskytte dit hjerte og din hjerne

Og hvad er den videnskabelige filosofi så for det?

Gurkemeje indeholder et stof der hedder Curcumin. Curcumin er et af de stoffer der har flest evner af sundhedsfremmende, hvilket med andre ord også er antiinflammatoriske evner. Inflammation er i daglig tale bare betændelse, så hvis vi skal oversætte ovenstående biologiundervisning, så betyder det at gurkemeje indeholder et stof, som styrker din krop mod betændelse.

Undersøgelser viser at jo mindre chance din krop har for at få betændelse, jo større effekt kan det have positivt på kroppens bekæmpelse af sygdomme som Alzheimers og hjertekarsygdomme. Det er bla. derfor det ikke er helt ligegyldigt hvad du får at spise i løbet af dagen, dagen i morgen og i weekenden, da vi mennesker bør være bedre til at indtage madvare med antiinflammatoriske stoffer, hvor curcumin er det bedste alternativ, da det har en lignende effekt som lægemidler også har.

Hvis vi vender tilbage til hjernen, så er denne smukke og meget orange rod nemlig rig på disse omtalte antioxidanter. Det er antioxidanter som beskytter dine hjerneceller, hvorfor gurkemeje kan være et godt middel til dig der har problemer med hukommelsen eller til de som har Alzheimers.

Diabetes kan vente

På en pædagogisk måde kan vi sige at gurkemeje og de stoffer det har sig, er i stand til at parkere potentiel diabetes. Hvis der er flere i din familie der har diabetes eller du er blevet vurderet til at være i farezonen af din læge, så bør du se nærmere på gurkemeje.

Selvom det måske lyder lidt fjollet, så har Thailand faktisk nogle af de bedste forskningscentre. Her er der bl.a. foretaget undersøgelser som viste at produktet kan stoppe udviklingen af diabetes midlertidigt i kroppen.

… plus det løse

Ovenstående er de mest omtalte fordele der er ved gurkemeje. Men derudover er der også følgende fordele som bør nævnes:

  • Hold din hud sund, eller gør den sundere
  • Styrker dit immunforsvar
  • Kan være kræftbekæmpende

Ovenstående tre yderligere fordele skal bestemt nævnes. Grunden til at vi ikke uddyber dem nærmere er på baggrund af at vi allerede har været inde omkring hvad det præcist er, som gør gurkemeje til et fantastisk supplement, hvilket også gælder disse tre fordele.

Sådan kan du indtage gurkemeje

Gurkemeje kan du få i flere forskellige former. Her kan du både få:

  • Som pulver
  • Som shot
  • Som piller

Du kan selvfølgelig også vælge at spise kylling i karry tre gange om dagen, men hvis du ikke ønsker dette, anbefaler vi dig at du køber gurkemeje som tilskud i en af ovenstående former.

I pulverform er til dem der som gerne vil have mest ud af deres penge og samtidig ikke har noget imod at trodse deres smagsløg for hvad de kan lide. Pulverform skal du nemlig blande op med vand og drikke det, hvilket hos de fleste ikke er en behagelig indtagelse. Men hvis du ikke har noget imod at udfordre dine smagsløg, så er det her hvor du får mest gurkemeje for dine penge.

Selvom pillerne faktisk er de mest populære, så er shots med gurkemeje faktisk blevet mere og mere populært. Dette skyldes at ingefærshots især er blevet populære, hvilket ikke er helt underligt. Det er en forfriskende måde at starte dagen på, eller bibeholde energien i kroppen. 2 centiliter af smagseksplosion og så er du kørende.

Sidst men ikke mindst er der gurkemeje som piller, hvilket jo er den mest populære. Du bør vælge pilleform hvis du ikke føler dig helt tryg ved de to andre. Du skal dog her vide at mængden af gurkemeje du indtager ikke i så stor en grad som de andre, hvorfor du flere gange om dagen skal tage en pille eller to, hvor du modsat pulveret kan nøjes med én ubehagelig og kortvarig oplevelse.

Populære produkter med gurkemeje

Hvordan det bruges?

Hvis du mangler lidt inspiration til hvordan du kan bruge dèt i din dagligdag uden at tage det som kosttilskud, kan du læse med her:

  • Pift din madlavning op!: Om det er ris, lys pasta, brød eller andet bagværk, så kan du gøre det festligt med en gullig farve. Præcis som rødbeder også kan farve vores urin, så kan gurkemeje også farve dine gastronomiske kunstskaber.
  • Giv din suppe noget styrke: Hvis du gerne vil lave en god suppe med ”et ekstra spark”, så er gurkemeje det helt rigtige at tilføje.
  • Prøv i en smoothie eller i juice: Her er det vigtigt at din juice eller smoothie i forvejen er utrolig sød, da gurkemejens kraftige smag skal gemmes lidt væk af sødmen. Så længe du sørger for at din drikkelse er mere sød end ”kras”, så kan du med fordel forsøge dig med noget gurkemeje på denne måde.
  • En anderledes the: Stødt pulver og ingefær kan faktisk give dig en rigtig god og anderledes kop the. Hvis du vil forsøge dig med en oldgammel opskrift, kan du prøve denne:
    • Stødt pulver
    • Ingefær
    • Lidt mælk
    • Honning eller agavesirup

Der er ingen måleforhold på denne opskrift, som du dog selv må eksperimentere med. Vi kan dog love dig at når du finder kombinationen som lige netop du kan lide, så er det altså en the i verdensklasse.

Se også: Hvad og hvorfor Chlorella?

Hvordan skal du opbevare gurkemeje?

Det er ikke fordi der er nogen større lommefilosofi over hvordan dèt skal opbevares. Men hvis du ikke vil risikere at gå helt galt i byen, kan du gøre følgende:

  • Hvis du har købt helt frisk gurkemeje, kan du opholde det i dit køleskab hvor det ca. vil holde i 14 dage. Den mest optimale opbevaring vil dog være i en plasticpose eller i en plastikbøtte, hvor det ligger frit i køkkenet – altså ikke i køleskabet.
  • Du kan også sagtens fryse rødderne. Her kan du med fordel skrælle rødderne inden de kommer i frysere, så det er nemt og hurtigt for dig at tage gurkemeje op når den nuværende beholdning er ved at løbe tør.
  • Hvis du køber stødt pulver, bør du opbevare det et tørt sted. Her skal der helst ikke være alt for varmt og så må der gerne være mørkt. Stødt pulver kan du putte i en lufttæt pose eller bøtte og putte i køleskabet.
5/5 (1 Review)