Madvarer der er gode til muskelopbygning er sikkert noget de fleste tænker over, men bruger de fleste også dem i hverdagen?

Hvis du gerne vil optimerer din muskelopbygning og sundhed, så burde du overveje om din ernæring ikke burde indeholde de nedenstående madvarer, der giver det daglige behov for vitaminer, mineraler, fibre og sundt fedt. Dem kan du kombinerer med det bedste proteinpulver, for de færreste kommer udenom brugen af de gode kilder til proteinpulver ved styrketræning.

 

Fisk er perfekt fedt til muskelopbygning

De fede fisk laks, sardin, sild, makrel med mere, er alle fulde af D-Vitamin og gode omega-3 fedtstoffer, som er perfekt til at booste musklerne.

 

Nødder

Selvom stort set alle partier i folketinget har nævnt afskaffelse af nøddeafgiften i årevis, og med garanti også bringer det på bane til næste valg, så sker det aldrig. Det er synd for den generelle sundhed i Danmark, fordi nødder er rige på sundt fedt, protein og gode mineraler. Et perfekt snack måltid til alle der ønsker at leve sundt og opbygge muskler. Perfekt hvis ikke lige, at vi lever i en tidsalder hvor en pose pistacie nødder koster mere en 3 x 1.5 Coca Cola.

 

Kylling & kalkun

De fleste der dyrker styrketræning eller interesseret sig for emnet, ved, at kylling eller kalkun er udbredt brugt blandt dem der prøver at få størrere og stærkere muskler. Du får nemlig madvarer der er rig på magert protein for ikke at snakke om de forskellige vitaminer og mineraler, som fjerkræet indeholder.

 

Æg

Hvis du vil “pumpe jern” så er æg absolut en madvare der er i dit trænings arsenal. Proteinen er jo hvad mange forbinder med æg,  men faktisk indeholder de alle de mikronæringsstoffer som du har brug for.

 

Fuldkorn og rugbrød

Fuldkorn er noget som vi alle burde have i vores kost, og også noget rigtig mange mennesker heldigvis har, men mindre de er hoppet på trenden med at kylhydrater er det onde selv.

Hvis du bygger hele dit kost indtag på fibre, så er det selvfølgelig en ret dårlig ernæring for din sundhed. Det er dog ikke ensbetydende med, at man skal afskrive sig de gode fordele ved rugbrødet, som du kan læse i rapporten food.dtu.dk lige her.

Fuldkorn er godt for din fordøjelse, for kostfibre når tyktarmen uforandret da de ikke bliver nedbrudt af dine fordøjelsesenzymer. Du finder kostfibre som opløselige og uopløselige, hvor ting som ris og hvedesorter er uopløselige fibre der ikke binder meget vand, hvilket hjælper til at udskille affaldsstoffer hurtigere og giver den gode fordøjelse. Byg, rug og havre er ting der er opløselige fibre, der er med til at binde deres vægt i vand op til 15 gange mere, hvilket er med til at give en højere mætningsgrad, så du ikke forfalder til at små spise usunde ting.

 

Havregryn

Rigtig mange i Danmark især i de mere modne eller ældre generationer, er opvokset med havregryn til morgenmad. Dengang var det vel mere prisen der gjorde udslaget om købet, og så sundhed i anden række, men det gjorde det nu ikke til et dårligere valg.

Havregryn er både sundt og nemt at spise, for det tager ikke mange sekunder at forbedre, og så er det sundt på kostfibre, protein, kylhydrater, b1-vitamin, b3-vitamin, jern, zink, kobber, magnesium, calcium m.m.

 

Rodfrugt

Rodfrugter er mættende og er rig på kostfibre og vitaminer som A-vitamin, niacin, fotalt og pantotensyre. De indeholder selvfølgelig også gode mineraler som kalium, magnesium, jern, zink, fosfor og calsium.

Alt sammen noget der er godt for helbredet som helhed, men så sandelig også for opbygning af muskelstyrke.

 

5/5 (1 Review)