Du kender sikkert til noget af det bedste proteinpulver, men Kender du de gode kilder til proteinpulver?

Hvad er fordele og ulemper ved de forskellige protein kilder og hvad er egentlig bedst?

Det er hvad du kan finde et hurtigt svar på, for her på CSL har vi fundet de 5 bedste kilder som du skal kende til.

 

Whey proteinpulver

Noget af det populæreste og sikkert nok det mest populæreste proteinpulver, er Whey proteinpulver.

Det med at finde den gode kvalitet, det bliver målt ud fra den biologiske værdi som giver et udtryk for hvor godt din krop optager og udnytter protein i et givent mål.

Her får Whey protein den højeste biologiske værdi fremfor alle andre forskellige proteinpulver produkter, og det er logisk nok årsagen til, at Why er populært og det mest solgte produkt.

Whey proteinpulver bygger på valle, og hvis du vælger det reneste indenfor whey protein, så kan du næsten opnå et laktose fri produkt. Det er endnu et signal om kvalitet, men dog ikke så godt hvis man lider af mælke allergi, for så skal man finde et andet produkt end Whey.

 

Kasein proteinpulver

Whey er valle og Kasein bygger på den anden mækebestanddel som jo er kasein.

Kasein proteinpulver har en lavere biologisk værdi end Whey, men det optages dog meget hurtigere end Whey, og af denne grund, er det faktisk også et ret populært produkt for folk der træner, og har brug for et godt proteinpulver til musklerne.

Ulempen ved Kasein er at det kan klumpe sig sammen i dit fordøjelsessystem, og kan tage det længere tid at blive fordøjet, hvilket gør det til et populært produkt at indtage før sengetid.

Kasein indeholder både mælk og laktose, så igen er det noget man skal holde sig fra, hvis man lider af mælke allergi.

 

Æg proteinpulver

Æg er jo kendt for sit høje protein indhold, har logisk nok derfor en høj biologisk værdi. Derfor er æg til proteinpulver en ret god ide, og især godt hvis man lider af mælke allergi og ikke kan bruge Whey og Kasein pulver.

 

Soja proteinpulver

Hvis man lider af mælke allergi så kender man alt til soja. Du finder også soja i proteinpulver, det har dog ikke så høj biologisk værdi som de nævnte produkter, nu det er bygget på en vegetabilsk proteinkilde.

Der findes forskellige påstande om at soja proteinpulver ikke er godt for det mandlige hormon, men disse påstande er dog ikke helt underbygget, så det må være smag og behag om man tror på det.

 

Ris proteinpulver

Et andet produkt indenfor vegetabilske proteinkilder, er ris proteinpulver. Selvom de fleste af os forbinder ris med kulhydrater, så er protein udvundet på bruge ris en rigtig god protein kilde.

Det er en god proteinkilde som bliver mere og mere populær, for med ris slipper du for allergiske reaktioner, og det må være fedt hvis man er allergiker.

5/5 (1 Review)