hvad er e-vitamin godt for?

E-vitamin

E-vitamin er det bedste din krop kan få af antioxidanter og er derfor noget du bør være opmærksom på om du får nok af.

Faktisk er der op til 8 forskellige former af stoffer der indeholder E-vitamin, hvor den du typisk får gavn af, er via maden og derved kaldet alfa-tokoferol. Det er ikke vigtigt at du kender til navnet alfa-tokoferol når vi snakker om E-vitamin, men nu er du dog lidt klogere end naboen.

Det er også det E-vitamin som gør mest for kroppen og som derved findes i vitaminpiller der indeholder E-vitamin.

 

Undgå en hyppig fejl ved indtagelse af E-vitamin

Dette er ingen skadelig fejl, men det ses ofte – og bør stoppes. Hvis du har taget vitaminpiller indeholdende E-vitamin med et glas vand og ikke i forbindelse med andet, så får du ikke nok udbytte af E-vitaminet. E-vitamin er fedtopløseligt, hvilket betyder at det er vigtigt at du indtager dit E-vitamin i forbindelse med et måltid – som gerne må indeholde noget fedt!

Du finder typisk E-vitamin i planteolier, margarine, æggeblommer og nødder.

 

Funktion og eventuel mangel på E-vitamin

Som nævnt så er E-vitamin en antioxidant – og endda det bedste af dem. Dette betyder at E-vitamin er med til at beskytte mod frie radikaler, som er ødelæggende for kroppen.

Med andre ord, så stimulere og styrker E-vitamin dit immunforsvar helt eminent. Dette gør også at E-vitamin er med til at forebygge sammenklumpning af blod, samt at kolesterolet bliver iltet.

Der har i en årrække været forsket på om E-vitamin kan have en betydelig effekt for folk med kræft, eftersom E-vitamin også forebygger skader på kromosomerne. Forskningen er dog ikke slut endnu, men der er en stærk optimisme eftersom bliver ved med at være forbløffet over E-vitaminens antioxidante virkning.

Mangel på E-vitamin kommer ikke naturligt. Det er ikke noget der kommer fordi folk indtager for lidt E-vitamin (dog kan vi alle godt bruge et ekstra skud E-vitamin i dagligdagen!).

Mangel på E-vitamin kan forekomme ved sygdomme i bl.a. tyndtarmen. Symptomerne på mangel af E-vitamin kan være:

  • Forværret balanceevne
  • Gangbesvær
  • Muskeltræthed
  • Synsforstyrrelser

 

Er der bivirkninger ved E-vitamin?

Forskning har vist at der ikke er de helt store bivirkninger ved E-vitamin. Hvis du indtager 3 gram eller mere E-vitamin på en dag, vil du dog kunne opleve:

  • Træthed
  • Mavesmerter
  • Kvalme

Du skal dog vide at det er svært at indtage 3 gram E-vitamin, da vi slet ikke når noget i nærheden af det i løbet af en almindelig dag – og som vi nævnte før, så er E-vitamin ikke noget kroppen naturligt får for lidt af.

 

Fakta om E-vitamin og dosis

Den anbefalede dosis for E-vitamin hos mænd er 10 mg. pr. dag, hvor den samlede anbefalede dosis for kvinder er på 8 mg. pr. dag. Dette er typisk også de vi danskere indtager gennemsnitligt.

I de fleste multivitaminpiller er der mellem 10 og 12 mg.

Hvis du tager E-vitamin uden andet, kan du få dem i kapsler. Disse kapsler indeholder ca. 335 mg. pr. kapsel.

Som du måske kan fornemme, så er der langt vej op til de 3 gram, som skal til før du vil mærke nogle bivirkninger.

5/5 (1 Review)

Din kommentar?