Kostfibre er vigtigt, men ved du også hvorfor fibre er vigtige og hvordan de virker?

Du får med kostfibre en lang række gode fordele for helbredet. Det er vegetabilske kulhydrater der sikrer dig et glad mave, stabilt blodsukker, gode imod diverse livsstilssygdomme, energi, god fordøjelse og ikke mindst, en god og sund mæthed med de lange kulhydratkæder.

Kostfibre til fordøjelsen og sundheden

Du får nemlig med gode kostfibre en god mæthedsfornemmelse, hvilket også er grunden til, at man rent faktisk burde spise sunde morgenmadsprodukter med høj fiber indhold, for fibre holder sulten væk længere.

Udover at give dig en god mæthed, så vil kostfibre stabiliserer dit blodsukker, hvilket giver energi til at holde sig kørende længere uden følelse af træthed, mathed og lignende som jo ofte sker når man ikke f.eks. ikke får en god morgenmad.

Du finder forskellige slags kostfibre, for der findes de vandopløselige som findes i frugter eller grøntsager, som sætter en gæringsproces i gang, når de kommer omkring tyktarmen. Udover de vandopløselige, så finder du også vanduopløselige, som du finder især i kornprodukter som hvedeklid og havre. Denne slags kostfibre er gode til f.eks. hård mave og skabe den gode balance, da de binder væske i tyktarmen og giver maven noget at arbejde med. Det betyder dog, at de skal kombineres med væske, for ellers får du modsatte effekt.

Udover at få den gode mæthed og fordøjelse, så får du også forskellige sundheds egenskaber ved at spise nok fibre i din kost.

Kostfibre kan nemlig mindske risikoen for kræft, da et stduine fra Hovard University i Boston, fandt påstand om at med en fiberrig kost i teenageårene, så mindskes risikoen for brystkræft. Studiet blev foretaget ved at undersøge 44263 kvinder, og tesen er at man gennem ændringer i tarmflora med et højt fiberindtag, så øges udskillesen af østrogen i mavetarmkanalen som især ved teenagere er i høj vækst – Læs om studiet på videnskab her.

Undersøgelsen er selvfølgelig ikke konklusiv da der stadig forskes, og ingen definitiv påstand er påvist, men dog er der ret mange pile der peger på at kostfibre er godt for helbredet, så det i sig selv er en ret god årsag til at få rigeligt af det i sin daglig kost.

Hvor mange fibre og hvilket kost?

Det daglige indtag af fibre lyder på at man skal spise ca. 25-35 g. kostfibre dagligt, hvilket de fleste dog heldigvis også gør.

De bedste kilder til kostfibre i din daglige kost finder du i fuldkornsprodukter som rugbrød, havregryn, fuldkornspaste, bælgfrugter, frugt og grove grøntsager. Du kan også finde kostfibre i alternative kilder som solsikkekerne og lignede kerner som forskellige frø som f.eks. chiafrø.

Hvis du ikke får nok indtag, kan du vælge at købe kosttilskud, for det selvom den daglige kost burde klare det, så er det vigtigste at få en nok daglige kostfibre, og her er tilskud absolut også tilrådeligt.

5/5 (1 Review)