Hvor mange kcal om dagen for at tabe sig(Kcal står for kalorier)?Det at tabe sig kan være en videnskab. Der findes et hav af produkter og slankekure der virker hurtigt. Mange er gode og lige så mange er ganske ligegyldige og eneste effekt er som regel negativ. Hvordan du taber dig på den naturlige måde(og sunde)? Du skal have fokus på kcal.

Kcal er den vigtigste af de mange faktorer, når det handler om at tabe sig. Uanset om vi snakker om kost, motion pr. uge eller om dagen, proteiner, kulhydrater mm. så vil det altid være kcal der er hovedrollen, hvis du vil tabe dig.

Kcal om dagen – sådan finder du ud af det

Det er ikke fordi der er en specifik udregning, der passer perfekt til din krop og sådan som du vil tabe dig, da det afhænger af flere faktorer.

Disse faktorer kan eksempelvis være om hvorvidt du er aktiv på dit arbejde, hvor ofte du dyrker motion, hvor meget du vejer og hvor gammel du er.

Dog findes der nogle mere eller mindre smarte udregninger og tommelfingerregler, som kan give dig et rigtig godt udgangspunkt, så du ikke får for mange kcal om dagen.

Din kropsvægt x 30

Dette er den mest basale køkkenbords tommelfingerregel der findes. Altså, vejer du 80 kilo, skal der 2.400 kcal til om dagen, for at du opretholder din vægt.

Men husk nu, at dette ikke indebærer din alder, din aktivitet og alt det andet der også har indflydelse på mængden af kcal. Hvis du eksempelvis sidder stille en hel dag, så er det måske kun 2.100 kcal om dagen, for at du opretholder din nuværende vægt, hvis du vejer 80 kilo.

Tommelfingerregel for at tabe sig

Når du har fundet ud af fra ovenstående eksempel, hvor mange kcal din krop har behov for om dagen, er der en tommelfingerregel der lyder på at du skal sigte 500 kcal under.

Det vil altså sige, at hvis du spiser maksimalt 1.900 kcal om dagen, vil du være sikker på at tabe dig.

Gå til en ekspert

Det er ganske godt givet ud, hvis du går til en diætist eller en ernæringsassistent, og finder ud af hvad du bør spise af ting der giver vægttab. Og selvfølgelige hvor mange kcal du har brug for om dagen.

Her vil du kunne få nøjagtige tal som udelukkende passer til dig, din krop og kroppens behov, for at kunne tabe sig.

Her vil du med garanti og så få en øjenåbner, for en masse madvarer du spiser, men hvor du ikke kender indholdet af kcal. Der findes nemlig rigtig mange overraskelser i det gastronomiske område.

Boost forbrændingen af kcal om dagen med motion

Det tager ikke lang tid at forbrænde 100 kcal. Som vi kom ind på, er det vigtigt du spiser færre kcal om dagen, end din krop har behov for, så du kan tabe dig.

Men der er faktisk noget mere til dette. For hvis du dyrker en smule motion og forbrænder nogle hundrede kalorier, så kan du trække det fra. Det vil sige at du kan i princippet godt spise de 2.400 kcal om dagen (hvis vi tager udgangspunkt i eksemplet for oven), og du forbrænder 250 kcal, så svarer det til at du er nede på de 2.150 kcal om dagen.

Kaloriebomber du bør undgå

Der er en del fristelser her i livet der får munden til at løbe i vand, og tankegangen ”det går nok lige i dag” hjælper bestemt ikke, hvis du gerne vil tabe dig.

Her får du nogle hurtige ”No-Go’s”, så du kan slippe for en del kcal om dagen og få lettere ved at tabe dig.

  • 1 pizza er lige omkring 800 kcal. Det vil altså sige at en pizza gerne skulle kunne dække mindst 8 timer på et døgn, uden du spiser andet.
  • Fransk hotdog med dressing er ca. 550 kcal lige ned i maven, og vi bliver sjældent mætte af en
  • 1 croissant om morgenen er knap 300 kcal du tilføjer til din dag.
  • Big Tasty Burger fra McDonalds har mindst 800 kcal med sig.

Forhåbentligt satte ovenstående nogle tanker i gang, og gav dig et perspektiv i hvor mange kcal der er godt for dig om dagen, og hvor du kan undgå nogle.

Sending
User Review
5 (1 vote)