At være sund, er noget vi alle sammen skilter med, eller gerne vil skilte med. Det er blevet en dille at spise fuldkorn, tofu og salat hver eneste uge, men hvornår er noget i princippet sundt? Og hvad er sund kost egentlig?

Det kan være utrolig svært at definere hvad sund mad egentlig er, og hvornår din kost er betegnet som sund.

Læs også: hvad er et sundt vægttab om ugen?

Hvorfor bør vi have en sund kost?

Der er nogle helt basale videnskabelige faktorer vi slet ikke kommer udenom, når vi skal snakke om hvad sund kost er.

Sund kost øger din trivsel i hverdagen. Når du spiser sundt og din krop optager det nødvendige og essentielle til at opretholde en stærk og sund krop, så påvirker det også dit humør og din attitude. Du bliver glad, på en helt naturlig måde. Samtidig for du også forøget din energi af to årsager. Den ene årsag er at når vi er mere glade, så har vi mere energi. En sur og trist dag, gør os trætte, hvilket en sund kost kan lave om på. Den anden årsag er, at kroppen ikke har noget affald den skal kæmpe med for at forbrænde, i form af mættet fedt.

En af de bedste grunde til at påbegynde en sund kost er, at det også forebygger livstilssygdomme. Her er der tale om eksempelvis overvægt, sukkersyge, samt hjerte- karsygdomme. Så hvis du gerne vil have et godt og langt liv, uden at skulle føle dig afhængig af dine forsikringer, så er sund kost værd at tage med i din livsstil.

Sund kost = sund mad

Det giver sig selv … Du skal begynde at spise sundt, eller som det mindste sundere. Dog kan det være rigtig svært at finde ud af hvad der i princippet er sundt. Dog får du her 3 gode råd til hvad der med garanti er sundt for dig og din krop.

Grøntsager er en vigtig del af en sund kost. Det er fløjtende ligegyldigt om det er på frost, eller om det er friske, så længe du får noget grønt!

Fuldkorn er muligvis noget af det letteste for dig at implementere i din kost. Alt det brød du spiser nu, kan du også få med fuldkorn. Fuldkorn giver dig en del protein og fibre som din krop har brug for at holde sig stærk. Så det er i princippet bare at skifte toastbrødet ud med det der står ved siden af i supermarkedet.

Magert kød er vejen frem. Kylling, hamburryg, kalkun mm. Altså, er det alt kød der let kan blive ”tørt”. Faktisk er definitionen på magert kød at fedtenergiprocenten er under 10.

Er du i tvivl om hvor meget du bør spise på en dag?

  • Den bedste og mest rammende tommelfingerregel er, at du må spise 30 kalorier pr. kilo du vejer. Vejer du eksempelvis 80 kilo, bør du spise maksimalt 2400 kalorier om dagen (80*30).

Husk vand!

Det er vigtigt når du påbegynder en sund kost, som i virkeligheden er en livstilsændring, at du får drukket nok vand. Vand er det bedste for kroppen når du er tørstig, og så er det tilmed sundt. Faktisk bør vi drikke mellem 2 og 3 liter vand om dagen, hvilket er de færreste mennesker der gør det.

Og ja, det kan godt være du render på toilet et par gange mere om dagen, ved at drikke så meget vand. Til gengæld mindsker du (hvis du er mand) at få nyresten, som svarer til en mindre fødsel fra urinrøret på størrelse med noget der mindre om en lillefingernegl.

Overvej træningen også

Næste skridt efter sund kost, er træning. Vi bør motionere 30 minutter om dagen, ved siden af det vi ellers laver på en dag. Dog kan der være en undtagelse, hvis du eksempelvis er fodboldspiller, men så vil du på den anden side nok ikke læse denne artikel.

30 minutter om dagen, er med udgangspunkt i at du slet ikke spiser sundt. Dette er med udgangspunkt i den gennemsnitlige dansker, som i hvert fald ikke går op i magert gød og grøntsager. Derfor anbefales det blot, hvis du har kosten i orden at motionere 30 minutter ad gangen, 4 dage i ugen.

Dette vil fuldende din sunde livsstil, og supplere en sund kost, så du får mest muligt ud af den.

Sending
User Review
5 (1 vote)