Hvem vil ikke gerne tabe sig efter en fødsel? De fleste af os tager to gode håndfulde kilo på, nogen mere og nogen mindre. I løbet af graviditeten tænker os der har taget meget på, at de kilo helst skal forsvinde ved fødslen, eller som det mindste, skal de smides aktivt efterfølgende.

Når man lige har været igennem en fødsel, er det vigtigt at slappe af de første par uger, men det bliver hurtigt en selvfølge når den lille guldklump er kommet ud i verden. Du skal ikke starte for hårdt ud, for din kondition er slet ikke som den var 9 måneder tidligere. Men lad ikke din fødsel stoppe dig i at få den krop du drømmer om. Vi har set mange kvinder der har gjort det nærmest umulige, at få den perfekte krop til en hed sommer, blandt andet Jennifer Aniston og danske Mascha Vang.

Begge af de nævnte kvinder fortæller åbent om deres vej til den perfekte krop, efter deres fødsel. Tro det eller ej, men der er faktisk ingen magiske piller der giver den naturlige måde til hvordan du taber dig bedst.

Desværre findes der rigtig mange usande artikler der fortæller at magiske piller eksisterer og virker, og her kan det være svært at skille hvilke artikler der er sande. Som udgangspunkt er det en god idé at være skeptisk. Lyder noget for godt til at være sandt, så er det nok også det.

Den hårde start efter fødsel

Træningscenteret er et godt sted at starte efter en fødsel, nu du finder alt det træningsudstyr der kræves til at styrke muskler, øge forbrændingen eller få den gode cardio træning indendørs.

Maskinerne i fitnesscenteret kan give dig et præcist indblik i hvordan din kondition er, og her må du ikke have for høje forventninger til dig selv, når du lige har gennemgået en fødsel. Her er der mange ting du kan finde ud af, det kan eksempelvis være:

  • Hvor hurtigt er du i stand til at gå
  • Hvor langt kan du gå eller cykle
  • Hvor mange kalorier kan du forbrænde på 30 minutter (hvis løbebåndet, motionscyklen understøtter dette i displayet)
  • Hvor hurtigt kan du cykle

Disse ting er værd at betragte, og måle. Det gør dig i stand til at sætte personlige rekorder, hvilket skal være fundamentet af din motivation til at tabe dig.

Når du først har overlevet den første uge med motion og sund kost efter din fødsel, bliver det hele lettere. I den første uge kan det være svært at bibeholde motivationen, men det er vigtigt at huske på, at du ikke skal lade din fødsel stoppe dig i at nå dine mål, og dine drømme.

Hent hjælp udefra

Hjælp er ofte nemt at få efter en fødsel. Om du indser det eller ej, er det realiteten. Alle omkring der er interesseret i dit liv og ikke mindst dit helbred, så her burde det være nemt at få støtte, og det er der slet ingen skam i at bede om.

Det er så beskeden en bøn, at det ikke virker egoistisk, at bede folk om at hjælpe dig med dine mål. For helt ærligt, du har været igennem en fantastisk udvikling over 9 måneder, og som vi alle ved, er en fødsel ikke det letteste. Du kan eksempelvis få din partner til at handle for dig, hvis du betror ham nok til at kunne handle, uden at købe søde sager med hjem. Så er du nemlig fri for at blive lokket i supermarkedet.

En anden god ting, er at fortælle andre om dine mål. Sig dine målsætninger højt, for jo flere du siger dem til, jo mere føler du dig forpligtet til at nå dem. Du ved de vil spørge ind til ”hvordan  går det med at tabe de 5 kilo inden jul”, og du vil ikke kunne se dig selv i øjnene hvis du er nødt til at svare ”ja, det har jeg droppet, jeg er simpelthen bare ikke kommet afsted”. Det er endda en helt ufrivillig støtte du pådutter din omgangskreds, og som de slet ikke er velvidende om. I princippet er det en form for psykologisk spil, hvor andre er dine brikker, og du er din eget udfordrer. Alle kneb gælder for at komme i gang efter din fødsel.

Din fødsel og problemer

En fødsel skaber ofte problemer når det kommer til kroppen. Rigtig mange kvinder har det med at få meget ondt i ryggen, og det er fuldt forståeligt. Desværre er perioden med ondt i ryggen så lang, at selv efter en fødsel, er kvinden vant til at have ondt i ryggen, men uden at have det i lige så stor grad. Det er det mentale der spiller et puds, og som kan være svær at komme videre fra. Men hvis du er en af dem der har fået ondt i ryggen, eller måske knæene efter din fødsel, så er det endnu en god grund til at komme i gang i fitnesscenteret. Bevæg de led, muskler og knogler der har været i stilstand samtidig med at være belastet over en længere periode. For det virker ligesom at smøre cykelkæden med olie.

Hvis vi vender tilbage til det mentale, så bliver man let blind på egne evner, efter en fødsel. Og det kan være på begge sider. Ligesom du bliver ved med at ømme dig over smerter, du reelt set ikke har i lige så stor grad (sådan er det for det meste), så kan du tro at du kan løbe de 5 kilometer over én gang, som du kunne inden du blev gravid.

Så find realiteten hurtigst muligt.

Kort og godt – og hurtigt

Kom i gang med det samme, dog skal du starte blidt ud og ikke presse dig selv. Find balancen og realiteten. Sæt dig nogle mål der er overskuelige. Få hjælp udefra, du kan gøre det uden decideret at bede om det, og så skal du nok få smidt de kilo igen.

Hvor hurtigt du kan tabe dig efter din fødsel, er kun dig der ved det, og kun dig der kan finde ud af det. Motivation, vilje og selvdisciplin er vejen frem til den krop du havde før din fødsel.