Hvad og hvorfor 8 timers kuren / 16:8 fastekur

8 timers kuren

Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Hvis du har svært ved at tabe dig samtidigt med at du har et inderligt ønske om at smide lidt fra sidebenene, så er du ikke den eneste i verden – langt fra endda!

”Slankekur” er ikke et ord der ligefrem får hårene til ar rejse sig på den gode måde. For et årti eller to siden, var en slankekur mere eller mindre den eneste kur du kunne komme på, hvis du gerne ville tabe dig. Der fandtes ikke lige så mange muligheder som der gør i dag, hvor der nu er mange forskellige former for kure.

En slankekur der virker hurtigt er typisk også den kur, som folk hurtigst dropper midtvejs (hvis de overhovedet når så langt). Dette skyldes at en slankekur er forbundet med en meget restriktiv, eftersom det er begrænsede madvare og indtagen heraf.

Med andre ord, så er det altså ikke en sand fornøjelse for de fleste.

Vi kan være glade for forskning. Det er sjældent vi har kunne takke forskning så meget som vi kan nu, da vi med tiden har fået mange forskellige kure, hvoraf 8 timers kuren (16:8 fastekuren som også tit kaldes) er en af dem.

I denne artikel vil vi beskæftige os med 8 timers kuren. Vi skal se på hvorfor kuren ikke er som mange andre og så skal du gerne blive klædt på til at vurdere om kuren er noget for dig. Dog skal det siges med det samme: Hvordan du taber dig bedst er den naturlige måde med at ændre din livsstil fra usunde til sunde madvarer. En kur kan være en god start, hvis du ønsker at leve sundt bagefter.

 

Hvad er 8 timers kuren?

Modsat en slankekur, hvor du altså ikke må spise dig mæt i vingummibamser en fredag aften, få kartofler med sovs til aftensmad og måske en dessert i ny og næ, så må du gerne spise lige hvad du vil når du er i gang med kuren.

Det kan også være at du har hørt om kuren før, men uden at vide at den pågældende kur også hedder 8 timers kuren. Hvis du har hørt om 8-16 kuren, så er det faktisk den samme – dog med en lille twist.

Forskellen på 8 timers kuren og 8-16 kuren er, at 8-16 kuren er tidsbestemt pr. klokkeslæt, hvilket 8 timers kuren ikke er.

”Hvorfor er 8-16 kuren tidsbestemt på klokkeslættet?”

Her kommer forskning atter ind i billedet. Forskning har nemlig vist, at de bedste tidspunkter at spise på er mellem 8 og 16, som typisk er i den generelle arbejdstid. Denne forskning er lavet på baggrund af tusindvis af mennesker, men eftersom vi alle er forskellige, så er det ikke sikkert at netop du kan sammenlignes med menneskerne i denne forskning og derved have gavn af 8-16 kuren.

Det er heller ikke de fleste mennesker der har mulighed for at spise nok på disse bestemte 8 timer mellem kl. 8 og kl. 16, eftersom rigtig mange mennesker har deres arbejdstid inden for, eller som en del af disse timer.

Når du ”kun” har 8 timer til at spise lige hvad du vil og så meget af det som du har lyst til i 8 timers kuren, så har du altså stadig kun 1/3 af et døgn til at spise på, hvor vi som oftest fordeler vores måltider ud på 3/4.

Dette betyder at 8 timers kuren er en fastekur.

Spillereglerne for 8 timers kuren er således:

  • Du vælger selv hvilke 8 sammenhængende timer af et døgn, som vil være det tidsinterval hvor du skal spise mad for en hel dag. Det vigtigste er her at timerne er sammenhængende, ellers giver det ikke rigtig nogen mening og derved er det ikke en 8 timers kur.
  • Når du har valgt et tidsinterval, så skal du forberede dig på at du dette gælder i mindst 10 dage. Det vil sige at i 10 dage må du kun spise inden for de 8 timer af et døgn du har valgt.
  • I morgen starter din helt egen 8 timers kur. I de 8 timer du har valgt på døgnet, må du spise og drikke lige hvad du har lyst til – og du skal ikke have dårlig samvittighed.
  • De resterende 16 timer af døgnet på du udelukkende indtage vand, kaffe og the uden sukker.

Dette gør du i 10 dage, hvorpå du kan eksperimentere med andre 8 timer af et døgn, som du vil fortsætte med de næste 10 dage. For at få maksimalt udbytte af 8 timers kuren, bør du holde 8 timers kuren i så mange dage i træk.

 

Derfor virker 8 timers kuren

Den teori der står bag kuren og som har forsaget forskning heraf, er på baggrund af en oldgammel viden. Vores kroppe er nemlig ikke skabt til at spise og derved få tilført energi, hele tiden(hvilket udrensningskur og andre lever på). Når vi spiser på uregelmæssige tidspunkter, så er der ingen struktur over kroppens måde at håndtere alt den energi vi indtager, hvornår og hvor meget kroppen skal lagre og hvornår kroppen kan forvente at få energi igen. Dette gør at vi nogle dage kan blive trække, hvor vi andre dage kan være ekstremt friske.

De dage hvor vi er friske, er typisk fordi vi har indtaget nogenlunde samme størrelse energi på ca. samme tidspunkter i nogle dage i træk, hvor kroppen har lært i denne korte periode, hvornår og hvor meget energi du kan bruge af det du indtager.

Én ting er at du måske indtager for mange kalorier og for meget fedt i forhold til hvad du bør, hvor en anden ting er at kroppen lagre for meget af det. Som du måske ved, så er kalorier og fedt også energi til din krop. Så når kroppen ikke kan finde ud af hvornår den får energi igen, så gemmer den på en del af det – altså, så gemmer din krop på en masse fedt og kalorier, som er energi du ikke får brugt.

Når du så spiser igen, så bliver der tilført mere energi, hvilket betyder at endnu mere fedt og flere kalorier bliver lagret, hvorfor du tager på, ved at spise uregelmæssigt.

Ved 8 timers kuren spiser du regelmæssigt, din krop får ro og bliver en ekspert ti lat uddelegere hvornår og hvor meget energi du har brug for på bestemte tidspunkter på dagen, således at der ikke ophobes fedt og hvad du ellers stiger i vægt af.

 

Fakta, fordele og tips ved 16:8 kuren

Når du starter på 8 timers kuren, så skal du være klar over at de første par dage kan være rigtig hårde. Du vil få fornemmelsen af at du ikke har meget energi og der er stor sandsynlighed for at du slet ikke har noget overskud. Din krop får et rigtig stort chok når du starter på 8 timers kuren, hvilket godt kan tage op til 4 dage at vænne sig til.

Du kan springe ud i det, eller forberede dig på 8 timers kuren. Det førnævnte chok kan nemlig være rigtig stort for nogle, og mindre for andre. Hvis du oplever at det er alt for hårdt, fysisk, så kan du forberede dig til 8 timers kuren. Dette kan du gøre ved at starte med en 12 timers kur den ene dag, 10 timers kur den anden dag og 8 timers kur den tredje dag. Bare du sørger for at snævre dit tidsinterval ned på 8 timer så hurtigt som muligt.

De helt store fordele ved 8 timers kuren:

  • Du får et sjovere vægttabsforløb end hvad du måske havde regnet med. Selvom de første dage kan være hårde, så kan du alligevel spise lige det du gerne vil, hvilket typisk er den helt stor nedtur for folk der vil prøve 8 timers kuren.
  • Du får et bedre insulinniveau i din krop ved 8 timers kuren pga. strukturen i din dagligdag. Når du har fastet i 16 timer, så kan kroppen fortælle sine celler hvor meget glukose der skal optages fra dit blod. På denne måde får din krop et naturligt og sundere insulinniveau.
  • Du holder dit udseende ung med 8 timers kuren. Det lyder måske for godt til at være sandt, men faktisk så aldres vi ikke når vi er på en 8 timers kur. Dette skyldes at kroppen ikke stresses (oxidagtigt stress) ved 8 timers kuren, som den gør normalt når vi spiser ”når vi har lyst”, og ikke når vi har brug for det.

Et sidste godt tip inden du går i gang med 8 timers kuren er at du laver en madplan(hvad er sund kost?). Selvom du må spise lige hvad du vil, så er det en god idé at have handlet det ind på forhånd. Du kan stadig købe alt det lækre mad ind som du vil spise i løbet af de næste mange dage, men at have det købt ind på forhånd sørger for at det er lettere at holde sig til det tidsinterval på dagen du har valgt. Og husk på de sunde tips til at få drømmekroppen er, at den bedste måde at tabe sig på, er at ændre usunde vaner til sunde og få daglig motion.

Du kan se denne video som viser lidt om 16:8 kuren der dybest set er det samme, som måske kan give inspiration:

 

Kilder:

5/5 (1 Review)

Din kommentar?