Hvordan taber man sig på maven? Det virker som om at man automatisk skal være flad på maven med en lav fedtprocent, før man kan ligne en superstjerne. De fleste stjerner i skuespiller- eller musikbranchen, har ingen synlige deller på maven. Og dét er maven vi vil have.

Løsningen til at tabe dig dig på maven er:

Sandheden er nemlig ret simpelt, helt ligesom at du taber dig over hele kroppen og ikke kun et sted, ligegyldigt hvor mange mavebøjninger du laver. Løsningen til at få den slanke mave er helt den samme, som hvordan du taber dig på lårene, ansigt eller numsen.

Det mere interessante er at kende til hvor fedtet ender ved vægttab, så du ikke bare taber dig men holder vægttabet fremadrettet.

Grunde til mavefedt?

tips til hvordan du smider mavefedt

Der kan faktisk være flere grunde end bare store portioner mad, der gør at fedtet sætter sig på maven. Det er videnskabeligt bevist at stress påvirker mængden af fedt herpå. Stress har nemlig indflydelse på hvordan kroppen vil opbevare fedtet. Og man kan et eller andet sted godt sige, at her tager kroppen den lette vej ved at smide det på maven.

Der er også foretaget undersøgelser om sovepositioner om natten, eller for den sags skyld om dagen. Hvis du sover på maven, og gør det hver eneste dag, så er det faktisk en så basal grund som tyngdekraften der har en effekt. I og med tyngdekraften tynger fedtet nedad, vænner din krop sig til det. Det samme gælder, hvis ikke i en større grad, når man sover på siden. Sover du dag ud og dag ind på den samme side, er der chance at der vil være mest fedt på den side du ligger på. Så det er slet ikke unormalt hvis du har set dig selv i spejlet efter badet, lige vendt og drejet dig lidt for at se hvordan alting ser ud, og en lille tanke måske strejfede dig at du ser bedre ud på den ene side end den anden. Det kan sagtens være aktuelt.

Selvfølgelig er måden du sover på ikke altafgørende for hvor meget fedt du har hvor, det skal lige tages med et gran salt. Men det er værd at have i baghovedet, og føler du at det står slemt til, er det derved også værd at forsøge at ændre. Lig på den anden side, har du og din partner en fast side i sengen, så prøv at bytte side i en periode.

Nu når vi er omkring på de timer på dagen hvor kroppen skal slappe mest af, ved søvn, er der faktisk endnu en ting at huske.

Den onde cirkel

tab fedt på maven som kvinde

Det er en forholdsvis simpel ond cirkel, som går ud over maven, men som er let at bryde. Hvis du ikke får nok søvn, har du lettere ved at blive stresset (som vi kom ind på før har en dårlig effekt), du bliver mere træt, og netop her spiller der yderligere to faktorer ind;

  • Hvis du er træt, bliver du lettere sulten. Hvis du ikke er vel udhvilet, spiser du automatisk mere, da det er her kroppen får den energi den har brug for. Hvis du går træt på arbejde, kan du hurtigt blive sulten, og kroppen vurdere her at du har brug for noget mad, bare et eller andet. Og ved du hvor den unødvendige mad sætter sig? Korrekt, lige på maven.
  • Du ved godt, at dagens gøremål virker mere uoverskuelige når man er træt, energien er bare ikke til det, og ikke til at få det gjort ordentligt. Men det er vigtigt at få med alligevel. Få mere søvn, og du vil blive mere frisk. Er du mere frisk, eller bare frisk, får du dine ting gjort bedre end før, og du vil have lettere ved at overskue en ekstra lille gåtur – men motionen skal vi nok komme til. Vi kan tage et dagligdagseksempel: Hvis du støvsuger hvor du er træt, så bliver det ikke særlig grundigt, for det skal jo bare overstås. Men gør du det derimod når du er frisk, så finder du helt sikkert alle krogene. Jeg ved godt at rengøring ikke lyder tiltalende for at smide fedtet på maven, men det kan betale sig. Det er noget der i bund og grund skal gøres, og rengøring, ja bare det at støvsuge forbrænder flere kalorier end du lige tror. En time rengøring kan forbrænde 500 kalorier. De 500 kalorier er sammenlagt med det kroppen automatisk forbrænder i timen. Men 500 kalorier for at gøre rent, det er altså rimelig godt.

Får du ikke nok søvn, får du ikke forbrændt så mange kalorier ved de ting du normalt skulle lave på en dag, og du vil tilmed spise mere som sætter sig på maven. Og udover dette, så bliver du også hurtigere træt.

Eksempel:

Den mest optimale mængde søvn for et menneske er 8 timer. Hvis du får 6 timers søvn om natte, så mangler du jo 2 timer. Så starter hele den onde cirkel. Når du så går i seng igen, og atter kun sover 6 timer, måske endda på maven, står din krop er mangler 4 timers energi på blot to dage. Det betyder også at du endnu hurtigere bliver sulten, for kroppen prøver at fortælle dig du nu skal spise for 4 timers søvn for at holde dig kørende.

Kan du se cirklen nu?

Bryd den. Start med at få dig noget mere søvn, om ikke andet er det godt og sundt at tage en lur i dagtimerne, når du lige har tid.

Hvad med motion?

motion og sund kost er måde hvordan du smider mavefedt

Vi kommer ikke udenom at der skal motion til, før du kan smide fedt på maven. Men dette kan gøres mere simpelt. Mavebøjninger er noget der blev skabt på en dårlig dag, de er sunde for kroppen og coreregionen, men ikke just sjove at udføre.

Hvad du skal vide her, er at det kræver ca 22.000 mavebøjninger for at smide 500 gram rente fedt på maven. Jeg ved hvad du tænker – wow, det er meget. Men nu ved du det, og et halvt kilo rent fedt er altså rigtig meget. Det skal ikke være noget du skal sætte dig for at gøre på 3 uger, for det kan de færreste. Lad det blive en mål du skal opnå på et år, og de sidste mavebøjninger vil også blive lettere end de første.

At lave mavebøjninger styrker musklerne i maveregionen mere end de forbrænder fedtet, men når fedtet er væk vil mavebøjninger gøre forskellen på om du har en stram eller blød mave – Derfor skal du lave mavebøjninger.

Til vægttab skal du træne hele kroppen, og på den måde der sætter forbrændingen i vejret.Og så skal du få styr på dine portioner af mad, og eventuelt så småt begynder at mindske kalorieindtaget i selve den mad du vælger. Du kan eksempelvis erstatte stegemargarine med kokosolie, det smager mindst lige så godt.

Så hvis vi smider kiloene på maven via kosten, og samtidig træner vores store muskelgrupper og heriblandt mavemusklerne, skal du nok få tabt de ønskede kilo på maven.

Mere søvn, lidt motion, de sunde kostråd til at tabe dig så du spiser mindre portioner og sundere mad. Det er opskriften på et overskueligt vægttab på maven.