Har du prøvet svømning? Det har langt de fleste efterhånden, men har du også fået øjnene op for hvor bedre, sjovere og mere udfordrende svømning er for en motionsform i forhold til andre motionsformer som f.eks. løb og cykling? For når du svømmer, så forbrænder du mange, rigtig mange kalorier, det er rigtig god konditionstræning også er chancen for skaden næsten lig nul. Kan det overhovedet blive bedre?

Løb bliver hurtigt for kedeligt i længden, cykling tager lang tid og koster mange penge og du kommer måske aldrig regelmæssigt op i fitness centreret. Samtidig med dette er kiloene begyndt at sætte sig stille og roligt, alt imens du rastløst forsøger at finde ud af hvad du skal lave.

Vi er helt sikker på at det så er svømning du skal prøve! Svømning er nemlig en anderledes og forholdsvis uopdaget form for motion, hvor du helt selv sætter mulighederne og begrænsningerne. Tilmed finder du en svømmehal nær dig i hele landet, som nemt kan benyttes. Samtidig er svømning en motionsform, der med næsten 100% sandsynlighed, ikke giver skader til den almene motionssvømmer. Dermed kan du også træne svømning over en meget lang periode helt uden at opleve problemer med skader. Det betyder også, at svømning måske er den allerbedste motionsform for folk med ondt i ryggen, dårlige knæ eller folk med gigt, da led ikke på samme måde belastes når det foregår i vand, hvor kroppen netop er vægtløst.

Herunder har vi samlet mine fire bedste grunde til hvorfor du burde gå i gang med svømning som motionsform.

Det koster ingenting at komme i gang!

Som svømmer behøver man næsten ingenting. Et par badebukser eller en badedragt, et par svømmebriller og et godt håndklæde. Så er du egentligt i gang.

Som motionssvømmer er det ikke nødvendigvis specielt vigtigt, hvilket par badebukser eller badedragt du har. De skal bare sidde behageligt, ikke sidde for løst også passer de ellers. Sådan en badedragt/badebukser koster normalt ikke mere end 300 kroner, hvilket jo er ingenting i forhold til en ny racercykel eller et par dyre løbesko.

Derudover vil vi anbefale at man fra start får anskaffet sig et par svømmebriller. Langt størstedelen syntes det er decideret ubehageligt, at svømme uden svømmebriller, da man så får små vandsprøjt ind i ansigtet hele tiden.

På den måde kan du for under 500 kroner komme godt i gang med motionssvømning. Det er ret vildt set i forhold til cykling, triatlon, tennis, fitness og lignende.

Du kan intet gøre forkert

Selvom du intet kender til svømning, eller ikke har været i berøring med vand i flere år, så bare rolig. Du kan intet gøre forkert  – bare du holder dig oven vande.

Alle svømmer forskelligt på forskellige måder. Og det er også din fordel, hvis du ingen erfaring har.

I forhold til skader er der heller ikke de store bekymringer. Du er stort set vægtløs i vandet, hvorfor dine led hverken belastes eller noget.

Svømning øger dit iltindtag mere end nogen anden motionsform

I svømning bruger man stort set alle muskler. Alt fra de helt store muskler som låret, ryggen, brystet og armene til de mindre. Når disse muskler trænes og bruges optager de en helt masse ilt. Virkelig meget. Når man så gentagne gange udsætter sin krop for dette pres efter ilt vil end lunge- og hjertekapacitet udvides og derigennem forbedre ens kondition og form. Og dette sker noget hurtigere i vandet ved svømning end alle andre motionsformer.

Svømning er andet end frem og tilbage

Nogle går med den forestilling om at svømning bare er frem og tilbage hele tiden. Det lyder også ret kedeligt, men sådan behøver det slet ikke være. Du har masser af muligheder for at gøre svømmetræningen langt mere varieret og sjovt.

Man kan for eksempel lave en lille konkurrence med den ved siden af: “Hvem kommer først ned i den anden ende?”. På den måde får man hurtigt pulsen op, og det giver lidt variation. En anden måde kunne være et bruge de redskaber som svømmehallen stiller til rådighed. Man kan svømme ben med plade, tage en pullboy mellem benene eller købe sig en snorkel eller svømmefødder. En sidste måde kunne være at prøve nogle af de andre stilarter udover crawl og brystsvømning. Rygsvømning og butterfly er ikke nødvendigvis så svært som det lyder.

Og det var så de grunde. Vi håber de har givet dig lidt ekstra motivation til at komme i gang med svømning for alvor. Du vil i hvert fald ikke komme til at fortryde det!

5/5 (1 Review)