Hvad er pulstræning? Pulstræning er en træningsform ligesom vi kender cardio, styrketræning, crossfit, spinning mm. Pulstræning er i princippet også i kategorien cardio og HIIT træning, eftersom det er konditionen dét at du virkelig skal presse din krop der spiller en stor rolle i træningen.

Modsat cardio og HIIT, så er pulstræning hvor din puls spiller den vigtigste faktor. Det er din puls du arbejder dig ud fra ved pulstræning, hvor ved cardio er det eksempelvis hastigheden i en løbetur, eller måske distancen. I HIIT træning er det typisk mere antallet af gange en øvelse bliver udført, som er dét der lægges vægt på.

Pulstræning er en god træningsform der ville klæde de fleste mennesker. Ikke fordi alle udelukkende bør lave pulstræning, men det bør være noget der er prøvet og som det mindste er indblandet i en variation af træningstyper. Hvis du gerne vil tabe dig så er pulstræning ideelt, i hvert fald hvis du gerne vil i mål forholdsvist hurtigt. Hvis du nu eksempelvis har styrketrænet i nogle år, så vil pulstræning være utrolig effektivt at have med bare en enkelt gang i løbet af ugen, hvor styrketræningen helt bliver skiftet ud med pulstræning.

Vægttab og pulstræning

Som vi kom ind på før, så hvis du gerne vil tabe dig, så er dette en utrolig stor fordel ved pulstræning. Ved pulstræning forbrænder du uhyggeligt mange kalorier på få tid, og det helt fantastiske ved pulstræning er, at din krop vil forbrænde kalorier selv når du har stoppet din pulstræning.

Den er go’ nok. Din krop bliver simpelthen ved med at forbrænde kalorier efter din træning, og det er lige præcist det vi kan lide.

Hvis du eksempelvis løber og du har fået din puls op. Du kan mærke dit hjerte banker lidt hårdere end når du ser The Walking Dead eller Game of Thrones i sofaen, så fortsætter dit hjerte med at banke selv efter du har stoppet helt op med at løbe. Det er den samme nedtrapningseffekt som pulstræning har i forbindelse med kalorier der forbrændes. Men heldigvis betyder det ikke at du har en høj puls i flere timer efterfølgende, og samtidig betyder det heldigvis heller ikke at din krop allerede stopper med at forbrænde kalorier så snart du ellers er faldet til ro.

Pulstræning giver energi

Nu kom vi lidt ind på at det er en effektiv måde at tabe sig på, men der er selvfølgelig flere fordele end blot dette. Pulstræning giver dig en højere kondition meget hurtigt, eftersom du presser dig selv. Det ar du har en god kondition gør, at du kommer til at have mere overskud og energi i din dagligdag, selvom du ikke træner lige netop den dag.

Det er nemlig helt generelt at du får mere energi. Så hvis du ovenikøbet også tænker at du bliver hurtigt træt og du ikke rigtig har et arbejde som kræver det helt vilde udholdenhedsmæssigt andet end at høre på din kollega Laila, så kan du med meget stor fordel også påbegynde din pulstræning her.

Yderligere hurtige fordele ved pulstræning

Undersøgelser har vist i denne fitnessinspirerende verden at pulstræning medfølger nogle kropsmæssige egenskaber som faktisk også høre under samme kategori som dét at du får mere energi.

Du vil eksempelvis:

Reducere rygsmerter, få stærkere knogler og led, sove bedre om natte, kontrollere din vægt, mindske risikoen for at få for højt blodtryk, kræft og sukkersyge, du mindsker risikoen for kredsløbssygdomme og du vil komme til at leve længere.

Der fik du lige de resterende meget vigtige fordele i en lille smøre, men overvej lige hvor meget pulstræning reelt set kan gøre ved os som mennesker. Vi bliver en form for supermennesker på disse områder, ved blot at bruge nogle få timer i ugen.

Så nu skal du simpelthen bare i gang med pulstræning skal du ikke? Det første du skal gøre er at anskaffe dig et pulsur, lære det at kende og begynde at træne. Som begynder, kan du prøve at søge dig frem til forskellige træningspas du kan prøve i form af pulstræning. Alternativt kan du selv prøve at slå de tal dit pulsur ser. Hvis du eksempelvis har været ude og løbe og du har en puls på 150 i 5 minutter, så kan du prøve at komme op på 160. Mulighederne er mange, og dét er det fantastiske ved pulstræning.

4.8/5 (36 Reviews)