Undgå stress spisning! Hvis du lider af stress hvilket ofte kommer af arbejdspres, økonomi og lignede, så har du med garanti oplevet eller taget dig selv i at stress spise lidt?

De fleste når vi lider af stress, har vi en tendens til at indtage knap så sundt mad, og i stedet spise det hurtige der er både fedende og næringsfattigt. Det er uheldigt, for stress er noget der rammer de fleste af os på et eller tidspunkt i livet.

Hvorfor stress opstår og giver usunde vaner?

Stress kommer af rigtig mange årsager. Ofte kan det skyldes jobbet, familien eller kombinationen med at få begge ting til at hænge sammen. Derudover, så er økonomi ofte også en katalysator til at få stress.

Det kan være svært at forklare til nogen der har styr på økonomien enten ved egen hånd, eller fordi de er født mere økonomisk heldigt end andre. Men økonomi er et centralt omdrejningspunkt for de fleste der ikke har et godt økonomisk råderum, og derfor er økonomi en stressfaktor der aldrig forsvinder.

Økonomien kan man dog få styr på, det kræver dog en del ofre og så selvfølgelig en god start. Her kan du starte med at få styr på lån og udgifter, og undersøge om der findes billigere nye lån der kan rette lidt op på økonomien.

De usunde kostvaner kan dog være et lidt mere irriterende problem i forhold til kroppen. Alle ved, at usundt mad gør noget ved vægten, men faktisk er stress i sig selv med til at både hæmme og påvirke dit stofskifte.

Stress i forhold til dit stofskifte?

undgå stress spisning når du lider af stress

Stress påvirker og hæmmer stofskiftet. Dette er blevet påvist i en undersøgelse fra The Ohio State University, hvor en test på kvinder efter indtagelse af fedtholdig mad fandt ud af, at stressende kvinder forbrændte 104 færre kalorier end kvinder uden stress.

Hvis tallene fra testen skulle regnes sammen over et helt år, vil det betyde, at man som stresset kan komme til at tage 5 ekstra kilo på om året bare på grund af stress i sig selv.

Selve testen på kvinderne der er blevet offentliggjort i Biological Psychiatry, blev foretaget på 58 kvinder med en gennemsnitsalder på 53 år. Kvinderne fik et måltid der kan sammenlignes med et fastfoodmåltid bestående af 60 % fedt, som kvinderne skulle gennemgå 2 gange.

Efter indtagelse af fastfoodmenuen krævede det, at forsøgspersonerne var stillesiddende i 7 timer for at overvåge hvilestofskiftet. I hver runde blev der foretaget en udfyldelse af spørgeskema for vurderer stressniveauet.

Resultatet blev som sagt, at kvinderne der havde oplevet stress situationer som børnene, ægtemanden eller andet indenfor 24 timer inden måltidet, rent faktisk forbrændte 104 færre kalorier end de kvinder der ikke havde oplevet noget stressende indenfor samme tidsrum.

Det du kan bruge denne undersøgelse til, er at du måske ikke kan gøre så meget ved stress, for som sagt, er det noget vi alle sammen kommer til at opleve fra tid til anden, men forskellen er, at man kan forberede sig, og få indført nogle sunde madvaner i forhold til at spise.

I det konkrete tilfælde med stress, så kan du måske ikke gøre så meget, men du kan gøre noget for dit forbrænding, og det kræver jo bare at man øver sig lidt på hvad der kan give det hurtige vægttab.