Det er ikke unormalt hvis du har ondt i skuldre, dine arme, din nakke og måske også dine hænder efter arbejdsdagen der i forvejen har været mentalt lang. Dette skyldes nemlig at kroppen er skabt til at bevæge sig, hvor arbejdsdagen med 7 timer eller mere på en kontorstol, ikke umiddelbart sørger for den aktivitet kroppen har brug for.

Det er i princippet noget vi alle sammen godt ved. Du har sikkert også selv tænkt på at udføre en aktivitet i din fritid for at gøre et eller andet godt for kroppen. Det kan såvel være at du har tænkt dig at melde dig ind i et fitnesscenter – ja, måske har du allerede gjort det, men dit medlemskort er ikke præget af at være brugt.

Strategisk placering på kontoret

Det kan godt være du er misundelig på din kollega som sidder meget tæt på toilettet, eller for den sags skyld kantinen, men det er ikke sikkert du skal være det.

At du går de 10 meter mere til et toilet eller til kantinen, kaffemaskinen eller noget tredje, er bare en fordel for dig og kroppen. Jo mere du bevæger kroppen, uanset i hvor stor en grad, jo bedre er det. Du har med garanti oplevet flere gange at når arbejdsdagen er ved at være slut, så falder du langsomt ned i stolen og er måske ikke just produktiv. Ved at bevæge kroppen i mere end blot 20 sekunder, får du tændt for den aktive del i kroppen. Når du får gjort det og du kommer tilbage til din arbejdsplads, er kroppen lige pludseligt gearet et lille niveau op, fordi den tror at den nu skal arbejde og være aktiv – dette gør at du bliver mere produktiv.

Der kan selvfølgelig argumenteres for at ham eller hende der har kantinen, kaffemaskinen og toilettet inden for 15 sekunders afstand, kan nå at komme tilbage og lave mere. Men på den korte tid, når kroppen bare slet ikke at vågne op, til at registrere en fysisk aktivitet.

Hvad gør fysisk aktivitet for dig?

Fysisk aktivitet har en del goder med sig og derfor sundhedsstyrelsen anbefaler alle at gå 10.000 skridt om dagen(se skridttæller test). En af dem kender du godt, og det er at du ved fysisk aktivitet måske får den krop du drømmer om når du spiser ostepops om fredagen. Men en endnu bedre fordel ved fysisk aktivitet er at det forebygger sygdom. Hvis ikke at være fysisk aktiv, øger du risikoen for hjerte- karsygdomme, sukkersyge mm. Generelt, så vil fysisk aktivitet også styrke dit immunforsvar, således at du ikke bliver så let ramt af forkølelse, halsbetændelse eller lignende.

Ovennævnte gør dig også mere produktiv i løbet af arbejdsdagen. Du bliver ikke så let sløv, hvis der eksempelvis er lidt støvet der hvor du sidder og du har allergi. Alle sådanne ting, gør bare at du kan være meget mere produktiv i løbet af arbejdsdagen som også har hhv. 2 væsentlige positive følger med sig:

  1. Dit gode arbejde bliver højst sandsynligt bemærket og du vil have en bedre ”hånd” når du skal til lønforhandling.
  2. Du mindsker risikoen for stress, når du er produktiv. Når du får opnået mere i løbet af arbejdsdagen og derved ikke halter efter til tider, så får du mere overskud.

Hvis du skulle have smerter i nakke, skuldre eller andre steder vi indledte med, så er fysisk aktivitet muligvis dét der kan hjælpe bedst. Medmindre du gerne vil bruge en stor del af din løn på en fysioterapeut eller kiropraktor selvfølgelig. Ellers er fysisk aktivitet det absolutte bedste alternativ.

Dét kan du med fordel gøre på kontoret

… hvis du har hæve-/sænkeborde. Disse borde er fantastiske. Har du sådan et bord på din arbejdsplads, så sørg for at variere det godt i løbet af arbejdsdagen med at stå og sidde ned. Når du står op, er kroppen mere opmærksom på at du rent faktisk laver noget. Med andre ord, så vil det sige at kroppen ikke bare kan gå i dvale, for så falder du ganske enkelt sammen.

Bare det at stå op i løbet af arbejdsdagen, flere gange, er en fysisk aktivitet der er godt for kroppen. Det vil samtidig også være med til at øge din produktivitet, og det kan endda være at du står og rokker lidt engang i mellem mens du arbejder – igen, hver en fysisk aktivitet tæller med i det hele billede.

Dyrk motion

Vi har allerede været lidt inde omkring det, men motion er simpelthen den bedste fysiske aktivitet, såfremt du dyrker det.

Du kan med stor fordel gå en lang tur, træne i fitnesscenteret, cykle eller hvad du nu lige har lyst til inden arbejdsdagen starter. Når du starter dagen med fysisk aktivitet, så er kroppen så klar som den kan blive på enhver udfordring, hvor dit kontorarbejde vil komme til at virke som det letteste i hele verden.

Kroppen vil elske dig for at dyrke en fysisk aktivitet, uanset hvilken aktivitet det er. Det kan godt være at du er øm i nogle dage efter den første udførsel af fysisk aktivitet, hvor det måske virker som om at kroppen brokker sig lidt og fortæller dig at den ikke kan klare det, men i virkeligheden så kan den lide det, og efter et par uger, så er kroppen en helt anden end hvad du rendte rundt med før.

Du bliver ligeledes også et helt andet menneske når du har dyrket en fysisk aktivitet. Du får langt mere overskud i hverdagen, hvor det simpelthen ikke kan pointeres nok at det tager du med dig på arbejdspladsen og får givet dine kollegaer baghjul i løbet af arbejdsdagen.

Hvis ikke du har mulighed for at dyrke en fysisk aktivitet i nogen grad inden arbejde, så gør det med fordel lige efter. Hvis du har siddet ned en hel dag og er dvask, hvorefter du chokere kroppen med en fysisk aktivitet, så gør det at kroppen fremadrettet vil være beredt og klar på en fysisk aktivitet. Med andre ord, så vil kroppen ikke have så let ved at falde til ro i løbet af arbejdsdagen, som før.

Sending
User Review
5 (1 vote)