Hvis du vil træne på den gode måde og komme i god form, så er boksning jo absolut en super sportsgren at vælge. Professionelle boksere opnår som regel ret definerede muskler, hvis lige man ser bort fra Brian Nielsen, og denne flotte kropsform kombineret med deres gode kondition, er som regel opnået primært ved boksning og ikke de forskellige fitnessmaskiner og håndvægte.

Træn på den gode måde med en boksesæk, hvilket er den rigtige gode start til at opnå det samme som de veltrænet boksere, og træning med boksesæk er netop hvad du kan læse lidt mere om her på CSL.

 

Hvorfor du skal træne med en boksesæk?

Du skal bruge en boksesæk til at få større, stærkere og mere definerede muskler, som så igen vil hjælpe dig til at tabe dig, komme i form og også opnå endnu bedre fysisk styrke i hurtighed og smidighed.

Det at træne med høj intensitet hvor pulsen kommer op, er altid godt og med træning på boksepuden får du brugt alle muskler, og med tiden hvor teknikken og udholdenhed bliver bedre, så bliver de forskellige muskelgrupper trænet endnu mere og bedre.

Det er den basale grund til hvorfor du skal bruge en boksesæk i din hjemmetræning, men der skal selvfølgelig være styr på teknikken.

 

Få styr på den rigtige teknik med boksesækken

Hvis du træner i klub, så er der højest sandsynlig kyndig vejledning, men hvis du vælger at købe en boksesæk til hjemmetræning, så skal du bruge lidt tid på læse og se instruktionsvideoer til den rette teknik.

Det at starte ud med boksetræning på sæk skal gøres rigtigt, og hvis du bare begynder at slå og sparke løs, så er der stor chance for at du opnår skader, hvor især håndleddet hurtigt kan blive ømt.Det kræver både teknik og selvfølgelig også det rette udstyr i form af gode boksehandsker eller måske mma handsker hvis dette er hvad du træner for.

Se videoen her om grundprincipperne, og det kan ikke understreges nok hvor vigtigt det er at have styr på, for at undgå at du udvikler skader.

Nu du forstår principperne med hvordan du skal slå, og ikke mindst hvordan du holder afstand i forhold til at slå, så skal der styr på slagene.

 

Oparbejd en slag rytme

Det er altid godt at tage tingene forholdsvis stille og roligt, for træningen på boksesæk er faktisk ret hårdt, og selvom målet er at opnå 12 x 3 min., så er det nok ikke sandsynligt at alle starter ud med dette.

Du skal have lavet en rutine, og her er det godt at veksle, så du får trænet både de lige slag, jabs, hooks og uppercut i kombinationer samtidig med at du flytter dig rundt om sækken. Tempoet skal som sagt være moderat hvis du er nybegynder, for ellers vil der ikke gå mange sekunder før du løber tør for energi og luft.

Du kan starte med at træne hver slag et minuts tid, hvor du fokuser på den rette teknik, kraft, fart og præcision.

På den måde får du startet blødt ud, samtidig med at der kommer en rytme i teknikken og slagkraften.

Når du har fået oparbejdet teknikken og fået energi til at klare 3 minutters slag, så kan du begynde at lave sæt hvor du arbejder dig hen imod at klare 12 runder i alt. Hvis kondien er til det, kan du starte blødt ud i hver runde, og bruge de sidste 20-30 sekunder til at sætte maks. Tempo på.

 

Brug benene og træn spark

Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, men det er dog en rigtig god træning for fysikken og ikke mindst kondien, hvis du begynder at indarbejde spark i dine sæt.

Du skal selvfølgelig have teknikken med hele overkroppen på plads først, men når dette er kommet på plads, så kunne du begynde at lave spark imellem slagene, som vil give den gode variation og samtidig en super træning. Du kunne lave et sæt der består af straight punch, jabs og lige ud spark, hvor næste sæt så får tilføjet hooks og knæ spark.

Det at tilføje spark i sin træning giver også den sjove variation, og samtidig giver det super træning for musklerne i hele kroppen.

5/5 (1 Review)