Hvis du vil træne på den gode måde og komme i god form, så er boksning absolut en super sportsgren at vælge.

Professionelle boksere opnår som regel ret definerede muskler, Brian Nielsen er dog nok undtagelsen, og denne flotte kropsform kombineret med deres gode kondition, er som regel primært opnået med boksetræningen mere end fitnessmaskiner og håndvægte.

Træn på den gode måde med en boksesæk til hjemmetræning, klub eller center. Træningen kombineret med sjippetov og andet udstyr, kan være den gode start til at opnå det samme som de veltrænet boksere, som du får et par overordnet tips til her.

Hvorfor du skal træne med en boksesæk?

Du skal bruge en boksesæk til at få større, stærkere og mere definerede muskler. Det vil hjælpe dig til at tabe dig, komme i god form og  opnå endnu bedre fysisk styrke i hurtighed og smidighed.

Det at træne med høj intensitet hvor pulsen kommer op, er som regel altid godt. Og med træning på boksepuden får du brugt alle muskler, og med tiden hvor teknikken og udholdenhed bliver bedre, bliver de forskellige muskelgrupper trænet endnu mere og bedre.

Det er den basale grund til, hvorfor du skal bruge en boksesæk i din hjemmetræning. Men der skal selvfølgelig være styr på teknikken for optimal effekt af træningen.

Få styr på den rigtige teknik med boksesækken

Hvis du træner i klub, så er der højest sandsynlig kyndig vejledning. Men hvis du vælger at købe en boksesæk til hjemmetræning, skal du bruge lidt tid på læse og se instruktionsvideoer til den rette teknik.

Det at starte ud med boksetræning på sæk skal gøres rigtigt. Og hvis du bare begynder at slå og sparke løs, er der stor chance for skader, hvor især håndleddet hurtigt kan blive ømt. Det kræver både teknik og selvfølgelig også det rette udstyr i form af gode boksehandsker eller måske MMA handsker hvis dette er, hvad du træner for.

Se videoen her om grundprincipperne omkring hvordan du slår på en bokse-/sandsæk. Og det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at have styr på for at undgå skader.

Principper og teknik om hvordan du skal slå og hvordan du holder afstand i forhold til at slå er nødvendig, helt ligesom der skal styr på slagene.

Oparbejd en slag rytme

Det er altid godt at tage tingene forholdsvis stille og roligt. Træning på boksesæk er hårdt, og selvom målet er at opnå træning på 12 x 3 min. så er det nok ikke sandsynligt, at alle starter ud med dette.

Du skal have lavet en rutine. Og her er det godt at veksle, så du får trænet både de lige slag, jabs, hooks og uppercut i kombinationer samtidig med at du flytter dig rundt om sækken.

Tempoet skal være moderat hvis du er nybegynder, for ellers vil du hurtig løbe tør for energi og luft.

Du kan starte med at træne hver slag et minuts tid, hvor du fokuser på den rette teknik, kraft, fart og præcision.

På den måde får du startet blødt ud og der kommer en rytme i teknik og slagkraft.

Når du har fået oparbejdet teknikken og fået energi til at klare 3 minutters slag, kan du begynde at lave sæt hvor du arbejder dig hen imod at klare 12 runder i alt. Hvis kondien er til det, kan du starte blødt ud i hver runde, og bruge de sidste 20-30 sekunder til at sætte maks. tempo på.

Brug benene og træn spark

Det er selvfølgelig ikke nødvendig, men det er dog en rigtig god træning for fysikken og ikke mindst kondien, hvis du begynder at indarbejde spark i dine sæt.

Du skal selvfølgelig have teknikken med hele overkroppen på plads først. Men når dette er kommet på plads, kan du begynde at lave spark mellem slagene til variation og samtidig en super træning. Du kan lave et sæt der består af straight punch, jabs og lige ud spark, hvor næste sæt får tilføjet hooks og knæ spark.

Det at tilføje spark i din træning giver også den sjove variation, og samtidig giver det super træning for de fleste muskler i kroppen.

4.7/5 (48 Reviews)