Søvn er vigtigt for dit mentale og fysiske helbred. Din hjerne renser sig selv under søvnen, men det sker faktisk kun når du sover. Hjernen bliver ikke renset ved hjælp af det lumfatiske system som din krop bruger, men ved at suge affaldstoffer ud via cerebrospinalvæske og sendt til dine blodbaner.

Den dårlige søvn giver dig et lavere energiniveau, nedsætter immunforsvaret, dårligere indlæring, nedsætter omsætningen af sukker i kroppen mod diabetes eller åreforkalkning, vægten og dit generelle humør.

Derfor er det godt at satse på ændringer til det bedre ved sovemiljøet som f.eks. gøre det lydløst, mørkt, køligt, god madras osv. Men også andre ting som rigtige lyskilder kan forbedre søvnrytmen til det bedre.

Reducerer søvnproblemer med LED belysning til ældre, som er den gruppe der har mest behov for lys. LED belysning og LED Armaturer kan nemlig påvirke til en døgnrytme-venlig belysning, og som sådan er en nem måde at skabe den sundere hverdag. Du kan bruge en af de store udbyder af LED produkter som LED-TEK hvor du blandt andet finder LED’er med rødt lys der kan gøre døgnrytmen bedre.

Lys og kroppen?

Lyset påvirker din døgnrytme for farverne kan være med til at fortælle om det tid til at stå op eller sove. lyset gennem dagen er faktisk anderledes. Morgen byder varme men også blåligt lys der er med at sætte din døgnrytme tilbage til start. Aften byder på rødligt lys som sender signal om, at det snart er tid til at gå i seng.

Her kommer LED og genrelt lys valg ind i billedet i forhold til søvnproblemer. For gennem dagen opholder mange af os indendørs med forskellige lamper, smartphones eller computer der alle sender lys ud i blå og grønlige farver for den høje kontrast. Det er dybest set det samme som at fortælle din krop at du skal stå op og være frisk, frem for at se frem til søvn. Det er med til at udjævne døgnrytmen så din søvn helt automatisk bliver mindre og derved dårligere.

Kvalitet og lysniveau?

En ting er at ændre en pære for flere watts eller skifte en pære for rødligt lys. Men kvaliteten i forhold til kontrast og blænding skal også være rigtigt helt ligesom lys niveauet.

Lys niveauet skal være godt nok til at kunne se detajler, hvilket er nemmere at arrangerer i boligen end et firma eller plejecenter. I forhold til LED belysning og høj lux niveau kan der bliver problem med blænding. Her kan du med fordel bruge LED der byder på mange mindre lyskilder frem for de få kraftige, som ofte er standard.

Reducering af søvnproblem?

Især om vinteren men også hvis du sidder indendørs det meste af tiden, kan du få underskud af det blå lys til den sunde døgnrytme. Melantonin søvnhormonet bliver reduceret når du får en god mængde blåt lys, hvilket kommer af helt almindelig dagslys. Det kan være et problem for især ældre, da de ofte kommer mindre udendørs og at man med alderen generelt producerer mindre søvnhormon.

Her er en af løsninger at bruge det rigtige lysskær som kopierer solens døgnrytme, indendørs i hjem, kontor eller på plejecenter. Her byder morgen på de varme farver blandt andet med rødligt skær, der op af dagen går over i det blålige og noget koldere lys.

Teknologien indenfor LED lys er imponerede, hvor du f.eks. med styring af lyset gennem dagen kan regulerer og skabe de optimale betingelser for en sund døgnrytme der kan fjerne søvnproblemer. Priserne er samtidig kommet ned i et anstændigt leje hvor de fleste kan være med.