Hvis du vil have succes med at smide nogle kalorier på mave, numse og generelt, så er det vigtigste redskab; motivation.

Motivation til vægttab skal findes, inden rejsen mod færre kilo og sundere livsstil begynder.

Vores vægt er en variabel størrelse. Gennem livet vil din vægt gå op og ned. Det kan være i større udstrækning for nogen mennesker i forhold til andre mennesker, men kropsvægten vil dog være skiftende.

Den skiftende vægt gennem livet kommer af mange ting. F.eks. har alderen indflydelse, da forbrændingen formindskes når du bliver ældre, helt ligesom skiftevis sund og knap så sund livsstil med trøstespisning, stress og lignede gennem livet også sætter sit præg.

Dog kan alle mennesker opnå vægttab ved at bruge den bedste måde til at tabe sig, og den helt afgørende faktor for at opnå et succesfuld vægttab er at finde motivation til tabe sig.

Hvorfor motivation til at tabe dig?

Der er mange grunde til hvorfor du gerne vil tabe dig. En af de vigtigste grunde som vi allesammen burde have, er for helbredets skyld og udseende, som mere eller mindre hænger sammen i forhold til vægttab.

Mange af os der har taget på i vægt, og her snakker vi ikke om et eller to kilo for meget, men derimod når vi har 10, 20 eller flere kilo for meget overvægt på kroppen, så begynder det at tære på kroppen.

Problemet med at tage på er, at det kan komme snigende og blive en del af ens hverdag.

Selvfølgelig findes der rigtig mange grunde som stress, depression, sorg, mangel på tid eller slet og ret afmagt. Der sker rigtig meget i vores hverdag, og det med vægten er som regel for de fleste af os, noget som vi skubber foran os.

Hverdagen er fortravlet og der er ofte mange ting der skal klares, og det er også undskyldningen for at spise den ekstra pose vingummi eller undgå at dyrke 30 minutters motion om dagen.

Hvad skal give dig motivation til vægttab?

Som du lige har læst, så skal helbredet give dig motivation til at ændre tingene. Hvis din krop begynder at lide under den usunde livsstil, så er det netop et skrantede helbred, der bør være hjælp til motivation som startskud på den naturlige slankekur og livsstil ændring.

Problemet er, at ligesom vi alle har prøvet at tage på og også smide et par kilo, så har vi også alle prøve at starte på en livsstil ændring med en slankekur. De første par dage på en slanekur er du som regel topmotiveret, men henad vejen daler entusiasmen, for det er hårdt arbejde. Og her falder vi ofte tilbage i gamle vaner og finder på dumme undskyldninger for ikke at spise sundt, gå en tur, dyrke yoga og alle de andre ting der skulle hjælpe til det sundere liv.

Det er så nemt at falde tilbage i de gamle dårlige vaner. Og her er undskyldninger altid den nemme løsning, som vi bruger til at gøre de dumme ting, også selv om vi inderst inde godt ved, at det er med til at smadre din fedtforbrænding og opnå den sunde vægt…

“I morgen starter jeg på kuren … igen” undskyldningen, kender du vel alt til?

Hvad er dét, der gør, at nogen mennesker faktisk kommer i gang og holder sig i gang med en sund livsstil, når nu vi i bund og grund alle sammen er ens, og tænker ens?

Grunden til succes er en motivation, der er så god, at du vil gøre alt for at opnå dit mål.

Du skal finde den super gode motivation, der kan holde dig fanget i de sunde baner. Og noget du brænder for at opnå, at du bruger de sunde vaner mindst 80 % af din tid, og ikke kun 20 %. Hvis du gør det, så har du et godt udgangspunkt for, at helbredet får det bedre og ikke mindst, at overflødigt fedt vil blive forbrændt og det er i bund og grund hemmeligheden bag det at forbrænde fedt som overvægtig.

Motivationen der giver dig resultater

 

Det sværeste er faktisk at komme i gang, og alle der har prøvet at starte fra bunden med hensyn til f.eks. træning, ved at de første par uger altid er de værste, og her du som regel giver op.

Efter et par ugers fysisk træning eller med hensyn til vane ændringer, vil du dog begynde at opdage, at tingene bliver nemmere og lysten højere. Din krop og hjerne skal bruge tid til at vænne sig til de nye vaner, fysisk belastning og generel forandring.

Med hensyn til at tabe dig, så vil du, alt afhængig af dit udgangspunkt, begynde at opleve forandringer efter et måneds tid. Udover du får meget mere energi, så begynder kroppen faktisk at føles bare lidt lettere, hvilket kan skyldes at du får mere energi, men også fysisk kan du som regel se positive tegn.

Tøj der før strammede forskellige steder, vil nu begynde at føles bedre eller lidt løsere, og hvis du blev forpustet af at gå på trapper, så vil det føles helt naturligt nemt og mange andre positive små forandringer i hverdagen.

Rent mentalt opnår du også rigtig mange ting ved at ”overleve” den første svære tid af den påbegyndte livsstilsændring, der ikke nødvendigvis behøver indeholde proteinpulver, opskrifter på slankemad og hårde træningsprogrammer.

Fysiske tegn på at du har tabt dig og fået det bedre rent helbredsmæssigt, forplanter sig helt naturligt til dit mentale velbefindende, for at du rent faktisk oplever succes og kan se fremgang, giver et godt mentalt boost, der samtidig giver lyst på mere.

Disse eksempler på fysiske og mentale ting som du opnår ved at gå i gang og holde ved, er noget du vil opnå. Det kræver dog, at du har motivationen til at tabe dig inden du går i gang.

Opnå motivation på den bedste måde 

Som du allerede har læst, burde du have en del ideer til, hvad netop din motivation skal være. Hvad der virker for dig, findes nemlig kun i dig.

Kun DU ved, hvad der kan motiverer dig til at gå i gang!

Din motivation kan udspringe af utilfredshed med dit generelle udseende eller at helbredet skranter, for disse to ting er hvad vi mennesker bruger som motivation.

Hvis det er helbredet, så skulle det være motivation nok i sig selv, og hvis du har familien med kone, mand eller børn, så burde det absolut være en tungtvejende motivationsfaktor til at skifte fra den usunde vej til den sunde.

Derudover så giver usund livsstil også andre fysiske skavanker, så generel besvær med træthed, smerte og alle mulige fysiske ting som du måske kun kan gøre med besvær eller slet ikke.

Det at ville prøve et liv uden at være tynget at smerte og træthed, det må være en super motivationsfaktor. Det kan ofte opfyldes, det kræver dog, at du visualiserer hvad du opnår, og husker at se billeder af hvordan dit liv uden træthed bliver. Helt ligesom, ønsket om at ville opleve sit barnebarns eller barns konfirmation eller andet, også må være en udslagsgivende motivationsfaktor når vi snakker helbredsmæssige ting.

Hvis du gerne vil tabe dig, fordi du gerne vil se godt ud på stranden og være mere attraktiv, så skal du tænke over de positive følelser, som et flot visuelt ydre der er opnået ved vægttab, giver.

Eksempler kan være:

  • Det kan give bedre sexliv?
  • Du kan blive jysk mester i boksning(Brian Nielsen)?
  • Måske du finder den eneste ene på grund af vægttab?
  • Du nedbryder angst tanker/barrierer der holder dig tilbage i livet på grund af vægten?
  • Du slipper måske for daglige smerter, og gør dig gladere?

Og mange andre konkrete ting som du måske kan opnå, og som er værd at kæmpe for.

Det er nemlig den gode følelse og resultat som et vægttab giver, der er din drivkraft og lige præcist det, som du skal huske på, når tingene bliver trælse og du mangler motivation.

Skriv disse ting ned på et stykke papir, og bær dette stykke papir i lommen, bh’en, underbukserne eller strømpen hele tiden. Det er ikke fordi du skal læse det, men det skal være med til at gøre dig bevidst om din motivation for at tabe dig – 24 timer i døgnet.

Så kom i gang med at finde den super gode grund til hvorfor du skal tabe dig, og hvorfor denne grund vil være med til, at du holder ved … og så ellers gå i gang! Udover motivation til at tabe dig, så krævet det bare, at du kommer i gang på din rejse imod et nyt sundt liv.

5/5 (1 Review)