På et tidspunkt i livet står vi allesammen overfor trangen, lysten og behovet for at tabe os, og du har måske ligesom så mange andre, prøvet at arbejde på en slankekur der ikke gav det ønsket resultat?

Det skyldes en simpelt ting, hvilket er, at kost er vejen frem til at tabe sig på den lange bane, hvis du gerne vil opnå de ønsket resultater der også holder i fremtiden.

Du ved det allerede, at din kost er alfa omega for det er jo almindelig viden at søde sager, stor fedtindhold og sukker i maden og lignende ting, faktisk ikke er godt for vægten. Det vælger mange mennesker også at skære ned på og måske afløse med alverdens sukkerfrie substitutter, men du skal faktisk planlægge tingene lidt bedre hvis du gerne vil tabe dig bedst muligt. Det at vide hvad og hvornår man indtager sin kost, er faktisk afgørende for de gode resultater i forhold til vægten.

 

Hvad gør din kost ved kroppen?

brug de rette kostråd til den sunde kostplan

Det at man planlægger sin kost lidt bedre og begynder at tænke mere over tingene og få godt styr på de sunde madvaner, end lige at fravælge lidt hist og her, vil være med at give de resultatet som du gerne vil opnå.

Kroppen skal have energi for at holde sig kørende. Din krop er ligesom en bil, og en bil skal jo have både benzin og olie for at kunne køre. Derfor skal der hældes både benzin og olie indenbords for at din krop får noget fremdrift, og drivkraften får du ved de nødvendige ingredienser.

 

Protein

Din sammensætning af kost er nemlig super vigtigt, og her er f.eks. protein en afgørende ingrediens i den samlet kost. Protein bruges nemlig til at vedligeholde din muskelmasse, men det er samtidig også byggestenen for hele din krop, og super godt for dit immunsystem.

Protein skal du indtage i stort set alle måltider for at holde din krop i den gode sunde tilstand. Du får protein, eller aminosyrer typisk fra kød, æg, mælk, yoghurt, bananer og mange andre normale madvarer, som du indtager hver dag eller burde indtage.

 

Mineraler og vitaminer

Ligesom protein er nødvendigt, så er vitaminer og mineraler også nødvendige for kroppens ve og vel. Du får ved en varieret kost der bygger på både korn, grøntsager, frugter og lignede, de nødvendige vitaminer, fibre og mineraler til at forebygge immunsystemet og holde kroppens energi oppe. Hvis du ikke føler dig på toppen, så kan det meget vel tænkes at du mangler vitaminer, og det kan især gøre sig gældende hvis du ikke spiser en varieret og sund kost.

Kosttilskud burde ikke være nødvendigt, men det kan være du mangler vitaminer, og her er det bedre at tage ekstra vitaminpiller end at undlade, for som sagt, så har kroppen brug for rigtig mange ting.

 

Vand er drivkraft

Din krop er bygget af eller på vand, og selvom tallet varierer, så indeholder din krop omkring 50 til 75 % vand. Så hvis du mister vand hvilket du gør løbende, så skal der vand indenbords. Der er ingen eksakt bevis på hvor meget vand du skal drikke dagligt, for videnskaben har simpelthen ikke kunne bevise det, men en god fingerregel er at indtage minimum 4 til 8 glas dagligt.

Vi forfalder vel alle til at sige det med at der er vand i ens te, kaffe, sodavand og andre drikke, men rent kildevand uden andet er dog hvad du skal indtage. En fordel i forhold til at tabe sig, er at vand faktisk renser kroppen og giver dig en mæthedsfornemmelse, og hvis du udskifter usunde drikke med vand, vil du med garanti opleve at kroppen begynder at smide ekstra vægt over tid.

 

Hvor ofte du skal spise?

Før i tiden sagde man, at mange små sunde måltider over hele dagen ville sparke din forbrænding i gang, og selvom videnskaben har påvist at der ingen forskel er, så har vi vel alle oplevet at det med at spise 5-6 gange over dagen, faktisk betyder at vi bliver mætte, og derved ikke forfalder til at grov spise om aftenen.

Morgenmaden er det vigtigste måltid har du med garanti hørt mange gange, og selvom forskere har bevist at man godt kan springe morgenmaden over, så indeholder en fiberrig morgenmad dog muligheden for give din krop det energi den skal bruge, og sunde fibre giver faktisk den gode mæthedsfornemmelse så du ikke hurtigt forfalder til at snacke.

Så hvis du gerne vil tabe nogle kilo, så starter det med kosten og de sunde kostråd til at tabe sig, men her slutter det dog ikke, for daglig motion er med at sparke forbrændingen i vejret, men den gode begyndelse er dog at tage sin kost op til overvejelse og planlægge denne på den rigtige måde.