Hvordan taber man sig på lårene? Appelsinhud er et, desværre, alt for velkendt fænomen en højere magt har skabt på en dårlig dag. Genetik er en væsentlig faktor for, hvor meget folk typisk tager på af fedt. Og desværre er det for de fleste på lårene og baglår. Vi er mange der føler ubehag ved at se på appelsinhuden der er lokaliseret på lårene, og ofte er det nok til at en tur i svømmehallen godt kan undværes, selvom man faktisk savner at plaske rundt og føle sig let i det krystalklare vand.

Det er svært at specificere et vægttab. Til gengæld er en stor del af lårene muskler, hvilket gør det til en mulighed for at gøre noget ved deres udseende.

Og nej, du behøver ikke at købe alverdens kosttilskud i form af det bedste proteinpulver, piller, vand, pulver eller andet. Du behøver heller ikke som sådan at købe noget specielt fitnessudstyr, og du behøver faktisk heller ikke at tilmelde dig det lokale fitnesscenter. Du behøver sågar ikke engang at bruge en masse penge på mad, abonnere på årstiderne. Nej det kan faktisk gå hen og blive en simpel procedure.

Hvis du kan svinge en lille cocktail af disciplin og finde dit indre gå-på mod, så skal du nok klare dig ganske godt.

Kom i gang

Kom igang med at motioner for at tabe dig på lår

Ja, det er en kliché at sige, men det skal ikke forstås så hårdt og kontant som det måske antages.

Når du forsøger at tabe dig på lårene, er det ikke hundrede procent sikkert, at du ikke også taber dig andre steder. Det kommer an på dit fedtprocent, men det ret tæt på 100% at du taber dig alle steder. Ligesom mange ønsker at kende til tricket om hvordan man taber sig på hofterne, så er det umuligt udelukkende kun at tabe fedt på lårene eller andet specifikt sted, men du kan sørge for at det bliver størstedelen af det.

Nøjagtigt ligesom man kan træne sine arme store, uden at få et meget større bryst og skuldre, kan det fungere på nogenlunde samme måde den anden vej.

En vigtig ting altid at have i baghovedet er, at et kilo muskel, fylder mindre end et kilo fedt.

Med dét sagt, betyder det ikke du skal lave 150 squats hver eneste dag i seks måneder, før lårene krymper til en small.

Kombinationen er simpel, få øvelser og en smule fokus på dine madvaner.

Øvelserne kan endda være en lille gåtur. Bare du får gang i benene. Og selvfølgelig hjælper det ikke at smovse tre plader Marabou med Oreo hver weekend.

Hvad består lårene af?

kend til fakta om lår og vægttab

Lårene består af både fedt og muskler. Heldigvis for os, er lårene en af de største muskelgrupper. Og som vi alle er bekendt, fylder fedt mere end muskler hvilket ikke er det samme som vejer.

Den ultimative løsning er både at have fokus på motion, som vi kom ind på før med f.eks. gåture, løb, cykling og alle andre former der giver motion og træning. Du vil nemlig her komme til at tabe fedt ved hjælp af motion og kosten, og samtidig få omdannet fedt til musker ud af det fedt der gemmer sig på lårene.

Start småt og slut storartet

Dine første dage i forsøg på at tabe dig på lårene, må gerne være i en blid overgang. Undlad ting som at spise dig mæt hele tiden, og måske spare lidt på sovsen. For hver uge der går, kan du prøve at trappe mere og mere ned på dine usunde madvaner.

Gennemsnitligt bør et voksent menneske drikke omkring 2,5 til 3 liter vand hver dag, men det er kun et råd, for der er ingen forskning der kan fastslå hvor meget vand vi skal indtage, hvilket er beskrevet på Videnskab her.

2-3 liter vand om dagen er relativt meget vand, men din krop er bygget på vand, og vand er med til at rense kroppen for affaldsstoffer. Mængden af vand vil også hjælpe til, at du ikke bliver lækkersulten hvert 108 minut. Mængden af vand vil foruden at bidrage til dit ønskede tab af fedt på lårene, også med tiden give dig ekstra energi. Og for mænd mindsker det risikoen for nyresten.

Hvis du aldrig rører dig, så kom ud og gå en tur, bare en lille en til at starte med. En god idé kunne være at gøre følgende den første uge:

  • Dag 1: Gå 20 minutter
  • Dag 2: Gå 25 minutter
  • Dag 3: Gå 30 minutter

… og så videre, med 5 minutters stigning pr. dag, så vil du hurtigt begynde at mærke en forskel o.

Hvis du er i en slags form, kan du starte ud med at løbe, cykle eller måske et fitnesshold i center eller med træningsudstyr til hjemmet. Det vigtige er motivationen til at tabe dig mere end det er redskaberne hertil.

Hvordan gør jeg?

start med en gåtur hver dag for at tabe dig

Hvis du vil tabe mest fedt som muligt på din gåtur og derved opnå maksimalt udbytte af din motion, er det godt at gøre det på tom mave, lige når du er stået op. Når du ikke har noget i mavesækken, og dyrker motion, uanset om det er en lille gåtur eller en intensiv løbetur, er det eneste sted kroppen kan tage energien fra, er fedtet.

Du skal have bevægelse i lårene og deres muskulatur. Dette er uden tvivl den mest optimale måde at tabe sig på lårene, specielt fordi du netop bevæger lårene, ved en gåtur. Ønsker du at tage dig specifikt et andet sted, er det selvfølgelig ikke samme procedure der gør sig gældende.

Hårdere træning vil selvfølgelig være bedre, og derfor er det godt at starte stille og roligt ud, og så bygge videre på intensitiviteten løbende så du ikke løber sur i det.

Hvad med maden?

Vi kan desværre ikke lave en kost, der specifikt udgør et primært resultat på lårene. Kroppen agere efter hvad der er nødvendigt i henhold til kosten, og om det rammer lårene mere end eksempelvis maven, er ikke sikkert. Men selvfølgelig vil et alment vægttab gennem kost, have indflydelse på lårene i det, de er en stor del af kroppen af natur.

Uden at lave en videnskabelig madpyramide, så er det en god idé at se på hvor mange kalorier (kcal) og hvor meget fedt der er i det du skal til at indtage. Du behøver faktisk ikke at forstå, vide eller beregne tallet der står ud for de ting, så længe du ved at jo færre kalorier og jo mindre fedt, jo bedre. Det at du begynder at se hvor meget der er i dine respektive madvarer, gør at du får en nogenlunde idé om hvad der er mere usundt og sundt end andet. Og jeg er sikker på der kommer en overraskelse eller to. Eksempelvis er rosiner faktisk slet ikke så sunde som man tror, det kommer som et chok for mange. Kostfibre er vigtige for at tabe sig og sundheden, men lyst brød som de fleste ved godt at det ikke er det sundeste på kloden, er rigtig usundt også selvom det smager ganske fortrinligt. En ostemad med smør på lyst brød svarer nærmest til en portion fredagsslik.

Det korte af det lange

Hemmeligheden bag det at forbrænde fedt som overvægtig eller normal vægtig, er slet ikke så svær, selvom industrien finder på mange krumspring for at gøre tingene besværlige. Det kræver bare de rigtige redskaber og ting der giver dig vægttab.

Vil du smide nogle kilo på lårene, bør du drikke 2,5 til 3 liter vand om dagen. Du skal have aktivitet i lårene, begynde med at gå ture, og har du overskud, så er det altså heller ikke fordi nogle få squats er en dårlig idé, tværtimod. Kig på kalorier og mængden af fedt i maden. Start roligt og småt, og hvis du har disciplinen til det, så vil du helt sikkert slutte stort.

Motion, sund kost og motivation til at blive ved med at træne og slippe de usunde vaner i dagligdagen, så taber du dig ikke bare på lårene men over hele kroppen.

Få tips til at træne inderlår i videoen her, og byg på træningen i intensitet: