Hvad træner en romaskine?

Hvad træner en romaskine?

Motionsmaskiner som løbebånd, motionscykler og romaskiner(romaskine test) kan give god træning til stort set alle mennesker. Her giver motionsmaskiner forskellig træning og udbytte, hvor roning nok er den træning der giver dig bedst helkropstræning.

Romaskinen giver dig store fordele i forhold til træning, hvor du finder svar på hvad en romaskine træner.

Hvad træner en romaskine?

En romaskine giver dig en helkropstræning og god kondition. Her vil romaskiner være god til at træne muskelgrupperne:

  • Baller
  • Ben
  • Core
  • Ryg
  • Arme

Ved roning bruger du mange muskelgrupper gennem de forskellige faser. Starten af rotaget hvor du skubber fra og strækker, træner overlår. Helt ligesom baller, hasemuskler, ryg, mave m.m. trænes igennem roningen.

Faser i roning

Roning kan inddeles i tre faser der dækker over:

  • 1 fase: Her trænes ben foran og bagpå, baller samt coremusklerne – Mave og ryg vil arbejde hele tiden i alle faser.
  • 2 fase: Hvor du skubber fra og skaber fremdrift, træner du primært lår samt baller og core/rygmusklerne.
  • 3 fase: I den sidste fase hvor du trækker til, træner du overarme, skuldre og den brede rygmuskel.

Se også: Hvem er en romaskine god for?

Hvorfor vælge en romaskine?

En romaskine er ikke velegnet til genoptræning af led og knæ som en motionscykel. Men hvis du ikke har disse skavanker, giver en romaskine dig både konditionstræning og en god overall træning af kroppen. Her kan du træne både lav eller høj intensiv træning.

Romaskinen er generelt den bedste motionsmaskine til helkropstræning, hvor en stepmaskine vil give den bedste forbrænding af kalorier eller løbebånd nok giver bedre konditionstræning osv.

Roteknik?

For at undgå skader og få den optimale effekt af træningen på romaskinen, skal du undgå de klassiske begynderfejl og have styr på teknikken.

Det er relativ nemt at bruge en romaskine. Her gælder det om at bruge ben mere eller lige så meget som arme og ikke omvendt.

En anden klassisk fejl som mange begår er at sidde opret så du ikke falder sammen.

Få styr på teknikken med de gode råd i denne video:

Din kommentar?