Brug foam roller test til at finde den bedste

Foam roller test

Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Hvis du har problemer med musklerne og træner meget og derved får ømme muskler, kan en foam roller være det nemme og billige udstyr der kan hjælpe.

En foam roller bruges til at masserer triggers points, som er knuder af ømhed i kroppen. Og her kan rullen være med at løsne op, og derved mindske restitutionstiden.

I denne foam roller test finder du svar på hvad, hvorfor og hvordan i forhold til udstyret. Helt ligesom du får den nemme oversigt over de bedste modeller, som kan bruges til at masserer dine ben, arme og ryg.

 

The Grid foam roller

En af de bedre modeller er denne Triggerpoint The Grid. Kvaliteten er god, hvor prisen dog følger med da modellen koster lige omkring 300 – 350 kr.

The Grid Foam roller er lavet som efterligning af en hånd, hvilket giver dig varieret bredde og hårdhed på rullen helt ligesom den fysisk massør naturligt vil gøre.

The Grid roller er designet med mindre skum end de mere klassiske rollers. Modellen er i EVA skum og design der er er optimeret mod at målrette massage i forhold til træning, forebyggelse og afspænding.

Du får en holdbar roller der kan klare tung, konstant og gentagen brug. Den er velegnet både til dig der dyrker crossfit, løber eller ønsker at strække ud og forebygge mod skader.

  • Størrelse: 30 x 14 cm
  • Vægt: 0,65 kg
  • Materiale: EVA skum

 

 

Casall Tube Roll – God til erfarne brugere

https://csl.dk/sporttema-casall-tube-roll

En lignede model i ydelse, kvalitet og pris er denne Casall Tube Roll. Modellen er blevet kåret bedst i test ved forskellige uafhængige testsider. Og helt ligesom den forrige model, får du en højeffektiv trigger roll der går i dybden, hvor den især er god til underkroppen.

Ulempen ved denne model er rengøringen, da dens form kan gøre den lidt besværlig at rense. Modellen kommer nemlig med firkantet kraftige pigge der med mellemrum, rager et par centimeter op. Besværlige at gøre rene men gode til at give stærke trykpunkter der går i dybden og løsner op f.eks. i lænden. Afstanden mellem piggene betyder dog, at du bliver nødt til at flytte rullen når du f.eks. arbejder på ryggen.

Materialet er i Eva, polyeten, TPE og inderrøret er i ABS-plastik.

  • Farve: Sort eller orange
  • Hårdhed: hård
  • Længde: 34 cm
  • Vægt: 0,84 kg

 

 

Abilica foam roller

Abilica Foamroller er noget længere end de andre modeller, da denne måler 60 x 15 cm.

Du får en rulle i høj kvalitet og prismæssigt i samme niveau som ovenstående modeller. Hårdheden er medium, så den er velegnet til de fleste situationer og kroppe.

Velegnet til pilates, crossfit og lignede holdtræninger, helt ligesom den er velegnet til genoptræning og almindelig brug til hjemmetræning.

  • Længde: 60 cm
  • Hårdhed: Medium

 

 

Nordic Strength foam roller

En testvinder indenfor billig foam roller må være denne sorte model fra Nordic Strength der dog kommer i forskellige farver. God til dybdegående massage af dine ben og ryg.

Hvis du dyrker meget sport hvad end det er holdsport eller enkeltmandssport som f.eks. discgolf, laver du nok dårlige belastninger på især ryggen. Og her kan denne rulle i en fin kvalitet, være træningsudstyret der kan afhjælpe ømhed, mindske spændinger i kroppen og være med til at forebygge skader. Brug hellere 99 kr. på en god kvalitet i materiale, end modellerne til 30-40 kr. du ofte finder i Føtex, Netto, Bilka, Harald Nyborg og lignede forhandlere.

  • Hårdhed: Medium
  • Længde: 33 cm
  • Diameter: 15 cm

 

 

Foam Roller Numa 3-i-1

En lidt anderledes foam roller er denne model der også kan bruges som ab-wheel ala mavetræner og som træningsredskab til yoga, pilates m.m. hvor du kan kombinerer med forskellige øvelser til ben, lår, mave, ryg m.m.

Velegnet til træningsøvelser men selvfølgelig også som almindelig roller til at masserer dybt på de store muskelgrupper.

Lad være med at bruge foam roller på steder med knogler såsom knæ, hvor du kan ende op med at gøre mere skade end gavn.

  • Hårdhed: Hård
  • Længde: 48 cm
  • Diameter: 4 cm

 

 

Kort foam roller

Sort roller i den korte model som ofte bruges til pilates, yoga og lignede træning. Helt ligesom modellen bliver brugt til genoptræning og har fundet sin plads som redskab til massage og muskelafspænding, dog ikke på højde med massør eller massagestole.

Den korte foam roller udfordrer og træner balanceevnen.

  • Kort model
  • Sort farve
  • Længde: 30 cm
  • Diameter: 15 cm

 

 

Foam Roller Marola 60 cm

Denne Foam Roller fra Marola kan deles på midten og derved bruges flere steder.

Rolleren har en længde af 60 cm og er velegnet til ømhed, spændinger, nedbryde arvæv, øge blodtilførslen og hjælpe til at forebygge skader.

Brug denne model til at strække ud og forebygge efter træning eller bare generelt.

Marola foam rolleren kan også købes i en 30 cm. model.

  • Farve: sort
  • Længde: 60 cm
  • Diameter: 13 cm

 

 

DIK foam roller

Denne runde foam roller i medium hård styrke er en populær model til hjemmetræning, sportsklubber, fitnesscentre og bruges også til fysioterapi.

Du finder modellen i to størrelser. Modellen findes i 30 eller 95 cm længde med henholdsvis 9 eller 15 cm i diameter.

Brug den lange roller til pilates, massage, fascia og træning af stabilitet, balance, nervesystem eller mobilitet.

Med denne rulle får du en god medium hård og lang rulle til at begynde ud med, hvad end du vil træne eller bruge den til afspænding, massage m.m. Den korte model er dog bedst velegnet til massage af bindevæv og muskler.

  • Længde: 95 cm
  • Diameter: 15 cm
  • Farve: Sort

 

 

Rollga fasciaroller

Rollga fasciaroller er ergonomisk designet til at give den dybe muskel massage.

Modellen i medium hårdhed er velegnet til alle. Den bruges ofte til opvarmning inden træning eller til frigøre spændinger, mobilitet, fremme blodcirkulation og styrke bindevæv.

Massagerullen anbefales af mange professionelle sportsfolk, trænere og fysioterapeuter i forhold til muskelsmerter og spændinger.

  • Ergonomisk 4-zonet form
  • Fast skum
  • Kan købes i tre forskellige hårdheder

 

 

Hvad er foam roller?

Rigtig mange forbinder det med en fnugrulle, men det er det slet ikke. En foamroller er noget du typisk har set i et fitnesscenter, men muligvis uden at vide hvad dén tingest hedder.

En foamroller er meget groft sagt, et lag skumgummi med en nævneværdig dybde. Så hvis du har set en eller anden form for et tykt lag skumgummi, så er det dét der er en foamroller – og der findes endda nogle stykker af dem som du kan se i udvalget af kvalitets modeller ovenfor.

 

Foam roller hvorfor?

Selvom den gør sig mest bemærket i et fitnesscenter, så er det faktisk de færreste der benytter dem lidt ala TRX slyngetrænere der også er de fleste steder. Dette skyldes muligvis fordi der ikke er et tilstrækkeligt kendskab til dem.

En foamroller kan bruges til rigtig mange forskellige øvelser. Men der skal en lidt speciel teknik til at udøve selve ’foam rolling’. Denne teknik, er kun speciel, da det muligvis ikke er noget man normalt forbinder med fitness og træning, og så er den slet ikke svær at udøve.

Helt ligesom med rygpuder, skråpuder, massagepuder eller udstyr som Recovery Boots, bruges en roller også til almindelig massage, forebyggelse og udstrækning hvis du har øm ryg.

Fokusset er at få løsnet dit muskelvæv, hvor der specielt er fokus på de store og overaktive muskler. Med andre ord, så sørger du for at løsne op i muskelvævet i de muskler der konstant er i bevægelse over en dag.

En vævsmassage

Det er et behov vores muskler har, og kan betragtes som en form for massage. Hvis du vil undgå skader eller for den sags skyld har påtaget dig en skade i forbindelse med træning, så er en tur på foamrolleren noget der kan fremskynde hele genoptræningsprocessen. Med andre ord, så vil den bidrage til at du hurtigere kan komme i gang igen.

 

Til hvad bruger du den?

Nu ved du hvad det er og hvad den kan, men hvor kan du så med fordel bruge den på kroppen?

Du kan løsne de helt gængse muskelområder på kroppen, som dækker over lår, arme, lægge og ryg. Det er desuden statistisk set også disse steder hvor vi har flest skader i forbindelse med træning og generel aktivitet, selvom mange vil mene at muskler og læn (som til dels også er en del af ’ryggen’).

Men om du har en skade eller ej, så kan du med fordel også bruge den efter en færdigudøvet træning. Ligesom løbere, og egentlig så mange andre, vælger at strække ud efter en træning, så er det også her hvor foamrolleren kan gøre en forskel. Så hvis du eksempelvis træner ben og arme en dag, og du ved at du plejer at blive øm dagen efter, så kan du med fordel bruge din foamroller der.

Dette er både godt for din blodcirkulation, men også for din muskelgruppes helingsproces, som netop er dét du kan mærke når du er øm efter en træning.

 

Eksempel på brug

Ryggen er en stor, men også skrøbelig del af kroppen. Når vi træner ryg, er det vigtigt vi varmer godt op, på en stille og rolig måde, så vi ikke går direkte til stålet i 6. gear.

Der kan nemlig godt ske, om du har lagt mærke til det eller ej, at under en træningssession med ryggen som den primære muskelgruppe der ska trænes, kan der godt opstå knuder og spændinger visse steder på ryggen. Lige så snart disse kan mærkes, så kan foamrolleren gør underværker for dig.

Hvis du forestiller dig en køkkenrulle og en klump dej, så er dejen din ryg og køkkenrullen er foamrolleren. Disse spændinger og knuder bliver masseret ud så din ryg fungerer optimalt igen, hvor der vil være potentiale for at det er den bedste rygtræning du nogensinde har haft.

Scenariet vi skal forestille os er at du lige har trænet din ryg og er færdig med din træning. Du kan mærke nogle knuder som skal udbedres og finder din foamroller frem:

  • Læg din foamroller på gulvet.
  • Læg dig oven på din foamroller, hvor foamrolleren skal være lige under dine skulderblade (du ligger på ryggen, så næsen er mod himlen).
  • Nu skal du finde en balance med dine fødder, da dine arme skal krydses over brystet.
  • Sørg for at din bagdel og dine hofter ikke røre gulvet, således det kun er dine fødder der berører gulvet, og ryggen er på foamrolleren.
  • Her skal du bruge kroppen til at få foamrolleren til at køre langsomt op og ned ad din ryg.

Gør dette indtil du kan mærke en effekt, eller stop efter et par minutter. Ofte kan det godt være effekten først kan mærkes når du står op igen og bruger ryggen som normalt. Samme procedure gør sig i princippet også gældende ved de andre steder på kroppen, hvor du ønsker at benytte den. Det vigtigste er, at du finder en position hvor den omhandlende muskelgruppe har direkte kontakt med foamrolleren, og sørg for at massere dig selv med den.

Ovenstående er et eksempel hvis du gerne vil forebygge en skade. En foamroller kan bruges til flere formål, hvilket gør den ekstra attraktiv:

  • Forebyg skader (som vi var inde på før)
  • Bliv mere smidig og forøg din mobilitet
  • Den kan afstresse din hverdag
  • Ømhed efter træning kan reduceres

Derfor skal du ikke hægte dig til hvis du ser, eller hører om en bestemt type der bruger en foamroller, som du ikke føler du kan relatere til. For om det er løberen, crossfitteren, bodybuilderen eller nybegynderen, så kan en foamroller med fordel benyttes.

 

De mange typer foam rollers

Det er ikke underligt hvis du føler det er forvirrende med alle de forskellige foamrollers der findes. Men for at det ikke skal være helt uoverskueligt for dig, nævner vi dem her i artiklen.

  • Rumble roller: Her finder du en foamroller med knopper. Her er der nogle bløde skumknopper på den, som er specielt udviklet til ømt muskelvæv. Så hvis du ofte er øm dagen efter en træning, så er denne helt perfekt til opgaven.
  • Foamroller med riller: Denne foamroller er lidt en blanding af en ’Rumble roller’ og en traditionel foamroller (som vi kommer ind på lidt senere). Denne foamroller er skabt til primært brug ved ryg og lår.
  • Den traditionelle foamroller: Her er der i princippet bare et langt og glat skumgummirør. Den traditionelle har ingen riller eller knopper, som også er den der er mest populær. Denne foamroller er god til det hele, men er ikke specifikt bedre til et bestemt formål nogle steder end andre.

Husk på, at selvom de enkelte foamrollers er bedre end andre på nogle områder, så betyder det ikke at hvis du køber en ’Rumble roller’, at den ikke vil kunne bruges på resten af kroppen. Men hvis du derimod kun har ondt i ryggen og ingen problemer andre steder, så vil en foamroller med riller være oplagt til netop dig.

 

Er du gravid?

Hvis du er, så bør du ikke benytte dig af en foamroller. Gravide kvinder kan nemlig slappe af i kroppen helt af sig selv, biologisk. Dette sker ved at gravide frigiver et hormon der kaldes Relaxin. Dette stof sørger for at kroppen slapper af.

4.7/5 (29 Reviews)

Din kommentar?