En pull up bar er et perfekt træningudstyr til hjemmet. Med dette enkle og forholdsvis billige redskab kan du træne din overkrop kun ved hjælp af kroppens egen vægt.

Hvis du brænder for at blive markeret, stærkere og få v-formen, er den begrænset investering på en bar virkelig pengene værd; Hvis du vel og mærke også træner med redskabet.

Dine muskler er beregnet til at kunne klare din krops vægt, og halvdelen af din vægt vil du løfte i hver arm hvilket logisk nok, vil give større styrke; så redskabet vil virke.

Udvalget af pull up bars er dog ret stort, samtidig med, at du nok også er stødt på andre spørgsmål som pull ups og chin up bars og hvad er forskellen? Ophæng på dør, væg eller måske udendørs? Materialer? Hvilken bar er god? Og andre spørgsmål-

Svar på alle spørgsmål omkring pull/chin up bars er, hvad vi forsøger at besvare her. Hvor du selvfølgelig også finder et udvalg af de bedste modeller indenfor forskellige typer.

 

De 3 bedste pull up bars til væg, dør eller udendørs brug

Iron Gym Exstreme

Bedste dørophæng

Pris: 349,- kr.

MS D103

Bedste vægophæng

Pris: 599,- kr.

Abilica bar

Bedste udendørs

Pris: 1195,- kr.

Hvad er pull up bar?

En pull up bar er et træningsredskab der bliver hængt op, og så trækker du dig op ved egen vægt. Redskabet i sig selv er beregnet til at styrke din muskler i overkroppen og forme kroppen. Et rigtig godt redskab hvor du selvfølgelig skal lytte til kroppens signaler så du ikke overtræner med skade til følge.

Fysisk vil en bar bestå af selve stangen og en monteringsdel, for du kan monterer en pull up bar i døren, på væggen eller som ophæng på udendørs væg.

 

De forskellige typer?

Der findes flere forskellige typer af pull og chin up bars. Her viser vi de mest brugte typer:

  • Pull up bar til dørkarm: Du finder forskellige pull up bars til dørkarme, som er praktisk hvis du f.eks. bor i lejlighed og vil gemme baren væk efter brug. Teleskopstangen som hænger imellem dørkarmen er ikke den bedste model. Helt ligesom modellen der hænger fast i selve dørkarmen kræver en solid karm, for ikke alle slags dørkarme kan klare belastningen.
  • Pull up bar til væggen: Den mest populære model er nok den væg ophængte. Det kræver en solid væg og god montering, men giver også bedre stabilitet og sikkerhed for dig.
  • Pull up bar til haven: Du finder flere forskellige typer der kan bruges udendørs i haven eller baggården. Her kan det være transportable modeller, som du kan flytte rundt, et stativ eller en vægophængt type.

Disse tre typer er de hyppigst brugte, hvor der ofte kan stå chin up i stedet for pull up, og måske du ikke kender forskellen på de to?

 

Forskellen på pull ups og chin ups?

Pull up og chin up bars er stort set det samme, hvor du dog finder enkelte som måske er bedre til det ene end det andet. Den store forskel på pull og chins up er nemlig, at pull ups laves med overhåndsgreb mens chin ups laves med underhåndsgreb – Grebet er forskellen på de to.

Vigtigt at huske: Når du overvejer at købe en pull up bar til væg eller dørkarm, så vær sikker på at væg og dørkarm er stærk nok til bære vægten.

 

Hvem er pull/chin ups bars for?

Hvem er chin up træning godt for?

Træningsredskabet er til dig, der gerne vil styrke din muskler i overkrop og arme og derved opnå en flottere og stærkere fysik.

Dvs. at udstyret er for alle, men det kræver dog en hel del at trække sin egen kropsvægt op, så du skal gå op i styrketræning for at holde motivationen.

Hvis du ikke kan løfte din eget vægt fra start af, hvilket gælder rigtig mange af os, så kan du bruge hjælpemidler som elastik(power band) i starten indtil det bliver nemmere, hvilket det vil blive.

 

Fordele ved chin/pull ups?

Fordele ved at løfte dig selv op:

  • Styrke i overkroppen: Det at løfte din kropsvægt op er en af de bedste øvelser til at opnå styrke i arme, bryst, skuldre og ryg. US Marine Corps bruger øvelserne med at trække sig selv op, som udgangspunkt for at måle og opnå størrere muskelstyrke og udholdenhed.
  • Markeret muskler: Samtidig med styrke vil du også begynde at markerer dine muskler, hvilket er noget, de fleste mænd og kvinder også gerne vil opnå.
  • Rank holdning: Du kan opnå en bedre holdning ved en vedvarende træning med baren.

 

Hvad du skal være opmærksom på?

Husk at sikrer dig at væggen eller dørkarmen kan klare vægten, så du ikke lige pludselig står med en stor regning for renovering af boligen. Her er størrelsen på baren contra døren selvfølgelig også en vigtig detalje i forhold til udførsel, men de fleste er dog i standard størrelser.

Vægten som baren kan klare, skal matche din kropsvægt. Og absolut et kriterie som du skal kigge på f.eks. før prisen.

Håndtag skal også være gode at holde i, for det hjælper ikke meget at købe noget træningsudstyr som du ikke gider bruge.

Kan redskabet fjernes efter brug eller skal det monteres til at sidde fast? Hvis du har en lille bolig, kan det være en fordel at vælge en til dørkarmen der kan fjernes, frem for en model der skal skrues fast i væggen.

 

Gode modeller

brug en billig eller hjemmelavet pull up bar

Vi har fundet et udvalg af de bedste modeller til hjemmebrug, hvor modellerne er udvalg efter forskellige til indendørs og udendørs brug.

 

MS-D103 Chin up bar – Til loft / væg

Brug den testvindende pull up barEn testvinder bar til at sidde fast på væggen eller loftet hvis du ønsker det. Kan holde til en maks. belastning på 250 kg. så det kan nok godt fastslåes, at den er velegnet til de fleste store mænd og alle i en normal vægt.

Baren kommer i en god kvalitet, som udover at blive brugt til hjemmetræning, også sagtens kan bruges til de mindre motionscentre i klubber m.m. med vægmontering.

Specifikationer:

  • Væg/loftmontering
  • Belastning: 250 kg.
  • Bar vægt: 8 kg.
  • 50x50x2 mm. EU stål
  • Glidefri håndtag
  • Skruer medfølger ikke
  • Pris: 599,- kr.

Du finder baren til 599 kr. ved forhandler Getbig her

 

 

Chin up teleskopstang – Til dør

køb den billige teleskopstang til chin upsHvis du ikke vejer meget, og ønsker den billige bar til døren, kan du købe denne teleskopstang til 119 kr. som på tilbud kan købes til omkring 80-90 kr.

Ikke verdens bedste bar men ganske fin til de lettere personer under 70 kg. og den kan tages ned efter brug. Du kan også vælge at skrue den fast, og så skulle den være i stand til at klare en egenvægt på maks. 100 kg. – Det vil vi dog fraråde.

Specifikationer:

  • Dørkarm
  • belasting: 70 kg. (op til 95 kg. skruet fast)
  • Justerbar fra 62 cm. til 92 cm.
  • Medfølger skruer hvis du vil fastspænde

Du finder teleskopstangen til 119 kr. ved Getbig her

 

 

Iron Gym Exstreme – Til dør (godt køb til prisen)

Køb den gode iron gym exstreme til træningIron Gym Exstreme er forholdsvis billig og god model til døren. Den kan klare en egenvægt på op til 149 kg.

Standar Iron Gym modellen som er den forrige fra denne, er god til at træne almindelige pull up øvelser, hvor den måske halter lidt, hvis du er på udkig efter et redskab til primært de brede pull ups. Her er denne Exstreme model som koster lidt mere end standard modellen velegnet til at træne hele 15 forskellige brede øvelser, da den kommer med to ekstra håndtag frem for standard Iron Gym modellen.

Specifikationer:

  • Dørkarm
  • Belastning: 146 kg.
  • Bar vægt: 3,5 kg.
  • Greb i blød gummi
  • Mål: 40x99x28 cm.
  • Passer til døråbninger på 60-80 cm.
  • Pris 349,- kr.

Du finder Iron Gym Exstreme ved Abilicaonline her

 

 

Pull/Chin up bar – Til loftmontering

køb p90x pull up bar til loftetDu finder også modeller beregnet kun til at hænge i loftet. Her er denne chin up bar til 329 kr. et ganske fornuftigt redskab.

Baren kommer med 3 forskellige greb så du kan lave forskellige øvelser til det variende udbytte. Maks. Belastningen for baren er 350 kg. hvor baren i sig selv vejer 5 kg.

Til loftophæng skal du huske at tjekke loftets kvalitet grundigt inden, så det hele ikke falder ned første gang du bruger den.

Specifikationer:

  • Loftmontering
  • Belastning: 350 kg.
  • Vægt: 5 kg.
  • Mål: 99x40x20 cm.
  • 50 cm. afstand mellem plader der skrues i
  • Gummi håndtag
  • Pris: 329,- kr.

Find den lofthængte bar til 329 kr. ved Getbig her

 

 

Multi pull up bar station – fritstående

fritstående chin up barHvis du virkelig vil gå all-in på træningen, finder du forskellige fritstående multi stationer. Det giver dig mange flere muligheder for træning, men kræver dog også at du har rigeligt plads i boligen for med en vægt på lige omkring de 60 kg., flytter du ikke rundt på stativet.

Prisen for dette trænings stativ er omkring 3000 kr. så en væsentlig dyrere løsning end de andre modeller. Perfekt til klub, mindre fitnesscenter eller den kræsne hjemmebruger. Til prisen får du dog mulighed for at træne hele overkroppen meget mere varieret end de klassiske modeller.

Du bør tilkøbe en gulvmåtte til fitnessudstyr for at beskytte mod ridser og mærker, som vil komme uden beskyttelse under multistationen.

Specifikationer:

  • Fritstående
  • Maks belastning: 300 kg.
  • Vægt: 58,9 kg.
  • Mål: 119x120x209 cm.
  • Mål ryglæn: 35x50 cm.
  • Håndtag til indstilles til 3 forskellige trin
  • Topstang to delt
  • Maksimal komfort i greb
  • Integrede håndtag til pull ups
  • Pris: 3190,- kr.

Find multistationen til 3190 kr. ved Getbig.dk lige her

 

 

Abilica Udendørs Dip Bar – Vægmontering udendørs brug

Brug pull up bar til ribbe og udendørs brugPull up bar til haven, baggården eller i carporten kan være denne Abilica Udendørs Dip Bar. Den er lavet til at hænge udenfor i både det dårlige som gode vejr.

Abilica er kendt for at skabe kvalitets produkter indenfor træningsudstyr, og denne chin up bar kommer med en galvaniseret overflade og ekstra tykke håndtag så du får det optimale greb.

Det maksimale brugervægt er på 150 kg. og de vinklede håndtag har en afstand på 45-75 cm. så den er velegnet som træningsudstyr til både den unge som ældre i familien.

Specifikationer:

  • Vægmontering
  • Belastning: 150 kg.
  • Håndtag metal material
  • Mulighed for dips
  • Pris: 648

Find Abilica baren til udendørs brug ved Apuls.dk til 648 kr. her

 

 

Abilica Outdoor Chinning bar – Vægmontering udendørs brug

Køb pull up stativ til havenEn anden model der kan skrues op på en væg udendørs er denne Abilica udendørs chin up bar. Også denne kommer med en galvaniseret overflade til beskyttelse så den kan hænge udendørs i alt slags vejr.

I forhold til den anden model får du flere muligheder for variation med denne, hvilket også gør den noget dyrere. Du får nemlig hele 6 forskellige grebsmuligheder til variation. Sikkerheden er også god for du får et fast og sikkert greb med riller i overfladen af baren.

Specifikationer:

  • Vægmontering
  • Belastning: 150 kg.
  • Håndtag metal materiale
  • Både bred og smalt greb
  • Ikke mulighed for dips
  • Pris: 1195,- kr.

Find Abilica Chinning ved AbilicaOnline til 1195 kr. her

 

Montering

Når du skal monterer en pull up bar, så skal den hænge i loft, væg, dørkarm eller udenfor. Her skal du tage højde for:

  • Tjek din væg, dør eller loft for holdbarhed
  • Tjek brugsvejledning grundigt igennem for hvordan du monterer den specifikke model
  • Tjek at alt er med i pakken før du begynder at bore og skrue
  • Hav det rigtige værktøj uden at gå på kompromis med korrekt ophængning (bor, boremaskine, skruer, ravplugs, vaterpas m.m.)

 

Hjemmelavet pull up bar?

Måske du går og leger med tanken om at bygge din egen pull up bar? Her er det nemmest udenfor hvis du har have eller indkørsel.

Du kan vælge at bygge din egen bar i træ som måske endda skal udformes pull up stativ til haven, hvor stærkere materiale som jern nok er mere velegnet.

Du kan lave det hjemmelavet på mange måder, som bare kræver den rigtige inspiration. Den kan du heldigvis få i denne video her:

 

Øvelser til chin ups og pull ups

Når du skal udføre pull up eller chin up, så gør du det sådan her både med over- som underhåndsgreb:

  • Først samler du dine skulderblade og presser ned når du har den hængede position
  • Du trækker armen mod hoften og bliver ved indtil stangen rører brystkassen
  • Du lader dig synke ned til den hængede position igen

Se videoen her med rigtig teknik for begyndere:

 

Øvelser du kan starte ud med, hvor det gælder om at øge antal gange du kan udføre dem:

  • Pull up: Du vender håndflader væk fra dig selv, og løfter dig op indtil din hage kommer over stangem. Sænk kroppen igen stille og roligt.
  • Chin up: Du vender håndflader mod dig selv løfter dig op indtil din hage kommer op til stangen. Sænk kroppen stille og roligt igen.
  • Ben- & Knæløft: Tag fat i stangen og stræk din krop. Løft knæene op til vinkelret og sænk stille og roligt igen. Ved benløft skal du løfte benene strækt og samlet op til maven, og sænke stille og roligt igen.

 

Brug elastik?

Der findes forskellige hjælpemidler, og du har måske set nogen træne med en elastik mens de træner hævninger. Der kan være fordele og ulemper ved at bruge elastikker.

At træne chin og pulls ups kræver meget styrke, og måske er dine arme svagere end vægten du vejer? Her kan en elastik hjælpe dig med at træne hævninger, så du på sigt kan trække dig selv op uden elastik.

Ulempen ved brug af elastikker er, at de fleste af os vil træne lidt forkert med elastikken.

Få ideer til hvorfor og hvordan du træner med elastik her: