Er proteinpulver sundt eller ej? Vi er blevet mere og mere opmærksomme og interesserede i hvad vi spiser, men hvis der er noget der virkelig er ved at være et samtaleemne, så er det alt om proteiner. Og ikke mindst proteinpulver.

Dette er sket i takt med at flere af os er begyndt at træne i en eller anden form. Det kan være alt fra at cykle og løbe, til sport og ikke mindst bodybuilding. Rigtig mange unge, især drenge er startet i det lokale fitnesscenter for at få større muskler. Og hvis der er noget der er et ”must” i fitnessbranchen så er det proteinpulver. Proteinpulveret er det centrale kosttilskud når det kommer til træning.

Hvad gør proteinpulver for kroppen?

Proteinpulver er et supplement til muskelopbyggelse. Proteiner bruges i en naturlig syntese i kroppen der får kroppen til at restituere på bedste og mest optimale vis. Kroppen har brug for proteiner for at virke som den er skabt til, så proteinpulver er ganske ufarligt her. Proteinpulver er faktisk bare de proteiner vi får eksempelvis mælk og æg, bare i pulverform. At tage proteinpulver svarer til at tage en vitaminpille, da du her supplerer dit vitaminindtag fra naturlig kost.

Er du øm i kroppen efter fysisk arbejde eller træning, kan proteinpulver med fordel indtages. Ligeledes med kreatin. Kreatin hjælper også kroppen med at hele, efter fysisk aktivitet, da grunden til du er øm, er fordi du har revet i fibre og sener i dine muskler – men nok om kreatin.

Udover at proteinpulver sørger for at få dig op på tæerne igen hurtigst muligt, så er det som sagt også en del af en syntese der sker i kroppen. Denne syntese gør at dine muskler udnytter proteinet fra proteinpulver, til at lappe sig. Det vil sige at dine muskler ”lapper” sig større. Og det er sådan du vokser og bliver stærkere.

SKAL jeg indtage proteinpulver, og hvornår?

Hvorfor bruger man proteinpulver for du kan sagtens undvære proteinpulver, såfremt du sørger for at spise godt til dagligt. Du finder mange proteiner i mælk, æg, kød (især kylling) jordnøddesmør og havregryn. Der er protein i næsten alt, dog er der mere i nogle ting end andre. Så hvis du spiser rigeligt, så kan du godt undvære proteinpulver.

Hvis du vælger at benytte dig af proteinpulver til at opbygge muskler, som er den primære årsag for alle, er det bedst at fordele mængden ud på dagen. Det kaldes normalt en ”shaker” da du ryster proteinpulver med enten mælk eller vand, inden du drikker det. Det samme gælder for proteinpulver som det gælder for indtagelsen af mad. Det er ikke smart at spise rigtig meget mad 1-2 gange om dagen, tværtimod. Det bedste for en aktiv krop er at spise 5-6 og nogle gange flere, om dagen.

Det er vigtigt at tilføje, at 1 shaker gælder for 1 måltid, grundet den store mængde protein du får på en gang. Dog variere mængden af protein alt efter hvor du køber det, og den måleske der er med. Men som tommelfingerregel er n shaker lig med mellem 20 og 30 gram protein. Hvilket svarer til ca. 100 gram kylling.

5/5 (1 Review)