Psykologhjælp til stress?

Psykologhjælp til stress? Tips til hvad og hvordan

Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Er du begyndt at se symptomer på stress, der både kan være i den milde eller i den værre grad, så skal du søge professionel hjælp frem for at lade stå til. Stress er en normal og naturlig reaktion i forhold til omstændigheder, farer, udfordringer med mere, men bliver farlig når det udvikler sig til en sygdom.

Arbejdet i kombination med andre omstændigheder er en af de hyppigste årsager til stress. Her skal du selvfølgelig tage kontakt til din chef, HR eller måske tillidsmanden, hvor du i samarbejde med arbejdet kan søge professionel hjælp.

Her er psykologhjælp til stress en af løsningerne til forebyggelse så du ikke går ned med stress, eller hvis du er ramt, kan hjælpe med fjerne stressen igen.

 

Psykologhjælp?

få hjælp til stress og depression

Regeringen snakker om at indføre fri psykologhjælp, for det er mere eller mindre bevist at det både for dig som person men også samfund, er en fornuftig langsigtet økonomisk løsning. Det er heldigvis nemt at finde psykologhjælp der er specialeret i stress håndtering. Du kan finde psykolog i Ry ved Anne Novak, helt ligesom du kan finde professionel hjælp hvor du bor.

Her kan kognitiv terapi og adfærdsterapi være den gode terapi til dig, hvor du målrettet bearbejder din adfærd og tanker. Det er ofte i forhold til, hvordan du er som person, der kan være med til at hjælpe dig med bearbejdelse af stressen.

 

Hvad er stress?

få offentlig hjælp til stress

Nogen vil nok påstå at stress mere eller mindre er selvpåført. Men de fleste kan rent faktisk opleve stress ligegyldigt hvor psykisk robuste de er.

Rent konkret er stress i forhold til sygdom, at du får følelsen af for meget mental og følelsesmæssigt pres som ingen ende vil tage. Når ting begynder at blive uoverskuelige og umulige at se en ende på, opbygger du et psykisk tomrum der også begynder at gå udover din fysik.

De hyppige årsager til stress er arbejdet, økonomien eller problemer i forholdet. Disse situationer er noget de fleste kender til. Og måske endda har oplevet at være en ond cirkel, hvor det kan være svært at se nogen løsning eller god udgang.

Stress påvirker hvordan du tænker, føler, kroppens funktioner og din adfærd. Her er symptomerne, der kommer snigende, ofte startede med f.eks. søvnproblemer. Søvnens rolle i en sund livsstil er nødvendigt for at din krop kan reparerer sig selv, hvor stress påvirkning af søvnen langsomt vil begynde at nedbryde kroppens mulighed for at holde sig status que.

Andre symptomer er koncentrationssvigt, som også hænger sammen med manglede søvn, samt ting som manglede appetit, svedproblemer, hovedpine, muskelspændinger, smerter, angst, aggression, bekymringer og for mange tanker uden ender samt en hel del flere ting.

Stress i sig selv er ikke en sygdom, men over tid hvor det begynder at give fysiske og psykiske problemer, bliver det en sygdom i den mere alvorlige ende. Derfor er det vigtigt at du opdager tegnene hurtigt, og også handler på disse inden det begynder at udvikle sig. Her kan  være at du griber til dårlige løsninger som rygning, alkohol eller stoffer for at ”skære dig igennem til den anden side”.

Den professionelle løsning som læge og psykolog er tilrådeligt, helt ligesom at normal motion, sundhed og måske mindfullness kan hjælpe dig til at holde dig sund.

Opsøg din læge eller tag kontakt til en professionel psykolog der har specialiseret sig i stress. Det vil være godt givet ud, og kan spare dig for mange sundhedsmæssige problemer som du måske skal leve med resten af livet, hvis der ikke bliver taget hånd om det.

4.8/5 (33 Reviews)

No Responses

  1. admin
  2. admin

Din kommentar?