Hvad er sund kost til ældre? Dét du spiser, betyder rent faktisk noget. Andet end almindelig overlevelse fra naturens side. Det er ikke helt ligegyldigt om du spiser det samme som da du var ung, da din krop ændrer sig jo ældre du bliver.

Til gengæld, så er der en del råd omkring sund kost, som er gældende hele livet, hvilket vi blandt andre tager fat i, i denne artikel. Når du er 70 år eller ældre, så er sund kost ikke nødvendigvis nok. Her kan der med fordel tages kosttilskud, for at supplere en sund kost, som du i forvejen har dig.

Ældre mennesker spiser mindre

Livløbsfasen for din kost, er som så meget andet. Som barn spiser du ikke særlig meget, grundet din størrelse. Som voksen spiser du lidt mere, og som ældre spiser du altså mindre igen. Når du selv bider mærke i, at du spiser mindre når du er ældre, er det mere vigtigt end andre tidspunkter, at du har en sund kost. En sund kost består altså af den rette mængde protein(Læs alt om proteiner her), mineraler og vitaminer.

Råd til en sund kost

Hvad er sund kost? Følgende råd stammer fra fødevarestyrelsen, som er mest anbefalet til ældre over 65 år.

Som nævnt, er nogle af disse råd til en sund kost, nogle der er gældende hele livet, også selvom du ikke er ældre end 65 år. Få styr på de sunde madvaner ved at implenterer disse små tips i hverdagen.

  • Skær ned på salten
    • Salt binder væske, så selvom du synes det lige er prikken over i’et, så prøv at nøjes med at spise ”i’et”. Skær ned på salten, så lader du din krop arbejde effektivt.
  • Drik nok vand
    • Vand er det bedste for kroppen, når vi taler om drikkelse. Når du er i kategorien ”ældre”, bør du drikke mindst 1 liter vand om dagen, men helst op til 1½ liter. Vand skal være en fast den af en sund kost, før den i virkeligheden er rigtig sund.
  • Spis varieret
    • Du har sikkert hørt det før, som med nogle af de andre råd. Men spis varieret, så din krop får lidt af det hele over en uge. Det er ikke en god idé at spise det samme mad hver eneste dag, hvilket heller ikke er en særlig spændene kost. Så hellere undgå at være sund.
  • Frugt, grønt og fuldkorn
    • Du hørte det da du var barn, at du skal spise dine grøntsager, og nu skal du vide det igen når du er ældre. Du ved med garanti hvorfor det er godt i en sund kost, så her behøver vi ikke at spilde tiden. Kostfibre er vigtigt for sundheden og din velvære.
  • Spis fisk og magert kød
    • Det bedste protein findes i fisk og magert kød. Magert kød er eksempelvis sådan noget som hamburryg, kylling, kalkun og lignende. Alt med en fedtenergiprocent under 10, er betegnet som magert kød.

Herudover er det flere råd så som;

  • Magre mejeriprodukter.
  • Spis mindre sukker og usundt.
  • Dyrk mere motion.
  • Skær ned på mættet fedt.

Nu er du i hvert fald klædt godt på, når du begiver dig ud i en sund kost. Uanset om du er ung eller ældre.

Det er aldrig for sent at starte

Sund kost giver meget igen, som vi ikke rigtig kan se. Med andre ord, så ser, eller mærker vi ikke resultater, af en sund kost. Men hvis du skulle være i tvivl om hvad det gør, så læs med her:

Sund kost forebygger livstilssygdomme, hvilket din krop er meget sårbar overfor, når du er ældre. Her er der tale om overvægt, sukkersyge, samt hjerte- karsygdomme. De er sygdomme der skal tages alvorligt, og specielt når du er ældre. Så selvom du måske har levet af kartofler, pasta og lyst brød hele dit liv, så er det slet ikke for sent at starte på en sund kost.

Derudover giver sund kost også en større livsglæde. Når kroppen får alt det den har brug for i rette mængder, så har den ikke noget at brokke sig over. Og når din krop ikke har noget at brokke sig over, så er det ikke fordi der er noget der påvirker dit humør, i hvert fald ikke biologisk. Sund kost styrker dit immunforsvar og regulerer dit blodsukker, hvilket er to ting der bekymrer de fleste ældre, og med god grund.

Der er altså næsten kun fordele ved en sund kost, specielt som ældre. Dog bør du måske skære ned for antallet af napoleonshatte der ryger ned hver måned.

Sending
User Review
5 (1 vote)