Hvad er Ashtanga yoga? Ashtanga yoga er en meget anderledes form for den yogaform vi normalt kender til.

Normalt kan vi godt være skeptiske og snæversynet når det omhandler træning og sundhed, men lige netop ved yoga bør vi ikke være det. Det er svært at fejle i yoga. Det eneste tidspunkt du sådan rigtig kan fejl i yoga, er hvis du prøver noget power yoga, hvor du skal igennem en masse stillinger meget hurtigt og sikkert over et par gange – Eller bruger dårligt Yogaudstyr som billige måtter der glider.

Ashtanga yoga stammer fra Indien, og er en af de mere dynamiske former for yoga. Ved ashtanga yoga er der fokus på den perfekte balance mellem dit åndedræt og dine bevægelser, så din krop finder en helt perfekt harmoni med sig selv. Ved ashtanga yoga bliver du også smidig, som du gør ved normal yoga. Du bliver her også stærkere, du får også en bedre kondition og du lære at kontrollere din vejrtrækning.

Det kan godt være det lyder som noget du også har prøvet eller hørt om ved andre former for yoga, og det er også rigtig at du sikkert har dette. Det kan være meget svært at skelne de forskellige yogatyper som ashtanga yoga, Iengar yoga og den almindelige yoga. Den bedste måde du virkelig kan mærke og se forskellen, er ved at prøve dem.

En Ashtanga yoga session

Nu ved du lidt om hvad ashtanga yoga har af fokuspunkter, men det kan være ret svært at forestille sig hvad og hvordan sådan en session foregår.

En ashtanga session går typisk op i 5-7 serier af stillinger du skal igennem. Men faktisk er det ikke altid sådan hvis du skal prøve det her i landet. For de danske ashtanga yoga sessioner er oftest kun op til 3 forskellige serier – men det er nu også ganske OK.

Du starter typisk blidt ud med en serie der har en terapeutisk effekt på dig. Det er her hvor du ændre din tankegang og sætter dig ind i det du skal. Helt automatisk kommer du til at slappe af i dig selv og i dine omgivelser, hvilket gør din krop klar til de mere dynamiske serier.

Der herefter være en masse forskellige stillinger der udfordrer din krop på knogler og led. Det er øvelser hvor du skal bruge hele kroppen, hvor sværhedsgraden ikke nødvendigvis bliver forøget i form af stillinger, men intensiteten bliver øget ved hver enkelt stilling.

Den sidste og afsluttende serie er der typisk noget mere afslappende som lidt har samme virkning som hvis du strækker ud efter en løbetur.

Udførelse og disciplin

Det er ikke fordi du får pisk med en bambuspind, hvis du ikke får udført en stilling korrekt. Det er bare vigtigt ved ashtanga yoga at du gør som instruktøren instruere og derved give dig 110 procent. Serierne i ashtanga yoga er nemlig ikke en tilfældig sammensætning som instruktøren lige har disket sammen en time inden i skal i gang.

Disse serier nemlig nøje bestemte i en helt bestemt rækkefølge. Her er der forsket for hvad den enkelte stilling gør for krop og sjæl, og hvordan den samarbejder med den næste stilling og den forrige. Selve helheden af ashtanga yoga vil give dig en fornemmelse af at din krop er fra ende til anden og dit sind lige så.

Det kan godt tage nogle gange før du får fuldt udbytte af ashtanga yoga, og derved er det uden tvivl dét værd. Det er vigtigt du finder disciplinen frem til at fokusere og prøve igen. For når du først behersker ashtanga yoga til topkarakter af natur uden at anstrenge dig, vil det give dig så meget mere overskud, selvtilfredshed i din hverdag. Du vil få et stærkere sind, stærkere knogler, led og i det hele taget bare være bedre rustet overfor det livet kan bringe.

Du kan meget hurtigt mærke en energisk forskel på dig selv når det kommer til arbejde at lege med dine børn, gøre rent og lave mad m.m. efter du har inddraget ashtanga yoga i dit liv. Yoga et kvarter om dagen er alt der kræves, for både at blive sundere og føle dig bedre tilpas, så hvorfor ikke komme igang?

Sending
User Review
5 (1 vote)