Motion og træning er sundt for alle mennesker hvad end de er unge, gamle, syge eller raske. Det gør sig også gældende for din psysiske tilstand, hvad end det er stress, angst eller depression relateret.

Træning hjælper på psyken både ved den milde vinter depression som de værre sygdomstilfælde, hvor et bosted for psysiske syge måske er løsningen. Der er selvfølgelig tilfælde, hvor træning ikke er nok, i forhold til psyken. Solutio Gruppen i Sorø og Nykøbing Sjælland hjælper mennesker med særligt krævende psykiske problemer hvor træning dog vil være det gode supplement til at få det bedre på alle plan.

Motion til lindring af depression eller stress

Motion er godt, hvis du lider af stress der ikke er en sygdom, men en naturlig reaktion fra kroppen. Stress kan dog udvikle sig til en sygdom, hvor depression, angst m.m. er en af symptomerne på, at du skal tage det seriøst.

Forskningen har påvist at motion er godt for dit fysiske velbefindende. Men det er også gavnligt til fysiologiske ting som søvn problemer, visse smerter, blodtrykket, sukkersyge, knogleskørhed og den generelle sundhed. Det gør sig selvfølgelig også gældende for de psysiske problemer. For træning kan lindre og mindske dine stress relateret problemer, inden de når at udvikle sig til en sygdom.

Hvordan motion og depression kan kædes sammen?

I svære tilfælde hvor bare det at komme ud af sengen er uoverskueligt, vil det nok kræve lidt mere end bare at få information om du skal træne, og så får du det bedre. Men fysisk aktivitet forbedrer din psykiske velvære på rigtig mange gode måder.

Når du motioner eller træner sker der en ændring i dit tankemønster. Det er fysisk og psykisk hårdt at træne. Og her kan det være svært at holde fokus på de triste tanker mens du cykler op ad bakken, giver den gas med håndvægte, yoga eller en af de mange andre måder hvordan du kan få fysisk aktivitet.

Hvis du ikke er vant til at motionerer, vil du opleve angsten ved at pulsen stiger. Her kan det være følelse af åndenød og ikke mindst sved. Det kan være med at give dig et boost med angst tanker, for du finder ud af at det er helt normalt. Det giver et positiv boost i dit tankemønster.

Ved personer der har svært ved at komme ud af boligen for at motionerer, er en hjælpende hånd nødvendig. Her kan du, hvis overskud bruge netværk, melde dig i klub af ligesindende der gerne vil motiverer med hinanden eller lignede måder at komme i gang. Så pårørende eller ven vil det være godt at hjælpe en person med ud og motioner.

Positive ting ved motion?

Du ved motion er forbundet med noget godt for krop og psyke. Men ved du at disse positive effekter kan være:

  • Motion giver dig et positivt afbræk fra de negative tanker og følelser.
  • Du får mere energi ved motion der er med til at forbedre din koncentration og kognition.
  • Rent fysisk vil motion gør det nemmere at sove for dig. Træning producerer endorfiner i hjernen der både er med at mindske stress men også evnen til at sove.
  • Motion kan reducerer stress og måske endda være en løsning.
  • Træning kan lidre depression og angst og kan endda være løsningen til at reducerer tankerne over længere tid.
  • Endorfiner virker naturligt smertestillende. Og da det bliver skabt ved fysisk aktivitet, kan det både lindre smerter og være supplement til f.eks. smertestillende medicin.
  • Motion øger dit selvværd.
  • Du får en forøget følelse af kontrol i krop og psyke ved motion.