Det at holde sig sund er noget, det fleste af os gerne vil. Det kan dog være svært, og nu sommertiden og varmen melder sig, så vil de fleste af os også gerne være udenfor på terrassen, altanen eller haven for at slappe af.

Vi giver dig her et par små tips til at holde sundheden gennem sommeren med hjemmetræning. Du kan nemlig med små enkle virkemidler, hjemmet og selvfølgelig motivation holde formen ved lige i dit hjem.

Hvordan du kan træne nemt derhjemme?

Dit hjem byder på mange gode måder at træne på. Hvis du har fået bygget en god altan som Minaltan.dk kan du forholdsvis nemt både træne og få frisk luft samtidig. Det kræver nemlig ikke alverdens plads at træne kroppen uden hjælpemidler, for gulvpladsen på din altan eller måske terrasse er rigeligt til både at træne ryg, mave, arme og ben ved hjælp af kropsvægten.

Den noget mere omfangsrige træning med billige kettlebells, håndvægte og andet muskeltræningsudstyr, er dog nok bedst at bruge indendørs. Kropsvægten og de rigtige øvelser er dog helt fint til at holde dig i gang hvor du både kan træne muskler, sener og balance.

Hvilke øvelser kan du bruge?

Der findes forskellige gode øvelser til at træne musklerne, men strækøvelser skal ej glemmes. Yoga er den perfekte træning hvor du alt afhængig af form, kan træne både styrken og balancen netop ved hjælp af kroppens egen vægt.

Maven og midtregionen bruger du til stort set alt, og selvom almindelige mavebøjninger hvor du dog ikke skal belaste nakken, ikke vil gøre at du taber fedt, så er en stært midterregion en forudsætning for en stærk krop, som så vil forbrænde fedtet naturligt.

Til ballerne er traditionelle situps og squats en simpel og nem øvelse du kan stå og gøre på altanen, eller foran fjernsynet mens TV-News kører i fjernsynet.

Arme træner du biceps og triceps med simple pushups, hvor du kan gøre det for vane at starte med 4×10 et par gange om dagen. Tager ikke så mange minutter, men gavner så meget og ikke mindst, giver dine arme fornyet styrke.

Vægttab og hjemmetræning?

At tabe sig er nok grunden til de fleste begynder at træne(og store muskler for drenge og unge mænd). Her er kost selvfølgelig afgørende men også den gode hjemmetræning der styrker musklerne. Det at tabe sig er rent logik, for det antal kalorier der kommer ind skal også ud igen mere eller mindre. Her bruger kroppen sin del men resten er det, som der sætter sig.

Din forbrænding får et boost når du får pulsen og musklerne bliver trænet.

Virker hjemmetræning af korte intervaller?

Det med hjemmetræning og hvad du vil opnå, betyder selvfølgelig at målet er afgørende for om hjemmetræning uden udstyr virker. Hvis du vil have store muskler, så skal der løftes tungt og her er kroppens vægt ikke nok. Hvis du derimod bare vil holde dig sund, i form og slank, så er et 20 minutter træningsprogram i hjemmet ideelt.

Du slipper for at bruge tid på fitnesscentret, hvilket afhængig af tid, sted og afstand, kan være ret meget. Helt ligesom hjemmetræning med yoga øvelser kan gøre dig godt, også selvom dit mål er noget helt andet, så især gennem de tidspunkter af året hvor du måske ikke får træner, er 20 minutters træning foran fjernsynet den optimale udnyttelse af din tid og sundhed.