Sådan kommer du bedst ovenpå efter træningen

Sådan kommer du bedst ovenpå efter træningen

Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Rigtig mange danskere nyder at bruge deres krop til hverdag, og det er bestemt en sund vane. Desværre er det bare ikke alle, der kan holde deres træning i den sunde ende af skalaen. Rigtig mange kan ikke finde ud af at moderere deres træning, hvilket kan gå hen og gøre træningen direkte usund, da det overbelaster kroppen. Dette er særligt et problem, hvis ikke man husker at pleje sin krop efter træningen – det gælder uanset om man træner sundt eller mere belastende. I denne artikel giver vi et par gode råd til, hvordan man bedst kommer ovenpå efter en træning.

 

Benyt massage

Dette er ikke noget, som du skal benytte dig af hver gang – i hvert fald ikke professionelt – men massage er en rigtig god ide engang imellem, hvis du træner jævnligt. Med jævnlig træning kan man nemlig godt gå hen og blive meget anspændt, og hvis man er det, får man ikke det optimale ud af sin træning. Massage er med til at løsne musklerne op, hvilket kan være med til at forbygge skader. Samtidig øger det også blodcirkulationen, hvilket også har en positiv effekt på din træning.

Du kan finde massage rundt i hele landet. Hvis du kommer fra København, kan du tage et kig på siden her, og hvis du derimod er fra lidt længere vest på – Odense – kan du klikke her og finde massage. Det eksklusive alternativ til hjemmebrug, kan være en massagestol i god kvalitet.

Læs også: Alt du har brug for til en sund livsstil

 

Masse af hvile

Noget af det vigtigste, som du skal huske på, når du træner, er, at din krop skal have masser af hvile efterfølgende. Hvis ikke du lader din krop restituere, får du ikke noget ud af din efterfølgende træning. Kroppen har brug for at lade op igen, og dine muskler har brug for at bygge de muskelfibre op, som du har nedbrudt.

Hvis du absolut vil træne, så sørg for, at denne træning er meget let. Hvis blot du sørger for dette, kan det godt gå, men det bedste er uden tvivl, at du giver din krop noget ro. Engang imellem kan det altså være sundt at tage en dag i afslapningens tegn. Dog skal du ikke begynde at bruge ømhed som en undskyldning for at slappe af hele tiden. Hvis først du gør det, vil du blive ved med at opleve lange ømhedsperioder. Jo mere du træner, jo mindre øm vil du blive. Hvis du er i tvivl om, hvor meget du skal lade din krop slappe af efter en træning, kan du blandt andet få trænings-ure, der fortæller dig netop dette.

Læs også: “Skyhøj forbrænding” med Anna Bogdanova

 

Husk at strække ud

Sidst men ikke mindst er det utrolig vigtigt at nævne, hvor vigtigt det er, at du strækker ud efter træningen, og det er uanset, hvilken type træning du laver. Musklerne har brug for at blive strakt ud efter at have lidt under belastning i en længere periode. Som hovedregel bør du altid bruge mindst ti minutter på at strække ud efter hver træning.

Det er dog ikke kun i slutningen af din træning, at du skal værne om dine muskler. Også inden er det utrolig vigtigt, at du varmer dem op, da du ellers øger risikoen for skader. Mindst ti minutter i hver ende er det optimale, hvis du ikke ønsker skader eller at blive stiv.

4.7/5 (47 Reviews)

Din kommentar?