Hvor meget vand når du træner? Væske er vigtigt for kroppen, og afhængig af din trænings varighed, temperatur og intensitet, så kan du have brug for væske eller ej.

Hvad der er op og ned på væske indtag ved fysisk træning, vil du finde svar på her.

Væsketab ved træning?

Du kender sikkert den hurtige måde at få en fornemmelse af din væskebalance. Du skal nemlig bare tisse og tjekke om urinen er meget gul. Det betyder, at du har brug for drikke vand.

En anden præcis måde at finde ud af om du har behov for væske er at veje dig. Tag alt dit tøj af og vej dig før og efter træningen. Det giver dig ret klart billede af, hvor meget du har svedt væk. Træk eventuel væskeindtag under træningen fra for et korrekt resultat.

Hvis du vil bruge det som måling fremover, så husk at forskellige temperaturer vil give forskellige resultater. Derfor skal du huske at veje dig i forskellige temperatur, for at få en fornemmelse af hvordan du sveder.

Læs også: De gode grunde til at begynde med løbetræning for dig

Vand og kroppen?

Din krop består af en stor del vand, hvor 45-70 % af din kropsmasse består af vand alt afhængig af din bygning, alder, køn, størrelse m.m.

Rent drikkevand til træning og hverdag er derfor rent essentiel for os alle. Heldigvis har vi her i Danmark en velfungerede vandforsyning hvor Odense og Fyn bliver serviceret med vand fra Fyns Vandværks og Ledningsservice ApS, og samme gør sig gældende i resten af landet med lokale vandværker.

Den væske som vi indtager med blandt andet rent vand fra de danske vandværker, svarer samtidig til det som du udskiller på daglig basis, hvilket normalt ligger på omkring 2-3 liter vand. Her er det ikke bare vand og andre drikke som du indtager i løbet af dagen, men også væske fra din kost.

Væsketag og træning?

At træne, hvad end du træner løb, cykling, vægte, aerobic træner på romaskinen eller andet, betyder at kroppens aktivitet stiger. Det danner meget varme der skal ud af kroppen, for omkring 75-80% af energi der kommer fra den fysiske aktivitet, bliver spredt som varme i kroppen.

For at komme af med denne store mængde varme sveder vi, så kroppen ikke bliver overophedet. Her kan du ved fysiske krævende sport opleve, at du ikke kan svede varmen ud, fordi en del af sveden vil løbe af huden uden af fordampe. Helt ligesom træning i høje temperaturer kan betyde, at du får et væsketab der er højere end kroppens optagelse væske. Det resulterer i at din ydeevne vil blive nedsat logisk nok.

Det er indviduelt hvor meget vi sveder ud under træning. Hvor væskeindtag er ens for os alle, nemlig omkring 1,2 liter væske pr. time. Så ved fysisk krævende sport, vil du nok aldrig kunne oprette din væskebalance helt optimalt, hvilket ikke skal sammenlignes med at det nødvendigvis er et problem.

Væskeindtag?

At opretholde væskebalancen inden træning er en god ting, men lad være med at fylde maven med vand eller andet før du træner. Udover maven kan skulpe så kan det være ret irriterende, når du løber eller måske spiller fodbold.

Du kan rent faktisk drikke for meget vand, for din krop skal kunne følge med i udskillelsen af vand gennem sved og urin.

Hvis du træner vægte eller måske dans i en halv time, så er der ingen grund til at indtage vand undervejs udover at du måske bliver tør i munden.

Hvis du træner over en time, så kan du med fordel drikke vand, hvor du selvfølgelig skal tage højde for træningintensiteten, temperatur og din evne til at optage og udskille væske.