Dette indlæg er reklamefinansieret / affiliate

Du har nok også bemærket at naboen, kollegaen og naboens datters hund er begyndt at motionere mere end nogensinde før. Faktisk er det hele den danske befolkning der går mere og mere op i fitness, træning og fysisk velvære.

Ét af de mange tiltag fitnessverdenen har givet os, som ikke lever af at have store muskler, er blandt andet måling af vores fedtprocent. Derudover er der også mange der foretager en måling af hvert af hvert måltid, måling af distance med fitness armbånd på løbeture mv.

Men måling af fedtprocent er dét, der har den største indflydelse på os danskere, når det handler om at komme i form.

2 gode fitnessvægte der kan måle din fedtprocent i hjemmet

Tanita RD 953 Fitnessvægt

Pris: 1.573,- kr. tilbud

Tanita BC 545N fitnessvægt

Pris: 1.349,- kr. tilbud

Hvad er fedtprocent?

Fedtprocent er et begreb der definerer hvor meget fedt du har på kroppen, i forhold til din vægt. Med andre ord, så fortæller fedtprocenten hvor mange procent din krop består af fedt.

Dog skal du huske på, at folk med en høj fedtprocent kan meget vel have en sundere krop, end de som har en lav fedtprocent. Dette skyldes at placeringen af dit fedt på kroppen, spiller en stor rolle.

Se også: Hvor ender fedtet ved vægttab?

Hvorfor måler vi fedtprocenten?

Om du er et matematisk geni eller ej, så er det bare let at forholde sig til tal, særligt ét konkret tal. Så når du har fundet din fedtprocent, så er det pludselig en sport, som kun findes i din verden, som går ud på at få dette provokerende tal tættere på 0.

Det er noget der lokker os psykisk til at udøve en eller anden form for motion.

Desuden er det et tal, der er lettere at forholde sig til end de kilo som vægten påpeger der sidder på kroppen af dig. Din vægt kan nemlig variere meget blot med 12 timers mellemrum, men din fedtprocent er lettere konstant. Vi mennesker er i forvejen indstillet på at vores fedtprocent ikke kan rykke sig med 2-3% over en uge, men her arbejdes der med decimaler. Vi får en større følelse af glæde og lykke, når vi har nedbragt vores fedtprocent med 0,2% som når vi taber 1,5 kg.

Se også: Hvad bruger kroppen fedt til?

For hvis du taber 1,5 kg, er der mange, og muligvis er du en af dem, der tænker at det ikke kan passe. Vi mister simpelthen troen på os selv, og i mange tilfælde, så kan det også være rigtigt. Vægten er et godt redskab på den lange bane. Måling af fedtprocent er bare både god på den korte og den lange bane.

Du bør kende din fedtprocent fordi …

Når du kender din fedtprocent, så vil det som så mange andre, være et tal du bliver ved med at huske. Det bliver ved med at være i baghovedet, og du vil automatisk lave en livsstilsændring, uanset om du lægger mærke til det eller ej. Det er noget der sker helt naturligt, hvis du eksempelvis har en fedtprocent der er for høj, så vil du tænke dig om når du er på vej til at blive mæt på en ”spis-hvad-du-kan”-restaurant.

Hvad vigtigere er, at du bør kende din fedtprocent fordi, det er en indikator på hvor sund din krop er. Hvis du interesserer dig for at hele systemet du render rundt med fungerer optimalt, så er måling af din fedtprocent et godt sted at starte.

Som vi nævnte før, så kan en lav fedtprocent være lige så sundhedsskadelig som en høj. Vi vil komme ind på hvad det potentielt vil sige, at have en for høj, eller for lav fedtprocent.

Høj fedtprocent

Har du en høj fedtprocent, så er der meget af din krops vægt der består af fedt. Dette kan have følgende betydning for din krop:

  • Du har en større risiko for at dine åre bliver kalket til, hvor mange alvorlige sygdomme kan komme som følger.
  • Din krop har lettere ved at udvikle sygdomme som diabetes, hjertekarsygdomme osv.
  • Du har en større risiko for at overbelaste dine led i kroppen.
  • Din krop øger produktionen af enzymer og hormoner, da din fedtprocent indikerer at du er større end gennemsnittet.

Lav fedtprocent

En lav fedtprocent er oftest godt at have når det omhandler sport. Men uden for sportens verden, så kan en lav fedtprocent have følgende indflydelse på din krop:

  • Dårligere immunforsvar, således at du har lettere ved at rede dig en forkølelse.
  • Din krop har større risiko for at udvikle hjertekarsygdomme og knogleskørhed.
  • Der er risiko for at din krop er i hormon ubalance.

Der findes desværre ikke et tal, som er en ”normal” fedtprocent. En normal/god fedtprocent afhænger rigtig meget af alder, højde, vægt, hvor fedtet sidder mv. Derfor er det en god idé at få det undersøgt hos en læge.

Måling og gør en forskel

Typisk er der fire måder hvorpå at din fedtprocent bliver identificeret. Dette sker bl.a. med målebånd, på øjemål, en fedtprocentmåler og en scanning.

  • Scanning
    • En avanceret røntgenscanner er hvad der skal til af værktøj, for at du kan finde din fedtprocent på denne måde. Dette er en af de mest nøjagtige måder at måle din fedtprocent.
  • Øjemål
    • Denne metode er lidt ligesom at finde ud af hvilken vej det blæser, ved hjælp af en svagt fugtende finger. Ved øjemål, kan du dog ikke bruge andre end dig selv som værktøj. Tag dit tøj af, se på dig selv i spejlet og så har du tre muligheder. Enten er det for lidt, tilpas, eller for meget.
  • Fedtprocentsmåler
    • Dette apparat foretager en måling ved at lede strøm gennem din krop, helt uden du kan mærke det. Her vil den aflæse hvor meget modstand strømmen får, når den skal igennem hele kroppen, og på den måde kan den fortælle hvor meget fedt din krop er i besiddelse af, alt efter hvor meget modstand den møder på vejen.
  • Målebånd
    • Det er ikke fordi du får et decideret tal, som du gør ved eksempelvis en scanning eller en fedtprocentsmåler. Men ved at bruge et målebånd, går du mere detaljeret til værks, end ved at foretage en måling med øjnene.

Et andet godt alternativ er, såfremt du er medlem af et fitnesscenter, så står der ofte maskiner til netop sådanne formål. Her står du op på en maskine i bare fødder, holder ved to håndtag, og den vil lede svag strøm igennem din krop og foretage en meget præcis måling. Dette kræver selvfølgelig at dit fitnesscenter har et, men efterhånden er det de fleste større centre der har sådan en maskine.

Gør en forskel

Hvis du vil gøre en forskel fra måling til anden, og din fedtprocent er for lav, så er der ikke noget hokuspokus over det. Tag på, spis mad der indeholder en del fedt og spis dig mæt flere gange om dagen.

Omvendt, er din fedtprocent for høj og vil du gerne sænke den fra måling til anden? Dette er straks sværere.

Helt overordnet kræver det at du:

  • Spiser sundere
  • Spiser varieret
  • Spiser fedtfattigt
  • Dyrker mere motion
  • Drikker mindst 2 liter vand om dagen
  • Tæller dine kalorier
  • Får mellem 7 og 9 timers søvn pr. døgn.

Til at tælle dine kalorier, kan du bruge en af de rigtig mange apps der findes i dag, som tilmed er gratis at benytte. Her skriver du bare hvad du har spist, og den sørger for det matematiske.

Du bør sove mellem 7 og 9 timer, som kan virke af meget, fordi det skal være din energikilde. Hvis du sover nok og får energi af det, så får din krop ikke brug for mad lige så meget som den gjorde førhen. Så udover at du ikke er lige så sulten som før, så har du tilmed naturlig energi til at dyrke motion og være aktiv.

4.7/5 (45 Reviews)