Kan man få for meget D-Vitamin? Det korte svar er, ja – du kan godt få for meget D-vitamin. Svaret kræver dog også, at du kender til hvorfor og hvad.

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som man kan få på flere måder. Man kan få D-vitamin igennem fødevare som er: mælk, smør, lever ost – og fra fed fisk: makrel, laks og sild og selvfølgelig fra fiskeolie.

Hvilke kilder og hvorfor d-vitamin?

fiskeolie indeholder d-vitamin

Den vigtigste kilde til D-vitamin er dog gennem solens stråler, og når sollyset rammer vores hud, bliver der dannet D-vitamin. D-vitamin har mange forskellige funktioner i vores krop, og det er derfor vigtigt at vi har den rette mængde D-vitamin i kroppen for at opretholde normal calciumbalance i blodet og knoglerne.

D-vitamin har derfor en vigtig rolle for optagelsen af kalk i kroppen, og derfor skal der være D-vitamin til stede for at kalk kan optages i bland andet vores knogler. Derfor er der også i de fleste kalktilskud man kan købe, tilsat forskellige mængder af D-vitamin i.

Hvis man skal tage kalk og D-vitamin som kosttilskud, anbefales det at man som almindelig rask person skal tage kalk med D-vitamin med enten 5-10 mikrogram D-vitamin. Det anbefales at hvis man har knogleskørhed, er i risikogruppe for at få det, eller er over 70 år får 20 mikrogram D-vitamin i sit kalktilskud.

Man kan også få D-vitamin igennem omega 3 fiskeolie, som man også skal tage afhængigt af hvor meget fed fisk og grøntsager man får dagligt. Omega 3 fiskeolie fås både som flydende form som torskelevertran, eller i kapsler som skal synkes, og til sidst fås det også som tyggetabletter til personer der ikke vil have fiskesmagen fra torskelevertran, men heller ikke kan synke en kapsel. Tyggekapslerne har en frugtsmag, så de ikke smager grimt, og de er derfor også velegnet til børn, der ikke spiser fisk.

Læs også: Fakta og myter om Omega-3 fiskeolie

Alle disse kosttilskud kan købes på apoteket, og man vil også kunne få råd og vejledning i hvor meget ekstra D-vitamin man har brug for.

Kan man få for meget D-vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin og derfor kan det lagres i kroppens depoter, og man kan derfor godt få for meget D-vitamin, og altså få en overdosering, det er derfor vigtigt at man ikke bare tager store mængder D-vitamin som kosttilskud hvis man ikke har brug for det.
Symptomerne på overdosering kan være alvorlige, og symptomerne er: for højt niveau af calcium i blod og urin, kvalme, forstoppelse og risiko for nyresten og nyreskader.

For at sikre sig at man ikke får for meget D-vitamin skal man følge de officielle råd om D-vitamin hvis man ikke er i underskud, og det er 10 mikrogram dagligt. Hvis man er i tvivl om man får for meget D-vitamin skal man spørge sin læge.

Hvad sker der når kroppen mangler D-vitamin?

Hvis man mangler D-vitamin er der flere processor i kroppen der vil blive påvirket og tage skade, fordi D-vitamin er et vitamin kroppen ikke kan fungere uden. Symptomer på D-vitamin mangel vil være: knogleskørhed, bløde knogler, knoglesmerter- og brud, og dårlig muskelfunktion i benene.

I vinterhalvåret er der mange mennesker der kommer i D-vitamin mangel, fordi vi ikke får solens stråler som en D-vitamin kilde. Det er derfor ikke nødvendigt for alle at tage et ekstra tilskud hele året rundt, men måske bare når vinterhalvåret starter.

Det er derfor vigtigt at man får præcis den rette mængde D-vitamin man skal bruge, og den anbefalede mængde D-vitamin er 10 mikrogram dagligt, og hvis man går i tildækkende tøj (ingen sollys), er over 70 år, har knogleskørhed, eller er i øget risiko for at få knogleskørhed skal man have 20 mikrogram dagligt.

Hvis man er i tvivl om man mangler D-vitamin kan egen læge lave en blodprøve der viser D-vitamin niveauet hos den enkelte.

5/5 (1 Review)