Hvordan taber man sig på numsen?

Numsen er helt unik. Det er selvfølgelig let at sige at du skal være glad for lige netop din, som den er. Men Det kan også bare være svært for mange. Før i tiden måtte en numse gerne være lille, men uden at være af ren muskel. Med tiden blev en mere og mere fast numse populær, og er det også stadig i dag. Over de seneste år, er fylde på numsen blevet mere acceptabel, og ønsket.

Numsen består af både muskler og fedt, og det er blandt andet derfor at de kommer i alle former og størrelser. Dog skal det også nævnes at rent genetisk hænger de sammen med hofterne, helt ligesom måden til hvordan du taber dig på hofterne også gælder for bagdelen. Så hvis en kvinde har brede hofter af natur, er det lettere for hende at tilegne sig nogle kilo på numsen. Men heldigt for os, som det blev nævnt før, er det en kombination af både fedt og muskler, så vi er rent faktisk i stand til at skræddersy numsen, inden for genetikkens rammer.

Ønsker du også at gøre numsen mindre? Så følg med nu.

Når man gerne vil tabe sig, er man nødsaget til at se på kalorieindtaget. Spis færre kalorier, det er nødvendigt. Og dette er et generelt tip til vægttab, uanset om det er numsen, maven, lår eller et andet sted.

En anden ting er aktiviteten. Vi skal have gang i de baller. Muskler fylder mindre end fedt, så i og med at numsen består af begge dele, skal vi have mere muskel en fedt, og det kræver selvfølgelig træning.

Øvelserne til numsen du ønsker

Her vil der komme nogle øvelser du kan lave i hjemmet, hvis du ikke føler for at tage ned i fitnesscenteret.

  • Squats: Squats er en fantastisk øvelse. Du bruger muskulaturen i hele underlivet. Lår, baglår, lægge og selvfølgelig numsen, og du behøver ikke en vægtstang for at lave dem. Stil dig med ret ryg, mens fødderne peger ligeud, med lidt afstand mellem dine fødder. Her går du så langt ned i knæ som du kan. Husk på du skal have ret ryg, hele tiden, og det er her det kan blive svært. Når du er nede i knæ, rejser du dig op i startposition igen. Simpelt, og utrolig effektiv. Denne øvelse rammer ikke kun numsen, men som førnævnt begge ben, og det hele af dem.
  • Løb: En god løbetur er bedre for numsen end en gåtur, for her tvinger du dine ben til at bevæge sig aktivt. En gåtur er kontra en løbetur, mere afslappet, og her er det lettere at være doven. Det betyder selvfølgelig ikke at du skal løbe i 30 minutter hver eneste dag på en gang uden pauser, slet ikke. Løb så lang tid du kan, og gå i et minut, løb igen indtil du ikke kan mere, og gå atter i et minut. Forsæt sådan, og du er godt på vej. Sigt efter at holde dig aktiv mellem 20 og 30 minutter. Hvis du virkelig vil det, så har du intet problem i at tage de 30 minutter, måske endda et par minutter mere?
  • Spark bagud: Det ser finurligt ud, men det er yderst effektivt. Når du sparker bagud, er det nemlig musklerne i ballerne der kommer på det primære arbejde, da der ikke er noget led, som har samme funktion som knæerne eller albuerne ved at bøje. Her skal du stå på et ben og sparke bagud med det frie, numsen bliver klemt sammen, og det er her aktiviteten i muskulaturen sker. Gør dette 12-15 gange, og skift herefter til det andet ben. Gør dette 5 gange om dagen, så du når op på mindst 60 spark med hvert ben, og det vil gavne dig i sidste ende.
  • Lunges: Denne øvelse er den sværeste og hårdeste, men det er til gengæld også den øvelse der former numsen bedst. Du laver øvelsen ved at stå fuldstændig normalt, sætte din ene fod et godt stykke foran den anden fod, ligesom hvis du skulle til at gå et stort skridt. Når du er i denne position, tager du det ben du ikke har flyttet, dette bens knæ, skal du have ned og røre gulvet, så dit forreste ben ender i en cirka 90 graders vinkel. Når dit knæ berører jorden, rejser du dig op på samme måde som du gik ned, trækker din forreste fod tilbage som hvor du startede med at stå normalt, og gør nøjagtigt det samme med det modsatte ben. Ved denne øvelse, er det når du skal rejse dig op igen, der gør alt arbejdet for numsen. Dette er den hårde del. Du vil bemærke at du også træner dine lår i stor stil. Men det gør vel heller ikke noget at få strammet lårene en lille smule samtidig med at du taber fedt på numsen? Tag gerne 50 gentagelser med hvert ben, når du vælger at lave denne øvelse.

Rolig nu …

Du skal ikke til at implementere en løbetur, squats lunges og spark bagud i din hverdag. Vælg en enkelt om dage, eller gerne to, og så er du rigtig godt på vej mod et vægttab på numsen.

Den perfekte kombination er disse førnævnte øvelser, og færre kalorier der ryger ned ved måltiderne. Du kan også øge forbrændingen ved at spise stærk mad, sluge en lille håndfuld peberkorn og drikke en masse vand. Når du øger forbrændingen, forbrænder kroppen flere kalorier uden du gør noget. Kroppen forbrænder gennemsnitligt 100 kalorier i timen. Er du over normalvægt, er det mere, og vejer du ikke så meget eller det du skal, er det under de 100. Sluger du eksempelvis peberkorn nogle gange om dagen, vil din forbrænding som nævnt blive forøget, hvilket resulterer i at du automatisk forbrænder flere kalorier i timen. Det er også en rigtig god idé at se hvor mange kalorier (kcal) der er i den mad du spiser, hvis du spiser noget der indeholder 370 kcal, vil det altså tage din krop næsten 4 timer at forbrænde automatisk. Det kan virkelig sætte nogle tanker i gang, og for de fleste gør det dem mere opmærksomme på hvad de spiser.

Sæt i gang, få numsen du drømmer om.