De fleste af os kender det, vi har lidt for meget på hofterne som vi gerne vil have væk. Det er et ømt sted på kroppen, da det jo i bund og grund er skind og ben. Hofterne har ingen muskler, og er derfor både et let sted at se, når man har taget et par kilo på, samtidig med at hofterne er et let sted at føle og mærke fedt.

Hvordan taber man sig på hofterne? Det gør du ved at spise og leve sundere. Det betyder, at du ændrer dine dårlige kostvaner til bedre og begynder at dyrke motion. Du kan dog ikke punkt forbrænde fedt på hofterne, maven, ansigtet eller andre steder. Når du forbrænder fedt, gælder det hele kroppen.

Når der ikke er nogen muskler på hofterne, er opskriften disciplin og hårdt arbejde som er måden til hvordan du taber dig bedst.

Find ud af hvad der motiverer lige netop dig

Det handler om at finde motivationen, og holde fast i den. Det samme gælder tålmodigheden. Her er der tale om to helt unikke egenskaber der vil være bæredygtigt for det generelle vægttab, der er nødsaget før du kan tabe dig på hofterne.

Find motivation

Prøv dig frem for at finde motivationen. Det kan være din bedre halvdel, dit barn eller en hel tredje grund der er bekymret for dit helbred. Det kan være du ikke kan passe den kjole du havde på til en gallaaften for ti år siden, eller måske har du sølvbryllup og gerne vil i en pæn kjole igen. Der kan være mange personlige grunde, men uanset hvilken grund, så har vi et fælles mål.

Uanset hvad det er, så husk dig selv på det. Lav en post-it, og hæng den et sted hvor du ved du kigger hver eneste dag, du kan hænge en seddel op på køleskabet, ændre dit baggrundsbillede på din mobil med lige netop din motiverende tekst.

Kom igang

At finde motivationen til at tabe sig er det første skridt. Næste skridt er at overleve den første uge.

Den første uge er altid den hårdeste, det er typisk her hvor man skærer mest ind til benet. Det er her hvor du går mest på kompromis med dine vaner i dagligdagen. Det er her begyndelsen på nye vaner opstår.

3 gode programmer til motivation, kost, træning og nå målet

Del mål

Et godt supplement til at holde motivationen, specielt i starten af vægttabsforløbet, er helt klart at sætte små mål. Det må gerne være så små mål, at det nærmest kan virke ligegyldigt. Et eksempel kunne være:

Du vil gerne tabe dig på hofterne, og finder nogle øvelser frem, hvor der netop sker mest aktivitet ved hofterne. Dette kan eksempelvis være små mavebøjninger, de behøver ikke at være perfekte, for her er det forsøgene der tæller. En anden øvelse, som muligvis også er lettere, kan være at stå lodret, med armene ned ad hofterne, og håndfladerne på siderne af lårene. Her skifter du med at lade din ene hånd glide så langt ned af dine ben som du kan, med ret ryg. Det er meget vigtigt at det er med ret ryg. Når du ikke kan få din hånd længere ned ad dit ben, gør du det med den anden side.

Her skaber du aktivitet i det nederste af din mave, og øger derved blodcirkulationen og de muskler der er omkring hofterne.

Hvis du skal implementere denne øvelse som et lille mål i starten, kan det være at du tager 10 gentagelser med hver side. Det bedste ved denne øvelse er, at du kan gøre den uanset påklædning, og når som helst. At tage 10 gentagelser med hver side vil tage maksimalt et par minutter. Det er ikke meget tid du skal bruge om dagen, for at smide noget fedt på hofterne.

Fordele

Udover at blive smallere omkring hofterne, er der to overordnede og generelle grunde der gerne skulle få dig i gang i den rigtige retning:

Vi mennesker bliver glade ved at nå vores mål, små som store. Selv de helt små mål som noget enhver kan gøre og kun tager et par minutter, er tilfredsstillende. Her er det videnskabeligt bevist at det øger den overordnede livsglæde. Dette sker blandt andet fordi at når du har lavet denne lille øvelse i de få minutter, vil du huske det når du går i seng om aftenen. Når du reflektere over hvad du har lavet i dag, kan du ikke undgå ikke at huske på denne lille øvelse der fyldte ubetydelige to minutter. I vores tilfælde er målet at gøre noget ved hofterne.

Den anden grund er at du får gang i de positioner på kroppen, som du normalt ikke bevæger. Her bliver du bevidst om hvad du er i stand til, og hvad du ikke er i stand til. Og samtidig øger det din blodcirkulation ved hofterne. Bare husk på at lidt også har ret.

Helt ligesom med at finde en måde til hvordan du taber dig i ansigtet, så er det uundværlige element – kosten.

Det korte af det lange; Find ud af hvad der motiverer lige netop dig. Acceptér at det tager tid, da hofterne er et vanskeligt sted at tabe sig. Prøv dig frem med øvelser, og find her dine grænser. Vær opmærksom på kosten. Husk på at der ikke findes nogen trylleformular, og at hvis noget ser for godt ud til at være sandt, så er det højst sandsynligt også det.

Når du skal tabe dig, så husk på at der ikke er muskler på hofterne som du specifikt kan træne. Du er nødt til at være aktiv i hele sektionen. Lænden, maven, hofterne, lårene og ballerne.

Du kan bruge den video som inspiration til at træne hofter og baller, som sammen med det nævnte, kan hjælpe dig med at blive mindre om hofterne.

5/5 (1 Review)