Hvis du har investeret i nogle gode billige kettlebells eller måske overvejer det til hjemmetræningen, så læs først her hvordan du skal bruge og ikke skal bruge kettlebells.

Kettlebells er blevet populære som træningsudstyr, hvad end det er i fitnesscentret eller til hjemmetræning med det store udvalg af gode træningsprogrammer.

Du kan med kettlebells skabe den gode træning der dækker bredt, så du både får den intensive og den muskelopbyggende eller opstrammende træning der samtidig sætter spark i forbrændingen til smide overflødige kilo.

En anden god fordel ved at vælge kettlebells frem for håndvægte er prisen, for bare med et par kugler til ganske små penge kan du komme i gang, hvor håndvægte bliver noget dyrere og kan heller ikke helt skabe den samme intensitivitet.

For at få det bedste udbytte med kettlebells så kræver det selvfølgelig også, at du bruger dine kettlebells på den rigtige måde.

 

Hvad du ikke skal gøre med kettlebells

Hvis du vil have det maksimale udbytte af træningen i forhold til muskel, udholdenhed og kredsløbstræning med det russiske træningsredskab, så undgå disse misforståelser:

  1. Isoleret brug af kettlebells som om det er en håndvægt, f.eks. til triceps extension, biceps curls, russian twist til mave og lignede frem for, at lave øvelser der giver den gode effekt af netop det specielle træningsredskab, som en kettlebell er.
  2. At bruge kettlebells på helt samme måde som du træner styrketræning med håndvægte frem for at løfte mange gentagelser med en let vægt, hvor styrketræningen ofte er omvendt.
  3. Undgå at lave øvelser hvor du isolerer og undgår at bruge hoften, da dette vil gøre, at du kompenserer for den manglede naturlige balance, og derved træner forkert og belaster kroppen på en meget dum måde.
  4. Ikke at bruge kettlebell som et træningsredskab der giver dig træning på en helt anden måde, så du kan opnå den hurtige kropsforvandling.

 

Hvordan du skal bruge kettlebells optimalt

Der findes selvfølgelig rigtig mange forskellige træningsøvelser, hvor du kan finder en del både her på csl.dk eller på Youtube, men de generelle principper for den optimale brug af kettlebells ser sådan her ud:

  1. Lav træning med eksplosive bevægelser som netop kettlebells er bedre til end de fleste andre lignede træningsværktøjer til hjemmetræningen.
  2. Fokuserer på at udføre øvelserne helt korrekt hvilket er med til at træne både koordination, stabilitet og balance.
  3. Brug træningsøvelser som er realistiske til hverdagssituationer, hvor udformning af kuglen med sit tyngdepunkt giver mere udfordring i forhold til koordination og balance.

Hvis du har trænet med kettlebells før, så overvej at købe et færdig program som f.eks. Anna Bogdanova, hvilket selvfølgelig også afhænger af formålet, selv om opstramning, muskler og vægttab er gevinsten, hvis du træner rigtigt. Du kan som sagt komme i gang med et par kugler, men hurtigt vil du opdage, at du skal op i vægt, og her kunne et kettlebell stativ måske også være på sin plads til den gode organisering.

Det vigtigste er dog at komme i gang og så finde den rette teknik, så tager tingene som regel sin egen gang.