Hvad er yoga godt for? Yoga er det nye sort indenfor bevægelse og velvære, men har du heller ikke helt fundet ud af, hvad fidusen er ved det? Så fortvivl ikke, du er ikke den eneste der har luret hvad Yoga egentlig er godt for.

Yoga er et 5000 år gammelt træningssystem der oprindeligt stammer fra Inden, og selve ordet Yoga kommer fra det Indiske ord ”yuj” der betyder ”at forene”. Hvis du nu tror at Yoga er noget religiøst eller mystisk, så tager du fejl, for yoga er hverken religiøst på nogen måde, eller betinget af at du som nybegynder skal kunne vide en masse inden du begynder. Yoga handler om, at du gennem dit åndedræt og en række bevægelser, stillinger og stræk, både kan træne din krop, og dit sind.

Styrker både krop og sjæl

hvorfor yoga er godt for krop og sjæl?

Yoga er ikke din traditionelle træningsform, som du ville tænke på når du går ned for at træne dine muskler og forbrænde kalorier i dit lokale fitnesscenter. De fleste har den opfattelse, at jo mere du sveder og jo højere puls du har under en træning, jo bedre er den. Dette er til dels rigtigt hvis du dyrker cardio og gerne vil forbrænde kalorier. Med yoga styrker du både din krop, forbrænder kalorier, styrker din udholdenhed, styrker dit sind, humør og dit generelle velvære. Yoga et kvarter om dagen giver en super god træning, som du hurtigt vil opleve effekten af.

Se også: Hvad er lyengar yoga?

Åndedrættet hjælper dig på vej

Når du dyrker yoga er dit vigtigste redskab, som du skal lærer at kontrollere, dit åndedræt. Det er nemlig gennem vores åndedræt at 70% ud udrensning af kroppen sker, og derved er åndedrættet størstedelen af kroppens måde at udrense på, helt ned til celleplan. Derfor er dybe lange vejrtrækninger det du skal benytte sig af gennem hele din yoga træning, så hele kroppen bliver ”renset ud”.

Stræk i kroppen

Yoga er en række bevægelser og stræk du skal lave i kroppen, så du derved får løsnet muskler, led og sener, og derved kan løsne blokeringer i kroppen. Alle yogastillinger stimulerer forskellige dele af kroppen, og har hver deres gavnlige effekt, ud over at styrke muskler og core. Der er fx stillinger der stimulerer mave og fordøjelsen, hvor andre stimulerer rygsøjlens smidighed, bedre holdning og åbning for brystet. Du vil gennem de forskellige stillinger og stræk i yoga få fat i små muskler du aldrig vil få fat på hvis du fx løber eller spinner, fordi du igennem yoga arbejde ud fra balancestillinger.

Se også: Hvad er ashtanga yoga?

Kombinationen af det fysiske stræk og mental fokus

Yoga er unik, fordi du bliver nødt til at være 100% tilstede i træningen, for at kunne have det fokus det kræver i yoga. Her beskæftiger du kroppen i forskellige stillinger og stræk, som samtidig kræver dit mentale fokus og opmærksomhed, fordi du hele tiden skal mærke dit åndedræt, din krop og holde balancen mellem dit indre og ydre. Det derfor, som i modsætning til så meget andet træning, godt for både kroppen, men især også din mentalitet og fokus, da du skal være meget fokuseret og tilstede i dig selv og din krop, for at kunne fuldføre det. Yoga kan også være med til at nedbringe stress og depression og give overskud og fleksibilitet i hverdagen.

Yoga kan booste dit vægttab

Grunden til, at yoga kan være med til at give dig et vægttab er simpelthen fordi, at yoga både er med til at balancere dit stofskifte og sætter gang i fordøjelsen. Det er derfor også en af de mange ting som yoga er godt for, da de mange stillinger er med til at stimulere mave-tarm systemet, og giver tilmed den ro som kroppen har brug for, for at kunne bruge din energi på dit vægttab og livsstil. Mange oplever, at yoga hjælper dem til at spise sundere, fordi kroppen får ro, og du mærker dig selv, din krop og dermed pludselig mærker, hvad din krop faktisk har brug for.

Yoga er mange menneskers foretrukne træningsform, fordi det er en træningsform som alle kan være med til – unge som gamle, store som små og uanset hvilken form du er i, eller hvad vægten siger, er yoga noget alle kan gå til, lærer og mindst: Alle vil have gavn af yoga. Så hvis du føler kroppen er lidt træt i det, eller du vil kombinerer din træning med styrkelse af knogler og sener, så kan du komme i gang med meget lidt yogaudstyr til hjemmebrug.

5/5 (1 Review)