Arbejdspladsen er et sted hvor forholdende skal være i orden. Det er trods alt et sted hvor vi bruger ca. en tredjedel af vores liv, derfor kan det altså godt betales sig at gøre noget ud af den. Helt ligesom arbejde ved skærmen er et dårligt indeklima i stor stil, noget der kan have indflydelse på vores hverdag – for nogen mere end andre.

De mennesker der har astma og allergi, bliver ofte mere påvirket af et dårligt indeklima. Tager vi udgangspunkt i dem med astma, så er det svært nok for disse at trække vejret i forvejen kontra mennesker uden astma. Derfor kan et dårligt indeklima på arbejdspladsen være skyld i nogle meget lange arbejdsdage hvor du kan være helt kvæstet når du kommer hjem, selvom du har et arbejde hvor det ikke kræver det helt vilde fysisk.

For folk med allergi, er det både en påvirkning ved luftvejene, men også på huden som kan agere offer for et dårligt indeklima. Med hensyn til vejrtrækningen, så er den meget lignende dem med astma, men i forhold til eventuel udslæt, så er det ved et meget indelukket indeklima.

Dårligt indeklima – symptomer

Vi har allerede været lidt inde på besvær med åndedrættet, og problemer med huden i form af eksem. Samtidig kan du føle dig utilpas ved at have hovedpine og kvalme.

Et dårligt indeklima er nemlig ikke noget der er generelt for alle. Det er helt forskelligt eller om din bedste ven på arbejdspladsen har det på samme måde. Dette er værd at tage med, så du ikke bare tror det er dig der er noget galt med, bare fordi dine andre kollegaer på arbejdspladsen ikke brokker sig over det.

Oplever du dette på arbejdspladsen kan det være på grund af et dårligt indeklima:

  • Irriterende øjne, muligvis røde. Hvis dine øjne klør og føles tørre.
  • Hovedpine og kvalme
  • Ondt i skuldrene og i nakken
  • Du føler dig træt og sløv

Sådan forebygger du et dårligt indeklima

Brug de gode tips til en sundere arbejdsplads. Dette er noget både du og arbejdspladsen tilsammen har ansvar for. I kan nemlig sammen forebygge et dårligt indeklima ved nogle ganske særlige justeringer i dagligdagen, som er i form af rengøring, udluftning, temperaturstyring og fokus på luftfugtighed.

Det kan du og dine kollegaer gøre på arbejdspladsen

I højeste grad kan du selv sørge for udluftningen på arbejdspladsen og i nogle tilfælde kan du også have indflydelse på temperaturstyringen. Dog må du hellere lade rengøringen være til ledelsen på arbejdspladsen, medmindre det er en del af dine almindelige arbejdsopgaver.

Det kan ledelsen gøre

Foruden rengøring på arbejdspladsen, så kan det være en meget god idé at få fjernet de gamle gulvtæpper. Faktisk, uanset om de er nye eller ej, så bidrager gulvtæpper udelukkende til et dårligt indeklima.

Luften kan være årsagen

Nu har vi snakket lidt om hvordan du kan forebygge et dårligt indeklima på arbejdspladsen, hvor vi nu skal snakke lidt om hvad der kan skyldes det dårlige indeklima. Luft er en meget central rolle i et dårligt indeklima, og derfor er det bestemt noget arbejdspladsen skal være velvidende om, om det er i orden eller ej.

Hvis luften er en del af et dårligt indeklima, så er det fordi luften er forurenet i en større eller mindre grad. Den hyppigste årsag til den dårlige luft som en del af dårligt indeklima på arbejdspladsen er støv, hvor blandt andet rengøringen atter kommer ind i billedet. Derudover er det også stoffer og gasser fra de byggematerialer arbejdspladsen er etableret i. Specielt hvis arbejdspladsen operere i noget nybyggeri. Fugemasse, maling, gulvbelægninger og lim er alle sammen materialer der afgiver stoffer som kommer ud i luften. Skulle det derfor ske at arbejdspladsen netop er i noget nybyggeri, så bør du være opmærksom på udluftning.

Et dårligt indeklima kan også ske ved for meget træk og ved en alt for høj temperatur. Hvis arbejdspladsen består af en facade af glas, kan det oftest i sommerens varmeste dage føles som at arbejde i et drivhus. Hvis temperaturen kommer over det vi kalder stuetemperatur (som er de 20 til 23 grader), så er det her igen at de forskellige materialer frigiver stoffer ud i luften. Arbejdspladsen må ikke have en temperatur højere end 25 grader, da dette ikke er hensigtsmæssigt. Så hvis du mistænker arbejdspladsen for at have en temperatur højere end dette, bør du fortælle dette videre så det kan rettes op.

Dét får du ud af et godt indeklima

Hvis du er i tvivl om hvorfor det er vigtigt at arbejdspladsen har et godt indeklima, så er der alligevel et par fordele som er værd at have i baghovedet.

Et godt indeklima på arbejdspladsen gør at alle medarbejdernes produktivitet vil forøges. Én ting er at du vil have det bedre fysisk, men det kommer netop også til at påvirke dig psykisk, at du netop ikke føler dig sløv og træt. At du ikke har ondt i skuldrene og i nakken og at du ikke har problemer med din astma eller din allergi.

Så udover at du bliver mere produktiv på arbejdspladsen, så vil det også påvirke dig i din fritid. Du vil komme til at sove bedre, du vil komme til at få et større overskud i din dagligdag. Du vil i høj grad have lettere ved at stå op om morgenen og få børnene sendt i skole. Det kan endda være at det ikke bliver frysepizza eller noget andet let til aftensmad, fordi du netop har overskud nok til at lave noget rigtig lækkert gastronomisk.

Det kan måske virke overdrevent, men du skal huske på at der er en rød tråd med det hele. Det kan endda være at det godt indeklima på arbejdspladsen vil give plusser i kærlighedslivet også. Det er også vigtigt at huske på, at det også er vigtigt med et godt indeklima derhjemme. Sørg for at få ryddet op, gjort rent, få luftet ud og vær opmærksom på temperaturen og luftfugtigheden.

Sending
User Review
0 (0 votes)