Ved du alt om proteiner eller spørger du ofte, om hvad proteiner egentligt er for noget, hvorfor bruger folk proteinpulver til muskel træning og er det virkelig så godt?

Det kan være svært lige at forstå hvordan det fungerer. Det vil vi selvfølgelig hjælpe dig med, derfor har vi her på CSL skrevet lidt om proteinernes egenskaber,  og hvordan de fungere, så du også kommer til at kende de gode kilder til proteinpulver som du kan bruge i din træning.

 

Proteinernes egenskaber

Proteiner kaldes også aminosyrer. Der findes tyve forskellige aminosyrer, hvor din egen krop selv kan danne elleve af dem, dog må de sidste ni tilføres i gennem din kost.

Proteiner kaldes kroppens byggesten, det vil sige, at det er med til at vedligeholde muskelvævet.

Når du træner eller dyrker sport nedbryder du automatisk dit muskelvæv, her kommer proteinerne så ind i billedet. Som sagt så vedligeholder det muskelvævet og genopbygger det, derfor er proteinpulver blevet så populært, da det er en nem måde at få mange proteiner hurtigt.

Det er ikke kun til sport og træning proteiner er gode, faktisk også bare til hverdagen. Proteiner er jo som sagt kroppens byggesten, det hjælper ikke bare med at vedligeholde muskelvævet, men også til at genopbygge og vedligeholde dna, celler, negle, huden og håret. Så lige meget om du dyrker sport eller ej, så er proteiner utroligt vigtige for dig og din krop.

Proteiner kan også hjælpe på vedvarende vægttab. Kostplaner med meget grønt fungere selvfølgelig, men at tænke på sin muskelmasse er også vigtigt, for jo mere muskelmasse jo større fedttab. Det kan g være at vægten ikke viser, at du har tabt dig, men det er der en god grund til – Muskler vejer nemlig mere end fedt.

 

De forskellige proteinkilder

Man kan få proteiner fra mange steder. Primært får man proteiner fra kød, hvilket også er en god kilde. Men det er ikke kun kødet der er en god kilde, faktisk er der meget andet også, som du kan se herunder.

  • Grøntsager
  • Nødder
  • Fisk
  • Æg
  • Kød
  • Mælkeprodukter

Grøntsager

Proteinerne variere lidt i forhold til hvilke grøntsager du spiser. Dog er der ikke så mange proteiner i forhold til hvad der er i kød. Men der er mange vigtige vitaminer og mineraler, som også er nødvendige for dig og din krop. Der er selvfølgelig også forskel på hvor mange proteiner der er i de forskellige grøntsager. Men vi har fundet nogle forskellige grøntsager med et godt indhold af proteiner.

  • Ærter
  • Spinat
  • Kartofler
  • Broccoli
  • Rosenkål
  • Majs

Nødder

Nødder har et højt indhold af proteiner. Det gode ved nødder er, at det også indeholder sundt fedt. Og din krop forbrænder nødder langsomt, så det mætter ikke så hurtigt, det vil sige at det er en rigtigt god snack.

Fisk

I fisk får du ikke bare proteiner, men også omega-3, jern og vitaminer. Oven i det er der også animalsk fedt, som også er godt for kroppen. Det er en rigtig god proteinkilde, men der er dog ikke lige så mange proteiner som der er i kød. Men du får jo også meget andet godt, som skrevet tidligere.

Æg

Et æg er jo ikke særligt stort. Og til forhold til det, indeholder det faktisk mange proteiner, et æg indeholder 6,5 gram proteiner og ca. 70-85 gram kalorier. Så det er en rigtig god proteinkilde.

Kød

Kød er en rigtig god proteinkilde. Da dyrene selv producere proteinerne. Når der er tale om kød er det alt fra kylling, okse- og svinekød og meget mere. Magert kød er generelt en fordel at spise, da det indeholder mindre fedt. F.eks. Kylling og kalkun er magert kød, så de er ekstra gode proteinkilder.

Mælkeprodukter

Mælkeprodukter er gode at bruge, da de har et godt proteinindhold. Når der tales om mælkeprodukter er det alt fra ost, yoghurt og skyr. Flere og flere producenter er begyndt at gå meget efter flere proteiner og mindre fedtprocent. Skyr er et godt eksempel, da det har et højt proteinindhold og lav fedtprocent.

Så alt i alt er det ikke kun kød der kan give proteiner, men meget andet også. Derfor er en varieret kost også god for dig som vil være sikker på at få proteiner nok.

 

Hvor mange proteiner har du brug for dagligt?

Det er faktisk meget forskelligt fra person til person, det vil sige at det afhænger af dine egen krop, så hvis du virkeligt ønsker at vide, hvor mange proteiner din krop har brug for, så anbefaler vi at du tager et smut til lægen, så de kan vise et klart billede af hvor mange proteiner du har brug for. Så vil det også blive nemmere for dig at lave en kostplan.

Hvis du er meget aktiv, har du selvfølgelig brug for flere proteiner end hvis du ikke er så aktiv. En god tommelfingerregel er at proteinen bør udgøre 15-35% af det samlede kalorieindtag.

Derfor husk at få nok proteiner både for musklerne men så sandelig også for dit helbreds skyld, for proteiner og det optimale væskeindtag for sundhed og træning, er hvad kroppen har brug for hver eneste dag.

Hvis du vil have mere hvad og hvorfor information om proteiner, så se denne video hvor proteiner også bliver gennemgået.

3/5 (1 Review)